Gå til innhold

Jeg har født!


konow

Anbefalte innlegg

Jeg hadde termin i dag, 12. august.

4 dager før termin, altså på lørdag, hadde jeg og samboer en liten hyrdestund, og senere på kvelden begynte jeg å få ryggsmerter/menssmerter, og optimismen steg.

På søndag morgen hadde jeg utflod med litt blod i, regner med at det kanskje var slimproppen. Vi passet begge to på å sove noen timer på dagen i tilfelle det skulle bli en lang natt på oss.

 

Vi gikk og la oss kl 22, og enda var det ikke andre tegn til fødsel enn at jeg hadde murrende menssmerter.

Så fulgte to timer der det virket som om babyen prøvde å bryte seg ut på egenhånd:) Er vant til mye aktivitet, men dette overgikk alt jeg har opplevd til nå, det var en veldig romstering der inne.

Og ved midnatt kom de første riene. De tok seg ganske fort opp i lengde, styrke og hyppighet, så jeg vekket samboer, som lå på gjesterommet for ikke å bli forstyrret av gravid-snorkinga mi:)

 

Jeg tok en dusj med påfølgende bad, og hele tiden ble riene sterkere.

Syntes jo at de kom hyppig og var smertefulle, men ville jo ikke virke hysterisk og dra på sykehuset med det samme, jeg hadde jo ikke hatt rier i mer enn ca 2-2 1/2 time.

Men til slutt måtte jeg innse at det var på tide, samboer ringte etter barnevakt til datteren vår, han kom 25 min senere. Så ventet vi noen minutter på taxi, og mens drosjen stod utenfor og ventet gikk vannet. Heldigvis satt jeg på do akkurat da, det er jo faktisk snakk om noen desiliter...

 

Jeg skjønte fremdeles ikke helt hvor langt jeg hadde kommet, men da vannet gikk ble samboer nokså stresset og fikk plassert meg i taxien.

Samboers stress smittet nok over på taxisjåføren, som kjørte langt over fartsgrensene og over alle de røde lysene på veien.

 

Ankom sykehuset ca. 03.15, og ble kjørt i rullestol (hahaha!) direkte til fødestua fordi jeg ytret ønske om å gå på do. Fikk beskjed om at dobesøk ikke kom på tale før jeg var blitt undersøkt "her skal vi ikke ha noen fødsel på do!"

Undersøkelsen viste 8 cm åpning og hode som sto i åpningen, så da var det bare å presse på.

Og kl 03.45, mindre enn en halvtime etter ankomst sykehuset, fikk vi en stor og fin gutt på 4,2 kg og 52 cm.

 

 

I ettertid ser jeg at det nok hadde vært lurt å dra på sykehuset en del før det vi gjorde. Hadde barnevakten vår vært litt treigere kunne det lett ha blitt hjemmefødsel på oss.

Jeg var egentlig innstilt på epidural, det hadde jeg på forrige fødsel og var veldig fornøyd med det. Jeg var så sikker på å føde med epidural at jeg på en måte ikke hadde forberedt meg psykisk på smertene, det ble et slags sjokk. Jeg var nok ganske forvirret, både under fødselen og like etterpå.

 

Men, jeg skal selvfølgelig ikke klage; Under 4 timer fra riene startet og til gutten var ute er jo egentlig helt supert, var ikke utslitt og hadde krefter til å nyte de første øyeblikkene med sønnen vår.

 

 

Jeg vet jo ikke sikkert om det var hyrdestunden på lørdag formiddag som utløste fødselen, men både jeg og samboer liker i alle fall å tro på det:)

 

 

Lykke til, dere som ikke har født enda!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse med prinsen! :) Drømmefødsel spør du meg...en sånn en vil jeg også ha ;) Har termin imorgen, etter å ha lest dette blir det nok en hyrdestund på meg og mannen ikveld ja ;) Er veeeldig klar nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden for en fødsel! Slik vil jeg også ha ;)

Gratulerer så masse med gutten. Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...