Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Hei Jeg og min samboer har bestemt oss for å gå fra hverandre og jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem nå. Samboer eier leiligheten vi nå bor i. Jeg har ikke råd til å flytte uten støtte fra NAV. Kan jeg søke om overgangsstønad menst jeg fremdeles bor med han? Eller må jeg ha flyttet før jeg kan søke? Lurer også på hvor mye skatt en betaler av overgangsstønaden? Og kan man søke om bostøtte i tillegg til den? Takk for svar=)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Dette er en veldig klassisk problemstilling fordi du får ikke støtte fra nav før mnd etter den dagen flyttemeldingen er datert. Dvs at om dere melder flytting 1. september, så får du ikke innvilget overgangsstønad før 20. oktober. De som ikke har andre muligheter til å tjene penger, må få nødhjelp hos sosialen for å klare det. Du kan fint søke om bostøtte i tillegg til overgangsstønad. Det er det mange som får.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 for å få os må du ha en bekreftelse på at dere faktisk har flytta fra hverandre. Det jeg ville ha gjort, eller det jeg gjorde, var å gå på sosialkontoret(det kosta meg mye, men var nødt) å få hjelp den første mnd... fikk til første husleie og depositum på leilighet+til livsopphold, og jeg kunne komme ned med barnehage regning og slike ting. Etter den mnd, så klarte jeg meg selv. Fikk os, en ekstra barnetrygd, bostøtte og bidrag. Du skal i skatteklasse to, og dermed mindre skatt.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Du må ta kontakt med nærmeste familievernkontor eller mekler for å bestille mekling. Alle som har barn sammen unnder 16 år og skal flytte fra hverandre er pålagt obligatorisk mekling. I meklingen skal dere drøfte og bli enig om samværsløsning for barnet(a). Etter en time får dere meklingsattest som legges frem for NAV ved søknad< om utvidet barnetrygd. NAV krever meklingsattest før de betaler ut ekstra barnetrygd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå