Gå til innhold

Binde renten for 3 eller 5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere som skal binde renten nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har tenkt å binde renten?

Skrevet

Studielån du snakker om eller?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi skal gjøre det nå dersom vi kjøper nytt hus. Tenker å binde halvparten av lånet, men får se hvordan vi kommer utav det, men tenker nok å binde den for 3 år..

Skrevet

Jeg har vært inne på samme tanke som deg palmesus, men aner ikke noe om det. Men har liksom tenkt at det må jo være lurt nå som renta er så lav. Hmm, tror jeg må snakke med banken om det.

Skrevet

Det spørs hvilken rente dere får tilbud om og om det er stor forskjell på 3 og 5 år.

Men personlig ville jeg ikke bundet renten dersom man har mulighet for å betjene lånet når renten stiger. Dersom man vil ha forutsigbarhet i økonomien derimot er det bare å binde i vei.

Tviler på at banken kommer med gode råd som gagner dere. Til syvende og sist så ønsker jo de å tjene penger :)

Lykke til!

Skrevet

Banken tilbyr fastrente til kundene, utelukkende for å tjene penger. I dag er den flytende renta lav. Den faste er høyere. Banken har analytikere som jobber med å prøve å gjette hva jenta kommer til å være i gjennomsnitt de neste fem år. Og så legger de til en del, og tilbyr dette til deg som fastrente.

I perioder hvor flytende rente er høy, er fastrenta ofte lavere, fordi bankene forventer at renta kommer til å synke igjen.

I de aller aller fleste situasjoner så lønner det seg ikke. Tåler du ikke renteøkning kan det selvfølgelig være deilig å ha en forutsigbar månedlig utgift de neste fem årene.

Mener å ha lest flere ganger at skal man binde renten, så gjør det i hvert fall for fem år.

Jeg bandt studielånet mitt for tre år siden, på et tilbud det ble skrevet mye i avisen om, som "tidenes beste fastlåntilbud fra lånekassen". Bandt vel på 5,1% i fem år, og nå er den flytende på 3 et eller annet? Den var selvsagt høyere også en stund, men det viser bare hvor vanskelig det er å time riktig. Studielånet utgjør jo ikke så mye, og er snakk om en hundrelapp i måneden i forskjell nå.

Mitt poeng: Selv om den flytende renta er lav i dag, så betyr det ikke at fastrenta som banken tilbyr deg er lav.

Skrevet

Hmm, takk for tips LilleElla. Jeg lar nok renta være som den er jeg da. Det er nok sant som du sier at det går nogenlunde opp i opp tilslutt allikevel.

Skrevet

Det spørs hva du kan strekke deg til.

Renta skal nok opp i 5-7%, det er det nok ingen tvil om.

I fjor høst da renta var på det høyeste betalte vi nesten 20 000,- på lånet.

Nå betaler vi nesten 11 000,-

Lurer nok på å binde halve lånet, ja det blir litt dyrere, men det er ikke oppi 20 000,- for det.

Så greia er jo at det er bedre at vi betaler 13-15 000,- enn 20 000,-

Nå er jo renta historisk lav.... og da sier det seg selv at det ikke vil vare.

Skrevet

Det er jo bare å ta en prat med banken likevel det:) Høre hva de har å tilby. Ofte er forutsigbarhet viktig, og det kan kanskje være en lettelse for mange å f.eks. binde halvparten av lånet, slik at en renteøkning da ikke får like stor effekt. Men, det lønner seg som sagt nesten aldri. Men har du råd til en renteøkning på 4-5 prosenpoeng, så lar du være!

Skrevet

LilleElla, 5,1 i fast rente for studielån var mye. Jeg har bundet den på 3,2 i 3 år.

Skrevet

Tenker på boliglån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...