Nutta25 Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Permisjonen min starter 20 August,og tidligere i sommer var jeg på tlf med NAV og dobbelt sjekket at alt var i orden og at jeg kunne dra på sommerferie uten å bekymre meg... Jada alt i orden og du vil få første utbetaling i slutten av August sa hun. Også sender du bare inn papirer når du har født! Men idag sjekka jeg kontoen og jeg hadde fått vanlig lønn?!?? Er det jeg som er dum eller? trodde bare jeg skulle få foreldrepenger jeg nå i slutten av mnd..hmm. Kan noen hjelpe meg å forstå..husker jo ikke noe fra forrige gang.hehe!
*1+1=2 små* Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 hvis jobben din utbetaler lønn i permisjonen vil du få vanlig lønnutbetaling:)
koala Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Vet ikke om det gjelder deg, men tror NAV utbetaler trygden den 20. hver måned el.l. Og det er jo bare 12. i dag, ikke slutten av august akkurat Ring dem og sjekk ut.
*mimi* Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 Hei Jeg får vanlig lønn fra arbeidsgiver utbetalt til samme tid som tidligere, dvs den 12. i hver måned. NAV betaler til min arbeidsgiver. Så dette høres helt riktig ut.
icls Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Hei....jeg må bare høre med dere som har fått barn før og ang disse permisjonspengene.Har NAV for vane å gi ut permisjonspenger den 20 hver mnd??? Å hvorfor er det sånn at,hvis bedriften din betaler ut pengene så får du vanlig lønn men ikke hvis NAV skal betale det ut. Vi har tenkt på at jeg skal være hjemme i 6 mnd,når mine 6 mnd er over så skal mannen og jeg dele på resten..siden det er et lite problem for oss begge at jeg er hjemme hele permisjonen og for han at han er borte i 2 mnd i strekk. Hva lønner seg egentlig..svar meg de som har peiling da!!!! Når det er snakk om utbetaling fra NAV el arbeidsgiver....så for meg som er vant med lønnen den 1 i hver mnd nå da og pgr av regninger som dukker opp,lønner det seg mer at jeg får penger fra arbeidsgiver el fra NAV?? Altså:1 hvorfor bet arb.giver full,vanlig lønn og ikke NAV 2 lønner det seg at man heller får penger fra arb.giver istedenfor NAV når det gjelder det meste i forbindelse med permisjonsp og feriepenger da eller??? Om noen forstod hva jeg mente her altså???
Minnie_Moon Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 ikke 100% sikker på at jeg forsto spm ditt, men kan forsøke... Det er opp til arbeidsgiver om de betaler ut lønn i permisjonstiden. De får da refundert foreldrepengene fra NAV. De skal i utgangspunktet ikke betale ut mer enn NAV gjør. Hvis du har valgt 80% dekning og arb.giver betaler ut full lønn har arb.giver gjort en feil. Ofte når arbeidsgiver betaler ut pengene blir det beregnet feriepenger av disse. Mens NAV kun beregner feriepenger av de første 12/15 ukene. Dermed vil det jo lønne seg å få betalt ut fra arbeidsgiver i stedet for fra NAV. I tillegg kan arb.giver ta hensyn til lønnsøkninger i løpet av året og lønnen din vil stige, mens hos NAV vil utbetalingen være den samme hele tiden. Håper du ble noe klokere?
icls Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Så egentlig lønner det seg å få pengene fra arb.giver...vi får normalt ikke utbetalt mer egentlig, men om jeg får penger fra arb.giver så får jeg kanskje det normale i feriepenger også da eller??? Er helt på bærtur når det gjelder dette greiene her.....og vil bare at ting skal bli riktig. Vet at det er opp til arb.giver å bet ut lønnen i permisjonen og at de får det refundert såpass har jeg forstått...hehe. Er det riktig at jeg har forstått det sånn at.....hvis arb.giver betaler ut permisjonspengene,så blir det beregnet feriepenger av hele tiden og ikke bare ut fra 12/15 uker om man skulle fått penger fra NAV??? Var dette riktig???Huff,det skal ikke være lett dette her. Forsto jeg det rett her nå???
*1+1=2 små* Skrevet 13. august 2009 #10 Skrevet 13. august 2009 ja det vil lønne seg å få penger fra arbeidsgiver....da skal du få vanlig feriepenger også.(slik har jeg skjønt det:P)
Guttemamma75 Skrevet 13. august 2009 #11 Skrevet 13. august 2009 Du bør nesten snakke med arbeidsgiver for å få svar.. Selv om arbeidsgiver forskutterer foreldrepengene og får refundert fra nav er det slettes ikke sikkert at du får feriepenger for mer enn 12/15 uker da dette jo er tap for dem... De fleste betaler jo ut både fulle feriepenger og lønnsøkninger (f.eks i kommune/stat) men de MÅ altså ikke betale deg ett øre mer enn nav ville gjort.. Uansett vil det jo være en fordel å få penger fra arbeidsgiver for da slipper ihvertfall du evt problemer med nav med for sen/manglende utbetalinger osv..
*1+1=2 små* Skrevet 13. august 2009 #12 Skrevet 13. august 2009 Ja, du har et poeng lille M......det er også fort litt problemer med å få utbetaling fra 2 steder pga skatt!! Der kom jeg på noe*knurr* må huske å betale nok skatt i permisjonstiden ellers får man baksmell!!!
"nøtteliten" Skrevet 13. august 2009 #13 Skrevet 13. august 2009 De fleste kontorer betaler ut foreldrepenger melloom den 25 og 30 hver mnd. Det står som oftest i vedtak at pengene utbetales innen den 30. For å rekke dette begynner de å utbetale ca 25. så kommer det an på hvor raskt pengene flyttes fra en konto til en annen. Dersom du er ansatt i stat/kommune eller har i arb.kontrakten din at arbgiver utbetaler lønn sykemelding/foreldreperm så vil du motta din fastlønn fra arbeidsgiver og ikke fra nav. Noen gjør dette som et gode til sine ansatte pga av at da får man feriepenger beregnet av hele perioden. Ikke bare 12/15 første ukene.( de betaler da også arb.giveravgift hele perioden, så det koster litt for dem) Det lønner seg alltid å få utbet fra arb.giver pga feriepenger men pga kostnad ved dette er ikke arb.giver pliktig til å gjøre det. Når nav utbetaler foreldrepenger direkte til deg så er fastlønna di omregnet til en dagsats. Denne dagsatsen x antall virkedager er det som utbetales. Antall virkedager varierer fra 18-23 pr mnd, så da vil sum utbetalt kunne variere også. Du får undersøke hva som vil gjelde for deg og evt endre dato for trekk av lån etc. til den 30. istendenfor dersom det er nav som utbetaler til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå