Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Det er å se at det ikke bare er jeg som har litt anstrengt forhold til svigermor.. Phu! Var veldig greit før vesla kom, men nå får jeg vondt i magen og tårene presser på bare ved tanken... så til spørsmålet... Er det vanlig at disse som blir besteforeldre selv bestemmer ang hva de blir kalt? Det har vært brukt og greit med mormor/morfar og farmor/farfar siden jeg ble gravid. Jeg og sambo snakka om det og har vært enig hele veien. For noen uker siden kommer sambo og forteller at morra vil bli kalt bestemor. Han hadde sagt det var sikkert greit. Jeg synes det er ganske frekt, men kan jo være at dama irriterer meg såpass at jeg tar meg nær av alt... Er det vanlig at de endrer og bestemmer sånt selv? er jeg for hårsår nå? Har ikke laget noe ut av dette, men bruker det ikke... Bruker navnet hennes...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 du bestemmer.den stusserlige mannen din burde få seg en strak høyre for å støtte sin mor istedet for kvinnen i sitt liv.han kan ringe henne og si det til henne at du er farmor eller navnet ditt. for en dust,kjenner jeg hadde blitt sint
Gjest Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 Her får alle besteforeldrene bestemme selv. Det blir jo deres "navn". Synes det var lite å hisse seg opp over.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Mine barns besteforeldre fikk velge selv. Mine foreldre er mormor og morfar, eksens foreldre er beste og bestefar. Har selv blitt bestemor nå, og har bedt om å bli kalt mormor, ikke bestemor, og det er heldigvis greit for dattern min og mannen:) Men det er klart, jeg er moren til den nybakte mammaen, hadde jeg vært svigermora hadde det kanskje vært verre? Kan se sånn ut når man leser her inne...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Her spurte vi foreldrene til mannen min hva de vil bruke. Mine foreldre bruker mor og far for alle barnebanra så den var jo grei. Spiller det noen rolle egentlig om banret sier farmor eller bestemor? Må inrømme at det blir nok ting som er mer nødvendig å sette foten ned på en akkkurat det. En farmor er jo en bestemor da og siden ikke din mor skal bruke den tittelen så er den vel ledig.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Her har vi bestemt litt hva de skulle kalles fordi ellers ville flere kalt seg det samme og det ville blitt litt forvirrende både for barnet og for oss andre. Vi har det sånn at mine foreldre er skilt og gift med hver sin nye for lenge siden. Samboers mor er død, men faren lever. Vi valgte da å gi Bestemor-tittelen til min fars kone. Hun kunne jo verken kalles farmor eller mormor, og siden faren min ønsket seg å hete Bestefar så passer det jo veldig bra! Min mor heter Mormor og hennes mann heter ******** et personlig kallenavn som jeg og mine søsken har hatt på ham i mange år. Og samboers far heter Bestefar-******* med navnet sitt til slutt for å skille på han og den andre bestefaren og fordi det er det han kalles av de barnebarna han har fra før. Med litt godvilje fra begge parter bør det gå an å finne koselige navn til mange besteforeldre!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #7 Skrevet 14. august 2009 den dagen sønnen vår kom til verden,kom jo svigers på besøk..og jeg sa,kanskje farmor vil holde han...da glefset hun og sa,jeg er ingen farmor! og ble skikkelig snurt!? jeg sto der som et spørsmåls tegn og skjønnte ikke hva som var så galt å bli kallt farmor. måtte nesten le av hele greia for det var så dumt.. jeg har kallt henne farmor bare på drit hele tida,å merker hun blir sur:p synes det er litt artig igrunn:p
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #8 Skrevet 14. august 2009 Bestemor titlen gjør man seg fortjent til ! Derfor har vi farmor til barna våre .
