Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Lurer litt på hva jeg skal gjøre i forbindelse med samvær. Bf og jeg har aldri bodd sammen og jeg har foreldreansvaret og hovedomsorgen for tulla vår. Problemet her er at bf er rusmisbruker. Han har nå samvær hos meg i min leilighet, og kommet ruset og stanket alkohol ved flere anledninger... Dette er så ubehagelig, så skjer det en gang til, ber jeg han gå!!! Jeg har tross alt 2 barn til her, som er mye eldre og de ser og forstår alt som skjer her... Han ruser seg og er nå på nippet til å miste jobben pga av dette og at han aldri møter opp på jobb. Sjefen vil ha han innlagt på blåkors , men han nekter ,og nekter for at han har problem. Rusmissbruk ligger til familien. Han har kanskje sett henne 7-8 ganger på disse 5 mnd, og ikke opparbeidet noe forhold til henne. Har skrevet samværs avtale, men han dukker opp den dagen, om det passer seg slik. ...Han setter seg i sofaen når han kommer, og der blir han sittende den ene timen han har samær en gang i uka. Holder henne aldri, og gir henne ikke kos verken når han kommer el. går.... De siste gangene har hun reagert veldig på han. Blir redd og gråter, så jeg må sitte ved siden av henne når han er her, så hun ser meg og føler seg trygg...Hender en sjelden gang at han setter seg på gulvet ved siden av henne når hun ligger på leketeppet og gir henne litt leker... Holdt henne 2 ganger og da er det jeg som spør om han vil, tar aldri initiativet til det selv. Så på disse 5 mnd har han holdt henne 2 ganger.... (!!!??!!!) Spurte meg for litt siden åssen jeg stilte meg til felles foreldreannsvar, og jeg sa at da måtte han dra meg igjennom rettsapparatet for å få til det. Ok, var svaret jeg fikk...Hva han la i det aner jeg ikke. I dag kom han og ville ut å gå tur med henne alene. Dette sa jeg ikke ville skje, og at han skulle ha samvær under tilsyn pga livsførslen hans.(men også pga at hun ikke kjenner han)Jeg sa klart i fra at tilsyn ville det være så lenge han ruset seg. Hos meg nå og frem til hun blir litt større, og etter det får det bli samvær hos noen familie medlemmer som jeg har tillitt til. Vil han ikke dette så blir det en fra barnevernet, sa jeg. Klarer han ikke ta vare på seg selv, klarer han iallefall ikke ta vare på et lite barn.Rus og barn hører ikke sammen overhodet!!!!!! Det klikket fullstendig for han og avsluttet samværet etter 30 min, for han skulle kjøre til familievernkontoret å bestille time, for dette fant ikke han seg i, nei !!!!!!!!! Vært inne på tanket å ringe barneværnet og høre hva jeg skal gjøre nå. Han og hans kjæreste er tilknyttet dem allerede, da hun/de har fått opptil flere bekymringsmeldinger på seg,til og med fra hennes egen familie, og har allerede mistet 2 av ungene, men de har fortsatt 2 boende der ennå... blir nok ikke så lenge til de også er omplasserte. De begge ruser seg, alokhol og pillemissbruk, uannsett om ungene er tilstedet el. ikke....huff.... Hva ville dere gjort nå, hvordan skal jeg gå frem og hvilke innstanser skal jeg kontakte nå??? Jeg vil være et hestehode forran og være litt lur i forhold til alt dette... Veldig takknemmelig for svar:)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 forstår deg. Du skal nå være HEEEELT rolig, ikke gjør noe som helst. Bruk tiden til å hale ut nå foreløpig. Tilby slik du sier; samvær under tilsyn. Men ikke gi etter for hans sinne og trusler. La ham kontakte familievernkontoret. Der legger du frem ditt forslag, og blånekter å gå med på hans. Selv om meklingen ikke ender i en avtale, så vil du få meklingsattest. Det vil han også få om han møter(er det helt trolig?). Denne attesten kan brukes til å gå til retten. Men la han gjøre dette. Ikke du. Blir dere ikke enige om samværsavtale som du liker, og ser at han kontakter advokat, så gjør du det samme. Men som sagt; la han gjøre alt først. Det gjør det enklere for deg på den måten at han må gjøre en innsats. Tror du han gjør det, med sine problemer? Tviler, jeg. Og så lenge dere ikke har en dom på samværsavtale, så styrer du dette slik du mener er best for barnet. At sjefen vil ha ham på blåkors, viser jo at dette ikke er et hemmelig problem. Også det at han og hans samboer har de problemene de har. Han har ingen sak, og kommer til å tape i retten. Dette vet han nok, men forbannet blir han jo på deg når han ikke får viljen sin;) Barnevernet kan du snakke med, men det er lite de kan gjøre. Og det med samvær under tilsyn; det må være deg. Han kan faktisk be alle andre om å gå, om han ikke vil ha dem der. Så lenge det ikke foreligger en dom på samvær under tilsyn......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå