Gå til innhold

Om mat og nattesoving.. (sammel som småtroll 0-1)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, snuppa hadde i noen uker nå sovet natta over. hun begynte egentlig bare av seg selv uten noen form for bevisst hjelp fra vår side. Vi har begynt å gi litt grøt på kvelden da, men er enda ikke oppe i full porsjon. (Hun er 5 1/2 mnd.).

Nå våkner hun plutselig på nattmorran, hvertfall tidligere enn før, og skal ha mat. I går var det halv fire, i dag halv seks, hun har brukt å våknet rundt 7-tiden.. Da sovner hun etterhvert etter å ha fått melk (har prøvd å bare gi vann, funker dårlig), så virker som at dag-rasjonen ikke holder natta gjennom lenger. Og siden hun nå får natt-mat er hun ikke særlig sulten når hun våkner i halv åtte-tida igjen..

Jeg trenger forslag på hvordan jeg skal fortsette når det gjelder innføringen av mer fast føde! Skal fort som svint komme opp i full porsjon på kveldsgrøt (er bare jeg som har vært treg der). Ville dere innført et grøtmåltid til, i såfall når på dagen? Og kan man begynne med full porsjon med en gang på grøtmåltid nr. 2?

Vil gjerne høre hvordan dagene forløper seg for dere matmessig også, spesielt i alderen 5-7 mnd.?

Ble litt langt og rotete dette her, er takknemlig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er vår plan i dag (6mnd)

våkner alt fra 5-7 om morran da er det pupp

så mellom 9-11 (alt avhengig av når han våkner-9) grøt 1posjon (33g pulver)

ca14 frukt beger + pupp hvis han vil ha

ca 18 grøt 1 1/2 posjon ( 47g ca)

20 pupp

20:30 natt

Vi startet med kveldsgrøt, så introduserte vi frukt sånn i lunchtider, det var ca en uke etter at vi var oppe i full grøtposjon på kvelden. Ca 2 uker senere begynte vi med grøtmåltid nr 2. Tenker nå at vi starter med middag om en drøy uke.

Skrevet

Da vår eldste var ca 6, 5 md. var hun oppe i 2 porsjoner grøt per dag.. Fikk ca kl 09.00 og kl 18.00. Hun var stor og hadde mer enn nok vektøkning, så vi bestemte oss i samråd med HS bare for at nå var det på tide å lære henne at natta er fra 19 - 07, uten mat.. Første natta våknet hun som vanlig kl 02 og 05, og da var det pappa´n som gikk opp - trøstet og strøk litt, hun brukte smokke og roet seg igjen, til kl 07 da gikk jeg opp til henne og DA var hun strålende fornøyd.. Neste natt var uten oppvåkning for mat, så for henne var det rett og slett en uvane;)

Men man bør være sikker på at babyen får nok mat, dvs. spiser 2 måltider grøt evt. fruktmos - i tillegg til amminga, før man prøver å innføre denne;)

Vi kommer til å bruke samme opplegg til minstejenta når den tid kommer, men enn så lenge (4mnd.) får hun pupp døgnet rundt...puh..

Skrevet

Skal begynne prosessen med 2 grøtmåltider om dagen, så får vi se hvor det bærer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...