Gå til innhold

Overbeskyttende? Hønemor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså jeg har hatt hesten min i 5 år å elsker han som jeg skulle født han selv. Men denne uka her fikk et en-ukes-ridekurs låne han siden han kanskje skal brukes litt til vintern. Jeg er egentlig veldig veldig skeptisk til rideskolers bruk av hest så jeg har vært veldig på tuppa.

I dag dro jeg ned for å sjekke at alt stod bra til. Den stakkars jenta som skulle ri han ut uka ble jo nesten trampa over med ting jeg skulle fikle med å være hønemor over (Jeg beklaga for meg og forklarte at jeg bare er litt hønemor. Jeg var ikke sur forresten). Hjertet mitt sank og ble rolig så fort jeg så hun var en god og respektabel rytter som tok hensyn til at jeg ikke liker vold og piskbruk av hest.

Men SÅ, var det ridelærern! 60-70 år gammel dame som har gått høye grand prix klasser og vært i oslo spektrum i dressur osv. Burde jo da være en veldig god lærer! Men da hun høyna hinderet og la på en ekstra bom, ble hesten min skeptisk å vegra (styrer unna). Da ser jeg at hun tar fatt i et greip (møkke spade) å drar til han på rumpa med det så han får panikk å hopper over. Jeg bleeee såå sykt sur jeg! Angrer så sinnsykt at jeg ikke sa noe for jeg hater den type metoder ovenfor hester. I tilegg, var det en annen hest som kom i galopp over det samme hinderet, men hun syns han gikk litt sakte og tuppa til han å, men han ble redd så ryttern falt rett i hinderet.

Burde jeg si i fra at jeg ikke aksepterer sånt bruk av min hest, eller bare si i fra til stalleieren? Er jeg for overbeskyttende? Jeg vet han mest sannsynlig ikke fikk vondt, men jeg synes det er helt feil å behandle hester sånn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å jeg skal love deg jeg hadde sagt i fra om noen gjorde noe slikt med noen av mine hester!

Skrevet

Oki bra for det er det jeg har lyst til! Følte det var litt dumt av meg å ta det foran alle barna som så på...Men da skal jeg prøve å få tak i stalleier, og ridelærer=) Har du flere hester eller?

Skrevet

Har har jeg verken hest eller har mye peiling på hester, men jeg ville nok ha sagt fra, jeg også. Spesielt dersom hesten din ikke er vant til sånne slag. Den hesten som hoppa etter din, ble jo redd slik at rytteren falt av! Tenk om denne dama klasker til hesten din så små barn faller av og skader seg!

Skrevet

jeg synes det hadde vært BRA å ta det foran alle barna jeg, så de ser at det ikke er alle "voksne" som synes det er ok å denge til dyr med gårdsredskaper! :)

Skrevet

Jeg hadde også sagt i fra, og mest sannsynlig foran barna og! Jeg har jobbet som ridelærer og mener at nummer en er å lære barna respekt for dyr! Dette blir jo vranglære+ stakkars hest!

Jeg er ikke i mot å irettesette hesten dersom den er ulydig/ eller ikke forstår, men å slå den med spader etc er jo rett og slett dyremishandling!

Skrevet

Man slår ikke til noen, hverken mennesker eller dyr med spader, så jeg hadde gitt kjerringa klar beskjed!! Stakkars hesten. Godt du passer på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...