Gå til innhold

Gravid og maling... (samme som 2. tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal male store deler av leiligheten vår i helgen, og har noen spørsmål til dere gravide som har erfaring med dette (er 16 uker på vei nå). Velger selvsagt Sens, ettersom andre typer maling ikke er ok for gravide å bruke.

- Kan Sens brukes på flater som er malt med oljemaling tidligere? Det er snakk om malt strie, usikker på om det er miljøstrie eller glassfiber og om hva slags maling det brukt.

- Kan jeg være med på å vaske flatene først, enten med Jotuns husvask eller med salmiakkoppløsning? Er litt skeptisk til dette egentlig...

- Ser at Jotun har en egen Sens-utgave for lister. Blir dette særlig fint? Eller skal jeg overlate til en annen å gå over disse med en helblank oljemaling?

- Hvis noen andre maler listverk med oljemaling, hvor lenge bør jeg som gravid vente før jeg kommer tilbake i leiligheten? En halv dag, flere dager??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det er bedre å ringe faghandler enn å spørre skarvlekjærringene her inne:) Da får du seriøse svar om alt du spør om:)

Lykke til med opppussing:)

Skrevet

Godt poeng... jeg synes bare de 17-årige guttene bak malingsdisken på Maxbo etc. svarer så i hytt og pine når en spør dem om noe. Får huke tak i en som ser litt mer erfaren ut kanskje...

Takk for svar!

Skrevet

Vannbasert/akrylmaling, og kan ikke males over oljemaling.

Jeg ville latt noen andre male listene i blank oljemaling, det blir peneste og er også best med tanke på gulv blir vått og akryl/vannbasert maling ikke tåler dette så godt. Oljemaling tørker helt etter 24 timer, men er støvtørt etter 12. Jeg ville valgt å være borte et døgn...

Klem fra ei som utdanner seg til å bli interiør konsulent

Skrevet

Ang salmiakk, så les bak på flaska:)

Skrevet

Ja, du kan bruke Sens på tidligere malte flater, men flaten må vaskes, pusses og grunnes først slik at malingen ikke prelller av.

Hvis du skal vaske med salmiakk eller husvask burde du få deg en beskyttelsesmaske. Da går det fint :)

Så lenge du bruker riktig pensel og bruker god tid, lar det tørke ut og pusser svakt mellom hvert strøk burde du få et like bra resultat som en fagmann :)

Oljemaling "lekker" giftige gasser i opptil 3 mnd, så dersom du skal oppholde deg mye i rommene burde du være nøye på lufting.

:)

Hilsen Maxboer ;)

Skrevet

Er veggen dere skal male på tidligere malt med oljemaling kan dere fremdeles bruke Sens, men underlaget må vaskes, pusses og deretter grunnes med heftgrunn.

:)

Skrevet

Her skal det ikke males under graviditeten. Det må min mann gjøre alene. Jeg tar ingen sjanser, det er jo kjemisk alt sammen. Har ikke lyst til å puste inn maling mange timer i strekk. Man vet aldri om de finner ut om noe er skadelig likevel. Så, jeg er helt klar på så lenge jeg er gravid kommer jeg ikke til å male, uansett hvilke produkter som er "trygge" eller ikke.

Skrevet

på ifi står det at vanlig vannbasert maling er helt ok for gravide. tenkte bare jeg skulle nevne det ;-)

Skrevet

jeg har grunna og mala helt selv , men brukte selvfølgelig vannbasert på alt. det skal være helt ok det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...