Gå til innhold

jg trenger meget sårt noen råd og tips.. litt lang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ei datter på 3.5 år som jeg er alene med, ho har igrunnen alltid slitt med søvnen og jeg har prøvd alt, så nå sover ho i min seng fordi jeg orker rett og slett ikke å ta figthen med ho, men det er ikke dette som er problemet, problemet er at i det siste og av og til så våkner ho og bare griner og griner, hyler , sparker og slår.., og jeg får ikke trøstet ho på noen måte, ho bare dytter meg vekk, det ender med at jeg må ta ho ut i stua, får å roe ho, og selv da tar det tid? jg tror ho drømmer, men hva kan jeg gjøre får å bedre dette eller at ho slutter med dette? er litt slitsom.. oxo i det siste har ho oxo våknet veldig mye på kvelden, og bare griner, jeg må ligge meg ho en stund før ho sovner igjen, akkurat som om ho har vondt noen steder, med jg vet ikke, så etter ho har roet sg, så går dt litt oxo våkner ho igjen!.. dt er ikke noe godt å se ho slik, vet ikke hva jeg skal gjøre heller? så det har endt opp med at de siste kveldene har ho endt opp med å sove på sofaen til jeg skal legge meg.. ho sover ikke på dagen i barnehagen, så ho pleier å sovne rett etter barnetv....

føler det er noe jeg har oversett, som gjør at ho er slik, det samme med leking, ho leker igrunnen ikke noe særlig alene, føler ho har problemer med å sitte stille å leke med en ting, eller se på film, f.eks...

føler ho har en slags seprasjonsangst fra mg, enste stedet jeg kan levere ho å gå er i barnehage, andre steder blir det 3 verdenskrig...

oxo en stiste ting jeg lurte på, er hva pleier dere å gjøre i helger, dere med de som er opp tidlig om morraen?? 6-7 tiden?

heller spør om det er noen dere lurer på , som jg kanskje har glemt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig ut som nattskrekk. Min eldste hadde det i 2 år. Var helt hysterisk om natta, men husket ingenting dagen etter.

De kan sparke og slå om man prøver å trøste.

Vi måtte bare vente til det gikk over av seg selv.

Skrevet

Sånn er mi eldste på 4 år innimellom også.. ekkelt synes jeg.. Kan starte midt på natten å hyle og være helt hysterisk, sparker og slår. ;Men hun sover så det går ikke an å få kontakt. Av å til må jeg holde henne fast så hun ikke skader seg, for hun denger feks hodet i veggen.. holder på en god stund før hun roer seg, ,

Skrevet

men er tungvindt når det kan ta opp til 1 time før ho roer seg, er det ingen måte å avvenne dette på??

og vil så gjerne få ho til å sove i sin seng, mn skal jg begynne med fight så blir det 3 verdenskrig fordi ho er så sta...

noe tips??

Skrevet

Hvis det er nattskrekk så skal du bare prate rolig til barnet så hun vet at du er der. Barnet er nemlig ikke våkent selv om det kan virke slik. Du skal IKKE vekke henne. Min lege sa at i tilfeller med nattskarekk er barna i samme fase av søvnen som de som går i søvne. Så er de faktisk noe i det at man ikke skal vekke de som går i søvne også;)

Barn med nattskrekk har dette gjerne i perioder der det skjer mye og de har mye å bearbeide(lært mye nytt, spennende dager i barneh ol)

Det kan hjelpe at de får roet seg ordentlig ned før de skal legge seg. Dersom kvelden får en brå slutt (rett fra lek til seng) kan det være med på å trigge nattskrekken.

De mener at nattskrekken kommer av mye aktivitet i hjernen.

Så det eneste tipset jeg har er å ha en trygg og rolig avslutning på kvelden. Rutiner er lurt- feks lese en bok på sengen for å roe ned;)

Nattskrekk kommer gjerne i perioder. Min datter begynte da hun var ca 4 og har nå som snart 7-åring enda perioder, men ikke så ofte og intense mer.

Skrevet

Min eldste hadde det litt sånn da han var på den alderen og det viste seg at han slet med vokse-kramper. Neste gang hun setter igang, så prvø å strekke ut musklene på leggene og i fotsålen, det er ofte der de setter seg. Er ikke sikkert snuppa de plages med det samme, men det skader i alle fall ikke å prøve.

Det finnes selvsagt måter å få dem til å sovne i egen seng å bli der natten gjennom, men da må du regne med en fight. Og det synes jeg ikke du bør gjøre før du er 100% klar for å ett sjøslag og sikker på at du ikke kommer til å gi deg samme hva. Det vil bare gjøre problemet større og verre å håndtere dersom du begynner på noe og avslutter uten å ha oppnådd det du ønsker.

Skrevet

takk for svar, leste ett innslag om natteskrekk, og noe av det ligner det datteren min har..

til 3.gang: ho sover til barnetv på sofaen, og vi har igrunnen en rolig ettermiddag , hvor det skjer lite... så tror ikke det er noe problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...