Gå til innhold

Feriepenger og permisjon...totalt forvirra:P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fant ut av nå at jobben til mannen ikke betaler ut penger i permisjonstiden, så det er det NAV som gjør....som også betyr at vi bare får feriepenger av 12 uker(idiotisk men greit nok).

Betyr det da at vi må klare oss helt uten feriepenger neste sommer?Hvordan har det vært hos dere andre?

Mannen min går ikke ut i permisjon før i slutten av november, da har han jo opparbeida seg feriepenger i nesten 1 år. De vil han vel få helt vanlig i juni 2010?

Det vil si at sommeren 2011 så vil vi nesten ikke få noe feriepenger fordi nav bare betaler for 12 uker, har jeg skjønt det riktig?

*sukk*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Helt riktig, av en eller annen grunn(mulig for å spare penger) betaler NAV kun ut feriepenger for de 12 eller 15 første permisjonsukene(avhengig av hvor lang perm. man velger).

Tydligvis har de ikke fulgt opp hvor mange uker de betaler ut feriepenger for, i takt med forlengelsen av permisjonstiden. 1. juli utvidet de jo permisjonen med 2 uker, og det ble ikke noen flere permisjonsuker som de utbetaler feriepenger av. :-(

Svar jeg fikk av ei dame på Nav i byen vår var: "det er valgtfritt å ta ut permisjon" og "det er ferie å gå hjemme med barnet". Mulig hun er bitter på oss som får barn, kanskje det var dårligere permisjonsregler da hun en gang fikk barn?

Skrevet

Arbeidsgivern til mannen din vil betale feriepenger av det han har tjent mens han har jobbet i år. Feriepenger er lovebestemt, og utgjør en prosentandel av det du har fått utbetalt i lønn.

Feriepenger av permisjonstiden er en annen sak. De betaler NAV.

Skrevet

Takk jenter, da fryktet jeg riktig:P

Sommeren om 2 år vil vi da ha veldig lite penger....fordi han tar ut permisjon(FERIE????) Vi får spare penger og da eventuelt bruke det den sommeren.

Da er det jo bra at mannen min skal jobbe 40% og være hjemme 60%, da får han i hvertfall feriepenger av de 40% han jobber. BEdre enn ingenting vil jeg si...

At nav ikke betaler feriepenger for mer enn de ukene synes jeg er frekt...:P

Skrevet

Frekt og frekt.. Det er nå sånn regelverket er og hovedregelen er jo at det skal lønne seg å jobbe.. Synes nå vi er heldige som får være hjemme med barna våre i ett år og får betalt for det - ikke mange andre land som har en slik flott ordning!

Skal du ha en del av permisjonen og så mannen overta? Det kommer ikke helt klart frem av innlegget ditt... Det er uansett slik at man får bare feriepenger for de første 12 (ved 100% dekning) eller 15 (ved 80% dekning) ukene av foreldrepengene, og 6 av disse ukene Må jo mor ta ut.. Så da er det bare 6 uker din mann får for om han starter sin permisjon umiddelbart etter de 6 ukene.. Evt om du har lengre permisjon før han starter sin så er allerede feriepengene "tjent inn" av deg..... Er du student og går tilbake til studiene rett etter fødsel blir det jo litt annerledes..

Skrevet

Skrev jo frekt og samtidig en ":P", jeg forstår at det er en regel men det er jo fryktelig dumt at man mister feriepenger:)

Blir jo ikke værende hjemme med barna i 1 helt år med betaling heller, og jeg prøvde ikke å klage på permisjonsordningen. Men at det er ferie vil jeg ikke påstå....

Jeg skal studere rett etter fødsel, men alikevel vil jo de første 6 ukene være forbeholdt meg. Så mannen skal starte sin del av permisjonen 6 uker etter fødsel:)

Skrevet

Nei ferie er det jo IKKE... Aldri vært så sliten som når jeg var i permisjon jeg... ;) Du får ha lykke til i svangerskapet og håper pappaen blir å kose seg masse hjemme - selv med bare 12 ukers feriepenge opptjening..... Hehe..

Skrevet

jo takk det samme:)

Alltid skal det være et problem med penger:(

Har du/dere noen tips om hvordan man kan unngå baksmell når man får utbetaling fra både arbeidsgiver og nav? Jeg fikk nesten baksmell forrige gang fordi nav ikke klarte å skatte riktig...

