Gå til innhold

Seteleie


Gjest Pølsevev!

Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg kontrolltime hos jordmord, og fikk bekreftet at barnet mitt ligger i seteleie. Jeg har hatt en mistanke, fordi det har en stund kjentes ut som om hodet ligger oppi puppen på høyre side og jeg har vondt for å puste når jeg sitter.

 

Ettersom jeg er i uke 34+2, så er det fortsatt en liten sjanse for at barnet skal snu seg. Så fikk beskjed om å vente i to uker, før jeg må inn på sykehuset for å ta en avgjørelse på hva som skal skje.

 

Lurer derfor på om noen av dere er i samme situasjon, eller eventuelt har hatt et tidligere svangerskap i seteleie?

Ble liksom litt skuffet over at alt kanskje ikke skal skje på den "normale" måten. Har jo vært forberedt på en vanlig fødsel, og er litt redd for en setefødsel. Men er usikker på om sykehuset her foretrekker det eller keisersnitt.

 

Jaja, ut skal ungen uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde det under mitt forrige svangerskap. Men de oppdaget det ikke før i uke 36.

Jeg ventet vel et par dager bare for å se om noe skjedde. Da sjekket jeg bla mulighet for vending med akupunktur, men dette var for sent i uke 36.

Ved undersøkelsen på sykehuset var de veldig pro setefødsel, men jeg fikk velge selv. Men før det er noen vits i å begynne å gruble på hva man vil, bør tar de røntgen av bekkenet og sjekke om du er bred nok til å få lov å gjennomføre en setefødsel. Jeg gjorde dette rett etter konsultasjonen på sykehuset, og fikk beskjed om at jeg hadde for smalt bekken. Nesten en liten lettelse, så slapp jeg å velge. Har hørt om andre som har blitt sendt hjem for å tenke på hva de vil før det er tatt røntgen, det virker jo helt meningsløst...

Så da ble det planlagt ks på meg. En kjempefin opplevelse fra ende til annen. Er ikke typen som føler meg snytt for en fødsel (nå blir det normal fødsel på meg denne gangen, så da får jeg jo uansett testet begge deler). En annen ting som er fint med planlagt ks er at man har en dato å forholde seg til (vanligvis ca 10 dager før termin), så slipper man å gå rundt i uvisshet om når noe skal begynne å skje i flere uker.

Kjenner meg igjen i det du skriver, men jeg er sikker på at det blir bra uansett hva du velger. Husk at et evt planlagt ks ikke kan sammenlignes med et haste ks (de fleste skrekkhistoriene stammer fra slike inngrep).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble "oppdaget" i 36.uke på UL og var til oppfølging på sykehuset i 38. uke (denne uken) og da hadde hun snudd seg. Nå skal jeg til vanlig legekontroll til uken igjen og nye UL uken etter for sikkerhets skyld. Har født to jenter før på omtrent samme vekt så det var ikke behov for røntgen. Ble anbefalt vaginal fødsel i mitt tilfelle men ingen skulle tvinge meg om jeg ikke ville det. Men vaginal fødsel seteleie hadde to fødselsleger, en med minst 5 år spesialisering, jordmor og barnepleier, epidural bedøvelse og veldig lav terskel for å gjøre om underveis til KS. Så et hasteKS ville bli mer planlagt enn ellers nettopp fordi de vet at man kommer inn med en setefødsel og allerede er bedøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i helt samme situasjon, men nesten. Var på kontroll i dag og jenta mi ligger i tverrleie faktisk. Ingen planer om å snu seg verken den ene eller den andre veien. Jeg skal inn på kontroll igjen om en ukes tid og har hun ikke snudd seg noe da, blir det snuing på sykehus. Det kan jo gå fint det, men om ikke, så blir det KS. Det spiller faktisk ingen rolle for meg hvordan det skjer. Men vil helst unngå setefødsel om jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Min baby ligger også i seteleie. Er i uke 34 jeg også.

Fått beskjed om å ta en ultralyd i uke 36 for å sjekke om den har snudd seg da. Tar ikke dette så tungt ennå siden legen sa den har noen uker til på seg. Noen snur seg vist ikke før noen dager før fødsel.

Snakket med min mor og jeg lå vist i seteleie selv, men snudde meg et par dager før fødselen. Så satser på at det skal gå bra :)

Vi får krysse fingrene for at det blir "normal" fødselpå oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over så hdde tulla mi snudd seg i 38.uke og nå i 39. uke er hun fremdeles i hodeleie men høyt i bekkenet og ikke festet. (3.gangsfødende) Legen sa det skulle mye til at hun satt seg igjen nå :) Min søster opplevde det samme med andremann og det ble en normal fødsel, han snudde seg bare dager før fødselen. Og det er jo bare 2-3% som fødes i seteleie så vi får bare krysse fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min jente som lå i tverrleie har faktisk snudd seg rette veien, og det er fint. Håper hun holder seg slik frem til fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...