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #9 Skrevet 17. august 2009 Jeg ville helst at barna skulle hatt en farmor og farfar (mine foreldre er mormor og morfar), men mannens foreldre - og særlig svigermor- ville heller kalles bestemor og bestefar. De er fra sørlandet, og der er visst farmor/farfar ikke noen hedersbetegnelse. Kjente jeg synes det var litt leit der og da (var gravid og superhormonell), men nå er det helt greit. Jeg ser jo at det er praktisk at alle barnebarn kaller besteforeldre det samme. Mamma derimot er mormor til mine unger, farmor til én og bestemor til 3, så det hender både hun og ungene blir lettere forvirret - hehe. Det jeg vil frem til er vel kanskje, pick your battles. Ungen/e dine vil bli like glad i besteforeldrene sine helt uavhengig av hva de kalles.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #10 Skrevet 18. august 2009 Hva kalles dine foreldre da? De er vel bestemor og bestefar de da, siden det er *dine* foreldre...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 Ser det er litt forskjellig synspunkter, så skal forklare og svare litt.. Men er jo tydelig at det er veldig forskjelig hva man velger og hvordan man velger det. Til siste: joda, jeg velger mine kamper- derfor ikke laget noe ut av dette. Men det kommer som en av mange ting som tilslutt gjør meg veldig sliten og lei og igrunn litt sint. Til deg som lurte på hva mine foreldre blir kalt, så er det mormor og morfar. For dere som lurer på hva som har vært diskutert mens jeg var gravid, så har navna de skulle få vært diskutert tidlig. Da var det ingen meninger, og de har vært kalt det i bøker ol som lille vennen min skal få med seg farmor og farfar siden uke 12... Og for meg er også bestemor en titel du må fortjene. (og for å være ærlig, fortjener hun den ikke nå iallefall) Så langt står det navna dere på alt av inbydeliser/kort ol. Jeg får meg bare ikke til å kalle henne bestemor og jeg aner jo ikke om mannen vil være farfar fortsatt eller om han er bestefar. Sambo aner heller ikke. Så da blir det navna.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #12 Skrevet 27. august 2009 Hvis man har et godt forhold til besteforeldrene spiller det sikkert ingen rolle hva de blir kalt eller hva de kalles. Men for de av oss som har utfordrene foreldre/svigerforeldre er nok dette temaet sårere og mer utfordrende enn mange kan forestille seg. For meg handler det ganske enkelt om min svigermor, som har skjelt meg ut i åresvis og f.eks har kalt meg søppel og monster, ikke skal være beste-noe-som-helst for mine barn! Hva svigerfar og mine foreldre skulle hete var mindre viktig. Svigermor har kalt seg selv bestemor på gaver o.l, og vi har bare konsekvent svart med å skrive farmor og farfar på julegaver og takkekort. Det begynte å synke inn hos henne etter et par år... Mine foreldre er mormor og morfar. De kunne forsåvidt gjerne vært bestemor og bestefar, men jeg sa at det var greiest om vi kunne bruke mormor og morfar for at det skulle være "likt" på begge sider.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #13 Skrevet 28. august 2009 Godt å se at det er flere som er enige i at bestemor-far tittelen er noe en skal gjøre seg fortjent til. Jeg liker hverken svigermor eller svigerfar, og disse kaller seg bestemor/far til babyen vår. Blir helt kvalm jeg. Nesten så jeg har lyst å kalle dem farmor og farfar bare på trass..hehe Foreldrene mine er mormor og morfar, så titlene er jo "ledige" men jeg skjønner ikke hvorfor de to personene som såvisst ikke er noen "beste-"noesomhelst skal kalles bestemor/far. De sier de vil kalles dette, fordi de blir kalt det av de 2 andre barnebarna sine. Men hva gjør det da å bli kalt farmor og farfar istedet? Er de redde for at de ikke skal huske hva de "heter"? Får meg liksom ikke til å si fra til hverken mannen min, eller foreldrene hans heller nå som de er vant med å kalle seg for det. Tror jeg bare skal begynne å kalle dem for navnene sine foran babyen vår, så kan hun bestemme selv når hun er gammel nok, hva hun vil kalle dem.. Eller blir dette også for dumt? Blæærh!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Unnskyld meg, men skal man gjøre seg "fortjent" til bestemor eller bestefarstittelen, så må vi forvente at vi som er mødre og fedre skal gjøre oss fortjent til å bli kalt mamma og pappa, mor eller far også da. Ikke sant? Det blir jo akkurat det samme! Er dere så dumme som dere gir dere ut for enkelte av dere?? Barnslige drittunger fpr jeg inntrykk av at noen av dere er. Kvalm av svigerforeldrene? Kvalm av at de kaller seg bestemor og bestefar? Hva i alle dager er det som plager deg, anonym 00:25? Du snakker om foreldrene til han du fikk barn med. Han er født av henne du kaller svigermor. Og hun er bestemor til barnet ditt enten du vil eller ikke, og hvorfor skal du ta gleden fra henne ved å på trass kalle henne farmor, hvis det er bestemor hun vil bli kalt? Her var det mange ondskapsfulle kvinnfolk. Tenk over at en vakker dag er det dere som skal bli besteforeldre. Og få svigersønner og svigerdøtre.
