mammaTilLinnea Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 saken er at jeg nettopp har begynt i ny jobb etter å ha vært hjemme med storesøster.... har vel vært ansatt i 7-8 uker nå, men er bare ekstrahjelp, så er ikke så mange timer å skryte av... 30 t sist mnd. og 20 t denne. er nå 7+1, og megakvalm! har jeg da rett på betalt sykemld? takk for evt hjelp:)
Athravil Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Tror de fleste firmaer krever 3 måneders annsettelse før man får rett på sykepenger, men er ikke 100% sikker
småen og smulan Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 Dersom du har en kontrakt så skal dette stå i den. Tror også man må ha jobbet i 3 mnd før man har rett på sykepenger.
*Lille Vesle 2010* Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Dersom du var i lønnet permisjon (første året) har du rettigheter på sykepenger. Dersom du har vært i ulønnet permisjon (utover vanlig foreldrepermisjon) må du opparbeide deg rettigheter til sykepenger. Etter folketrygdeloven må du jobbe èn måned for å ha krav på sykepenger (trenger ikke være 100 % jobb). Egenmelding kan benyttes etter 2 mnd. Dersom bedriften din er IA (inkluderende arbeidsliv) gjelder det andre vilkår for egenmeldinger (du kan ha flere i hver periode og i løpet av året) - jeg kjenner ikke til hvor lenge du da må ha jobbet. Er du usikker - ring lederen din eller sjekk personalhåndboka deres. Dersom du er ekstrahjelp, betyr det (i følge arbeidsmiljøloven) at du ikke jobber faste vakter, men ringes inn ved behov. Har du blitt satt opp på vaktskjema fremover? Dersom du ikke har det, faller nok desverre retten til arbeidsgiver å utbetale sykepenger bort... Lykke til!
*Lille Vesle 2010* Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 må bare legge til at dersom ikke arbeidsgiver utbetaler (om du er ekstrahjelp og ikke oppsatt på skjema) kan du allikevel søke nav fordi du har opptjent rettigheter etter 1 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå