Gå til innhold

Babyen sluttet å vokse pga lite fungerende morkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd at babyen har sluttet å vokse, eller livmora ikke vokser lenger pga morkaken? Legen lurte på om dette kunne være tilfelle med meg. Skal tilbake om 1 uke for å sjekke veksten da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt om flere som har opplevd morkakesvikt, og historier der det ikke endte bra.. derfor tar de det alvorlig når magen ikke vokser. det skjedde med meg også. kurven flatet helt ut (fra å ligge over det grønne feltet til å ende nede på den røde streken) og jeg gikk ned i vekt, så ble sendt på ekstra UL i 32. alt var derimot i skjønneste orden, og det var en helt normalstørrelset baby der inne :) Bra du får ekstra sjekk!

Skrevet

Babyen min ble tatt med keisersnitt i uke 29 pga SF, og babyen min var veldig undervektig. Veide kun 990gram og var 37 cm lang. Morkaka mi var alt for liten og var gammel. Morkaka har en levetid på 42-44 uker fikk jeg beskjed om. Hvorfor morkaka mi var gammel har jeg ikke fått noe svar på. Magen min var liten hele veien og på alle UL etter at termin var satt fikk jeg beskjed om at jeg bar på en liten baby.

Vet ikke hvor langt du er på vei, men min lille prins er helt frisk. Han er 8 mnd nå, men skulle egentlig bare vært 5 mnd. Vi var på sykehus med han i 8 uker før vi fikk han med hjem. Det var 8 lange og tunge uker med mye usikkerhet, men også mange gleder. :)

De venter i det lengste før de tar babyen din. Og viser det seg at babyen ikke legger på seg får du god oppfølging.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg opplevde dette i mitt forrige svangerskap. Syntes selv at magen ble mindre og mindre og at det var mindre liv mot slutten, men jordmor mente det var helt normalt at det flatet ut på slutten.og at det ble mindre liv.

Det viste seg på overtidskontroll på sykehuset at det hadde vært infarkt i morkaken og at det ikke var noe fostervann igjen. Det ble selvfølglig et hektisk og for meg et dramatisk KS, men det gikk heldigvis bra selv om vi fikk et ufrivillig opphold på nyfødtintensiven.

Denne gangen får jeg ekstra oppføging, men angsten ligger der. Klarer ikke helt å slå meg til ro med at alt er ok. Men heldigvis er det masse liv hele tiden og nå er det bare fem uker igjen.

Det er bra du blir tatt vare på!!

Skrevet

Hei!

Dette skjedde med meg i forrige svangerskap. Måtte ha en del ekstra oppfølging (vektkontroller, kontroll av blodgjennomstrømning fra morkake til baby, ctg) og alt så ok ut (bortsett fra at barnet la på seg for lite) fram til uke 38. Da sluttet morkaken og produsere fostervann og fødselen ble satt i gang.

Dersom det er tilfelle hos deg at morkaken fungerer dårlig så sørg for at du får god oppfølging. Dvs ekstra kontroller. Det du selv kan gjøre for å passe på barnet ditt er å kjenne ekstra godt etter bevegelser, dvs at ikke bevegelses mønsteret endrer seg nevneverdig. Da er det bare å kontakte føden så de kan sjekke barnet ditt.

Det gikk fint med babyen min, var 2 kg når han ble født og trengte ekstra mat en periode. I dag er han 2 år og gjennomsnittelig stor. Det går som oftest bra i disse tilfellene. Det er når man ikke er klar over at morkaken er dårlig det kan være farlig. Så prøv å slappe av og kos deg med babyne din!

Stor klem fra meg!

Skrevet

Heisann!

Hvor mange uker er du? Var du hos fastlegen din eller hos privat gynekolog som gjorde ul.lyd?

Jeg hadde samme opplevelse for to uker siden. Var da 36+6. På en jordmortime ble det oppdaget lavt symfyse-fundus mål (31) som var under den grønne kurven. For min del bar det rett på ul.lyd for å sjekke vekst og mengde fostervann. Alt stod bra til. Vekst på -8%, men grunnen til det så lave målet var at hodet stod så godt nede i bekkenet, joda jeg hadde jo kjent det! Jeg kjenner godt med bevegelser hver dag, men fikk beskjed fra jm og fra ul.lyden om å ta kontakt med fødeavd om jeg kjente mindre liv. Jeg skal til både jordmor og på ul.lyd i morgen. Er da 38+6.

Jeg synes at om du var til fastlegen og fikk den beskjeden så skal du ikke vente en uke med ny kontroll hos han, du burde fått tatt ul.lyd og sjekket at alt er vel. Det er noe annet om du fikk den beskjeden fra en gynekolog som har uttalt seg etter å ha gjordt ul.lyd.

Du kan jo kontakte fødeavd din for en vurdering og. I de store byene, på sykehusene har de svangerskapspoliklinikker hvor du kan ringe og, det er jo dit man blir henvist for vurdering om det er noe. Nei det er bedre med en sjekk for mye!

Lykke til:0)

Skrevet

Jeg er i uke 34. Jeg går annenhver gang til jordmor og lege. Og det var stor forskjell fra den siste målingen til jordmor i forhold til målingen til legen igår. Han sa at dette bare kunne være pga at det er 2 forskjellige personer som måler, men han ville ha meg tilbake om 1 uke for å måle på nytt. Jeg var høyt oppe på det grønne og jordmor, og 3 uker etterpå var jeg under streken hos legen. Barnet ligger med hodet godt nedi bekkenet nå, og kjenner rikelig!!! med liv.. Hehe.

Så kjenner jo jeg er litt bekymret, og skal virkelig kjenne etter om jeg kjenner forskjeller i forhold til liv i magen. Kanskje jeg skal spandere på meg en privat Ul, jeg om samboer snakket om her om dagen at det hadde vært moro å tatt 3d ul nå når barnet var så stort.

Skrevet

Ring til jordmoren din så får du nok komme med en gang slik at hun kan måle igjen, forklar situasjonen, og si du er bekymret. Det er sant at det kan bli forskjell når to personer måler, MEN legen kom i tilegg med uttalelser som gjorde deg bekymret, og da blir det noe annet. Du trenger ikke gå annenhver gang til lege og jordmor. Jeg går kun til jordmor nå, noe som gjør meg tryggere. Er det noen som er ekspert på svangerskap og fødsel så er det en jordmor. En fastlege har utrolig liten erfaring fra det feltet før de begynner og jobbe kan jeg si deg!

Godt at du kjenner bra med liv, det er det aller viktigste:0)

Igjen lykke til!

Skrevet

Det er bare det at jeg er veldig fornøyd med oppfølging fra min fastlege, og er ikke like fornøyd med jordmor. Så skulle jeg valgt en av de så måtte det blitt legen ;) Mye bekymringer med å være gravid, ikke bare rosenrødt nei.. Gleder meg til den lille kommer ut :)

Takk for alle svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...