soleia Skrevet 20. september 2009 #15 Skrevet 20. september 2009 Må seie eg vert ganske deprimert av å lese her inne på denne debatten, fordi eg har gut sjølv, og forhåpentlegvis vil verte svigermor ein gang. Så no skal ein altså gjere seg fortent til å bli kalla bestemor! Kvifor er det berre de; O store Svigerdøtre som skal bestemme det då? Kva seier pappaene til at deira eigne mødre ikkje er gode nok til å kallast bestemødre? Er mennene dykkar så underkua fjottar som det kan høyrest ut som? Kan i allefall skjønne at forholdet til svigermor ikkje er det beste når de trassar i gjennom å kalle ho farmor når ho ikkje vil det sjølv. Skjønar at det finnest svigermødre av ulike nyansar der ute, men de må gå litt i dykk sjølve og sjå på kva de kan gjere for at forholdet skal vere så godt som mogleg. Me har spurt kva dei vil kallast, og her me bur er me ikkje vante med farmor/mormor begrepa, så begge sidene vil kallast bestemor eller besta. Og då er dei det. Synes alvorleg tala dei må få bestemme kva dei skal kalle seg overfor barnebarna sjølv!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #16 Skrevet 29. september 2009 Hehe, kjenner til den der besteforelder-tittel-kampen... For mange som blir _bestemødre_ så henger "Bestemor" høyere enn "mormor" eller "farmor", slik er det med svigermor også. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor, synes ikke bestemor er noe fint jeg. Men smaken er som baken osv. Selv er jeg vant med farmor/farfar og mormor/morfar, "bestemor" er bare noe som blir brukt på tv og slikt liksom. Klarer faktisk ikke å få meg til å kalle henne "bestemor", er ikke for å være ond, men det blir bare feil. o_O Kaller henne farmor når vi snakker om henne når hun ikke er tilstede. Mammaen min er "mormor", og mammaen til sambo er altså "bestemor" (og hun er ikke biologisk bestemor en gang). Menmen, de må vel få lov å bestemme selv hva de skal kalles, men når de blir sure fordi at de på andre siden også vil kalles bestemor/bestefar så går det for langt. Ikke opplevd det selv altså men kjenner jo til noen tilfeller.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2009 #17 Skrevet 29. september 2009 Så det er mer gjevt å bli kalt "bestemor" enn "farmor"? Forstår ikke hvor folk tar det fra jeg altså.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #18 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg lot min datter få velge selv og hun sier farmor og farfar, mens farmor og farfar selv kaller seg bestemor og bestefar, og retter på datteren min hver gang hun sier farmor/farfar. Utrolig frustrerende. Har prøvd å ta dette opp med eks svigeforeldrene mine mange ganger, men til ingen nytte:(
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 4. oktober 2009 #19 Skrevet 4. oktober 2009 Må bare signere anonym 17.34 Høres så UTROLIG teit ut når folk sier at man må gjøre seg fortjent til å bli kalt ditt og og datt.. Seriøst..
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #20 Skrevet 11. november 2009 jeg å har lurt på dette.. jeg er slev vant med mormor Og bestefar, farmor å farfar. men til jenta vår så blir det bestemor og bestefar på beggesidene... forvirrende..
Anonym bruker Skrevet 11. november 2009 #21 Skrevet 11. november 2009 Når første barnet kom ville mine foreldre vill være mor og far. Men svigers var kjappest ute og "tinget" mor og far. Da valgte mine foreldre mormor og bestefar istedenfor. Fordi vi ville ikke ha en mor og far på begge sider. Da må man jo referere til stedsnavn for å skjønne hvilken mor og far det er snakk om. Men når andre barnet ble født skulle svigers plutselig være bestefar og bestemor. Da måtte jeg pent forklare at de hadde selv fått førstevalget på mor og far, og om de ikke kunne være så snill og holde seg til det. Bare tull at barna mine skal ha forskjellige navn på dem. Og så måtte jo mine foreldre ha byttet navn, og det er jo teit siden det allerede er innarbeidet. Da ble svigers fornærmet. Men hallo, de hadde jo valgt selv for 11 år siden, hvorfor skulle de velge på nytt nå? Det får være måte på å styre og stelle. Dvs de spurte ikke de bare begynte å kalle seg for det andre. Nei jeg foretrekker å ha samme navn på de samme personene ovenfor barna. Hva skulle man ellers skrive på julegavene: til mor/bestemor og far/bestefar fra per og ole..............jepp særlig.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #22 Skrevet 13. november 2009 Min mann ville at foreldrene han skulle bli farfar og farmor, fordi han selv hadde det, og han hadde kjempe god kontakt med de. Han sa det til foreldrene sine, men neida de ønsket å være bestemor og bestefar. Mannen min sto på sitt og sa farmor og farfar og de sto på sit og sa bestemor og bestefar. Nu har det blitt sånn at elste gutten bruker navnene deres. Så vi har ingen bestemor, bestefar, farmor eller farfar....
Koseklompen Skrevet 13. november 2009 #23 Skrevet 13. november 2009 Her har vesla bestemt selv.. Vi sa i begynnelsen bestemor og bestefar (det var før hun kunne snakke ordentlig..) Men hun har selv nå "justert" det selv til Mommo og Far. Men å si at en person ikke gjør seg fortjent til å bli kallt bestemor MEN heller skal kalles farmor/mormor er tåpelig. MEN at det er enkelte som ikke har gjort seg fortjent til besteforeldretittelen uansett hva en kaller disse besteforeldrene, enten om det er på fornavn eller kjælenavn.. DET er jeg med på. Kan bruke et eksempel fra min hverdag. Min far har ikke brydd seg en dritt om vår datter. Ikke sendt hilsninger ved graviditet, fødsel, dåp, bursdager eller jul, ikke sett henne eller prøvd å tatt noen form for kontakt. Men å gå rundt og si at han har blitt bestefar...joa..det gjør han (fikk høre via felles bekjennte)..DET synes jeg er feil. Etter min mening så fortjener han ikke å bli kallt for bestefar. Han er det biologisk, men min stefar derimot fortjener bestefar tittelen da han har alltid brydd seg om vesla og gitt henne masse kjærlighet. Familie er ikke alltid i blodet, men kan ligge i hjertet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå