Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 De skal liksom hjelpe folk, men det eneste de ønsker er å holde tilbake så mye penger på som mulig!!! De er så vanskelig med informasjon at det er helt utrolig! Derfor lurer jeg på om noen av dere vet... Jeg vet det går an å sykemeldes kun fra jobb, men ikke fra skole slik at man kan fortsette å studere, men det jeg lurer på er hvor lenge må jeg jobbe og studere samtidig for at jeg skal kunne gjøre dette? Jobber fullt frem til 5.sept, og begynner å studere nå 15 aug. Tror dere jeg vil kunne sykemelde meg i løpet av den tiden slik at jeg får sykepenger, men kan fortsette å studere????? Det jeg også lurer på om noen av dere har vært borti lanekassens fødselsstipen, man må ha studert 6 av 10 mnd av svangerskapet for å få det, men om man mangler 11 dager i forhold til termin-ser de litt rundt på det???? Håper veldig på noen gode svar her. blir så utmattet av å bli satt over, henvist, ikke få ordentlige svar, bare svar jeg kan finne ut av selv på nettsidene deres. Jeg blir gal! På forhånd takk!!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 "Det jeg også lurer på om noen av dere har vært borti lanekassens fødselsstipen, man må ha studert 6 av 10 mnd av svangerskapet for å få det, men om man mangler 11 dager i forhold til termin-ser de litt rundt på det????" Nei, de ser ikke rundt på det. En grense er satt og det må man ha!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 Regler er til for å overholdes. Hvis det skiller 11 dager, så skiller det 11 dager. Det finnes folk som ikke har fått fødselspenger fordi de har manglet 1 enkelt dag i jobb! Unnskyld meg, men det høres ut som du er interessert i ordne deg slik at du kan studere fullt med betaling, og i tillegg motta fødselsstipend. Du får ikke begge deler, du! Enten eller. Fødselsstipend er forbeholdt dem som ikke får fødselspenger.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Det jeg lurer på er om du faktisk ER syk, eller om du bare vil ha betalt for å studere?
___ Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 Det er mulig å bli sykmeldt bare fra en jobb hvis man har flere eller bare fra jobb og ikke fra studier hvis grunnen til at du blir sykmeldt er slik at du kan fungere det ene stedet men ikke det andre. En danser som brekker benet kan for eksempel sykmelder fra stillingen som danser men fortsette i stillingen som telefonselger. Du kan imidlertid ikke velge å jobbe ekstra i den jobben du greier og samtidig få sykepenger. Da skal sykepengene avkortes. Det samme gjelder så vidt jeg vet for studier. Ut fra det du har skrevet her kan jeg ikke tenke meg at du kvalifiserer til å få sykepenger samtidig som du studerer.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #6 Skrevet 12. august 2009 Der tar du feil, fødseslpenger påvirkes ikke av egen opptjening fra NAV men mor kan ikke motta det ene og far det andre. Jeg har akkurat opptjent retten til fødselspenger, så lite at det sikkert hadde lønt seg å ta engangsstønad pga at jeg har vært student i flere år, men du får begge deler dersom du har greid det.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #7 Skrevet 12. august 2009 Det virker jo rett og slett slik for meg også. Anonym over deg, 12:20.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #8 Skrevet 12. august 2009 Forresten så var det sånn at når jeg fikk fødselsstipend av lånekassen så trenger man ikke ha studert så og så lenge.. det holder faktisk bare at man er meldt opp i ett fag
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #9 Skrevet 12. august 2009 He, he måtte le litt av førse setningen din. At de holder tilbake mest mulig penger. Det er faktisk lover og regler for hva man har krav på. Er det ikke litt greit at de følger dem da. Fryktelig mange snyter og dermed må lovverket være litt strengt. Hadde verden vært bare snill og man kunne stole på alle kunne man jo bare ha delt ut til dem som trenger det. Men alle vet jo at køen for de som vil snyte er lang.... Så et regelverk må det være.
Guttemamma75 Skrevet 12. august 2009 #10 Skrevet 12. august 2009 Om du har vært i jobb i minst 4 uker kan du bli sykemeldt når som helst forutsatt at du er SYK.. Det må da avklares med legen og nav at du er i stand til å fortsette med studier men ikke med jobb. For å få fødselsstipend må du ha hatt rett på lån/stipend i minst 6 mnd - dette med 6 av siste 10 mnd gjelder foreldrepenger og har ingenting med lånekassen å gjøre. Mangler du dager for å oppfylle 6 mnd regelen får du ikke stipend, de ser ikke litt rundt på det... Samme gjelder foreldrepenger, mangler man dager/uker på å få 6 mnd får man ikke foreldrepenger.. Må si meg enig med en del andre her, tonen i innlegget ditt er litt krass og virker litt som om du prøver å "grabbe" mest mulig til deg..... Prøv å vær litt ydmyk for det fantastiske trygdesystemet vi har som faktisk gir deg penger for å være hjemme med barnet ditt og når du er syk...