Skrevet

Vil bare si til alle som synes det er kjipt at nav ikke betaler mer feriepenger enn av 12 uker.

Det kan vi takke den forrige regjeringen for ( høyre/frp)!

Den forrige borgerlige regjering svekket trygderettighetene på dette området. Gjelder også sykepenger.

De rødgrønne har i denne regjeringsperioden gjeninført delvis feriepenger både på foreldrepenger, sykepenger og dagpenger. Riktignok ikke for hele periodene men et stykke på vei.

Et tankekors til de som evt vil stemme borgerlig ved valget.

Vær da forberedt på reduksjon i trygdeytelser.

( det er ikke nav som bestemmer regelverket, men sittende regjering og deres statsbudsjett)

Skrevet

nå hadde jeg ikke tenkt å starte en politisk diskusjon her, men regjeringen her har jo sittet en good stund og har alikevel ikke endret det.

Hva med barnetrygden? Den har jo ikke blitt endret på MAAAANGE år...

Skrevet

ikke jeg heller egentlig:) Satt bare å tenkte på en diskusjon jeg hadde med ei jeg kjenner i går. Blandet vel litt sammen her.....

(ooog kjeder meg på grensen til desperasjon)

Nei barnetrygda er ikke endret og det terger meg litt det og.

Men jeg tror høyre/frp vil gjøre den behovsprøvd? Mulig at den nåværende barnetrygdsatsen er et slags komprimiss. *lurer*

Skrevet

vi kan vel være enige om at ingen partier holder alt de lover og at man aldri vil finne et parti som gjør ALT man selv ville gjort:P

Jeg er enig i at de som sitter nå har gjort mye bra(f.eks maxpris bhg.) men er også mye mye snusk....om høyre vil gjøre det bedre vet jeg ikke. Sist høyre var i regjeringa var de det vel med KRF og ikke FRP?

å diskutere politikk uten å slenge dritt er gøy, men det er nesten alltid garantert at man blir uenige;)

Men er det så ille at barnetryden blir behovsprøvd? Kanskje de som faktisk trenger den vil få litt mer...vi har veldig godt av de kr på slutten av mnd. og det kunne gjerne vært litt mer(jeg er student så vi lever på 1 inntekt). Men folk som tjener 1 mill i året har kanskje ikke like mye behov for pengene? Ikke vet jeg hva som er best:P

Skrevet

Enig med deg at barnetrygd kunne vært behovsprøvd. Men jeg tror ikke staten ville spart penger på det.

Bare det at alle må søke og bruke ressurser på å saksbehandle alt dette ville kostet veldig mye. Kanskje mye mer enn å gi det automatisk til alle.

Man vil jo ha mindre byråkrati og mindre offentlige utgifter på administrasjon, så det ville kanskje være et steg i feil retning tror jeg.

Og hvor grensen for hvem som fikk ville vært et evig forhandlingstema ved hvert valg og statsbudsjett.

Det som har kostet vanvittig mye penger, både i saksbehandlig og utgifter er alle EØS sakene. Polakker og andre EØS borgere som jobber i norge har jo rett til barnetrygd og kontantstøtte. Det tar ca 6 mnd å gjøre ferdig en slik sak og helt vanvittig mye tid og papirer.

Skrevet

sier meg veldig enig med deg der, veldig godt poeng!!! Lettere å ha samme regel for alle og en automatisk utbetaling....men man blir vel aldri helt enig om slikt.

Du virker som en person man faktisk kan diskutere politikk med, du kommer med gode argumenter for det du mener istedenfor å slenge dritt=)

Har nå i hvertfall fått svar på det jeg lurer på så vi må legge av penger slik at vi har penger sommeren 2011, jeg må bare finne ut av hvordan vi kan unngå baksmell!!!

Skrevet

Du og 1+1.)

Nå skal jeg rydde kleskap istedenfor å henge på Dib hele formiddagen. Kjedelig men nødvendig....

Gudd løkk med skatteberegningen din:)

Skrevet

hehe jeg strikker pledd og ser på tv*gjesp*

Takk, vi finner nok ut av det til slutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...