"nøtteliten" Skrevet 12. august 2009 #11 Skrevet 12. august 2009 Nei du har ikke rett til sykepenger når du slutter i jobb for å være student. Hørt på makan til tøys. Når du sykemeldes er det nav sin oppgave å få deg tilbake i aktivitet etter kortest mulig tid. Dersom de da ser at du klarer å være student men ikke i jobb har du litt å svare for. Og, de fleste nav-ansatte vet ikke mer enn det som står på nettsidene de heller. Hele regelverket ligger på nettet og de må lete etter svar akkurat som deg. Du får ikke både fødselsstipend på lånekassen OG sykepenger fra folketrygden. MEN :Du kan velge å begynne din foreldrepermisjon tidligere og på den måten kanskje ha rett til foreldrepenger, samtidig som stipend fra lånekassen. (dersom du da her hatt inntekt 6av 10 mnd når permstarter.)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #12 Skrevet 12. august 2009 Beklager om innlegget mitt virket kvast, jeg hadde akkurat kommet hjem fra nav og var fryktelig frustrert. Takk fra de av dere som har gitt konstruktive råd. Men kjære vene, jeg prøver faktisk ikke grabbe til meg mest mulig, men slik det er nå ender jeg opp med kun en engangsstønad til tross for at jeg kommer til å være aktiv i skole og jobb hele svangerskapet. Grunnen til det er at jeg jobber frem til nå, men skal begynne å studere (noe som var planen før jeg ble gravid) Derfor faller jeg mellom to stoler, og har plutselig ikke krav på annet en engangsstønad. Derfor tenkte jeg at jeg kunne klare å presse meg selv en stund(selv om jeg i skrivende stund er usikker på om jeg klarer det uten å gå under), om det er det som må til, for å sikre meg og mitt barn en viss økonomisk trygghet. Har akkurat kommet hjem fra jobb, med dundrende hodepine som ikke går vekk, som jeg har konstant 3-4 dager i strekk, så opphold på noen dager for så den fordømte hodepinen igjen. Jeg har begynnende bekkenløsning-vondt i ryggen og vanskelig for å gå. Så både jeg, og legen min, mener jeg egentlig burde ha sykemeldt meg for lenge siden da jobben egentlig er en alt for stor påkjenning. Men da er jeg tvunget til å utsette studiet om jeg hadde sykemeldt meg allerede nå. Og det ønsker jeg ikke, for jeg vet at jeg kan klare det under graviditeten-i alle fall prøve-for jeg har snakket med høyskolenom tilrettelegging. Utsetter jeg studiet må jeg satse på at jeg kan begynne å studere når barnet er fem mnd, og det er å gamble litt synes jeg. selvfølgelig kan man få både fødselstipend og permisjonspenger fra nav. Folk har da arbeid ved siden av studiet for å klare seg. Men det er ikke slik at jeg ønsker både i pose og sekk, men en av delene hadde vært veldig fint så jeg og barnet hadde sluppet å leve på gata. Jeg prøver på ingen måte å utnytte systemet. Jeg har ikke sittet i sofaen og sett glamour og hotel cæsar dagen lang, jeg ønsker å gjøre en innsats-begynne å studere nå-for å sikre at oss to skal kunne ha det godt i fremtiden. Hadde jeg skulle "utnyttet" systemet hadde jeg bare fått en sykemelding for lenge siden (som jeg er dårlig nok til å få uten å trikse) og lata meg de neste 6 mnd HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #13 Skrevet 12. august 2009 Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg da selvfølgelig jobbet ved siden av studiet som alle andre. men det kommer jeg ikke til å klare i lengden. Hadde jeg ville hatt mest mulig penger, ville jeg jo bare jobbet som faen-flere forskjellige jobber med bedre betalt enn det jeg har i dag til tross for sjefsstilling, for så å sykemelde meg. Jeg ønsker bare ikke å ende opp med ingenting! HI
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 12. august 2009 #14 Skrevet 12. august 2009 Dersom du har vært student med rett til lån fra lånekassen i minimum 6 mnd før fødselen (fødselen er datoen her, ikke termin...føder du to dager "for tidlig" i forhold til de 6 mnd - får du ingenting), har du rett til fødselsstipend fra lånekassen. Fødselsstipendet påvirker ikke retten til fødselspenger fra evt. jobb ved siden av studiene, eller retten til engangsstønad. Du får: Fødselsstipend (lånekassen) og engangsstønad (NAV)(hvis du ikke har jobb ved siden av) eller: Fødselsstipend (fortsatt lånekassen) og permisjonspenger (jobb/NAV) (hvis du har hatt jobb ved siden av studiene. Har du mindre enn 50% stilling eller ingen jobb, får ikke pappa fedrekvote, og hans uker blir i stedet dine. Veldig logisk (not..) men sånn er det. Ang. sykemelding, så er dette noe som er opp til legen din å vurdere. Om du har en fysisk krevende jobb som gjør deg syk/gir deg fysiske plager som gjør det umulig å jobb må enten arbeidsplassen legge til rette for andre oppgaver, eller du sykemeldes dersom dette ikke er mulig. Du kan sannsynligvis fortsette skolegangen selvom du sykemeldes - men dette forutsetter på en måte dette med at jobben er såpass fysisk krevende at det ikke er mulig å jobbe. Hilsen tidligere student som fikk barn med 1 år igjen av bacheloren sin ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå