Gå til innhold

Jeg klarer ikke forstå dette - ang sykt barn dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor i all verdens navn får man ikke sykt barn dager utifra antall barn ? Det er jo helt idiotisk.

Greit at man får noen dager ekstra om man får nr 3 - men hva med oss som "bare" har to da ? Unger er jo aldri syke samtidig, heller etter hverandre.

Idiotisk regel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

trodde det var 10 dager pr barn eller noe jeg.

Skrevet

Er ikke 10 dager pr. barn, nei. Har man ett barn har man 10 dager hver, og har man to barn har man fortsatt 10 dager hver.

Tullete, ja.

Det har skjedd oss at dette har blitt for lite med to små som er syke på omgang hele vinteren.

Skrevet

oj, sjekket det nå, etter som jeg ser er det jo 15 dager tilsammen hvis man har to barn.

Skrevet

Nei. 15 tilsammen om man har 3 barn.

fortsatt 10 dager ved to barn.

Skrevet

dette er vel 15 dager hver - 30 dager tilsammen etter som jeg forstår?

Skrevet

Nei, 15 dager er om man har mer enn to barn. Altså tre barn eller mer.

Har man to barn har man fortsatt bare 10 dager hver.

Skrevet

10 dager pr. kalenderår

15 dager pr. kalenderår dersom arbeidstakeren har omsorg for mer enn to barn

20 dager pr. kalenderår dersom arbeidstakeren er alene om omsorgen

30 dager pr. kalenderår dersom arbeidstakeren er alene om omsorgen for mer enn to barn

Etter som jeg forstår har mamma rett til 15 dager og pappa rett til 15 dager, og er man alene så har man 30 dager.

Skrevet

Ja, det er helt håpløst. Minsten min var mye syk i vår (vannkopper etc), og vi har nå bare 3 dager hver igjen før høsten :-/

Det er jo dømt til å mislykkes...

Skrevet

litt slien i øynene ja. Hvis man har omsorg for mer enn 1 barn ja.

Ja ja, da får vi satse på barna er syke samtidig.

Skrevet

Dette har jeg også lurt på. Mine barn er aldri syke samtidig, og hadde vi ikke hatt besteforeldre i nærheten hadde det ikke gått.

Skrevet

2 prinsesser, her tar du nok feil.

(Folketrygdeloven kap. 9:5)

Omsorgspenger etter § 9-5 første ledd ytes til den enkelte arbeidstaker i opptil 10 stønadsdager for hvert kalenderår. Har vedkommende omsorgen for mer enn to barn, ytes det omsorgspenger i opptil 15 stønadsdager. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, økes antallet stønadsdager til henholdsvis 20 og 30.

Skrevet

For det første er det ikke uvanlig at ungene er syke samtidig og for det andre er det ikke vanlig at man må ta ut hele kvoten på 20 dager hvert år uansett. Et år er det den ene som er mer syk, et annet år den andre.

Du har også rett til å være hjemme med sykt barn selv om du har brukt opp "syktbarndagene". Det eneste er at da må du betale selv. Du får ikke lønn.

For de fleste er 10 dager hver mer enn nok, også når du har 2 barn. Har du kronisk syke barn kan du også søke om flere dager.

Skrevet

Hmmm... det har skjedd oss to år på rad at disse dagene ikke har vært nok. Og de er ikke kronisk syke.

Skrevet

Nå må dere huske på at om det skulle være 10 dager per barn ville en familie med tre barn hatt tilsammen 60 dager i løpet av et år, og en alenemor med tre barn likeså. Hvor lett ville det være for en alenemor med 3 barn å få jobb tror dere, når arbeidsgiveren vet at hun har rett på 60 dager fri ved barns sykdom? Det er faktisk 12 hele arbeidsuker det. Legger du på fem ukers ferie og et par uker med røde dager risikerer en arbeidsgiver å betale en arbeidstaker full lønn for to tredjedels arbeidsår. Og da er ikke egen sykdom regnet med.

Rettigheter som småbarnsforeldre er vel og bra, akkurat som rettigheter som gravid. Men i det øyeblikket det blir FOR mange rettigheter, blir man også tilsvarende lite attraktiv på arbeidsmarkedet. Husk det når dere klager!

Skrevet

Men det er fortsatt noe man tar ut ved behov, så om de tre barna er syke samtidig MÅ man jo ikke ta 60 dager...

Jeg synes bare det er fryktelig ulogisk at antall dager ikke blir beregnet pr barn.

Skrevet

Trenger ikke være 10 dager pr. barn, men jeg syns nå det bær økes med 5 dager når man har to barn. 15 dager hver på to barn syns jeg ikke er urimelig.

Skrevet

Men man må også forvente såpass av foreldrene at de forsøker alle andre utveier for å få barnepass enn å ta seg fri. Ofte kan man bruke besteforeldre eller annen fammilie, ofte kan man jobbe hjemmefra, bruke avspasering eller bytte vakter.

Noen skal betale for dette fraværet. Det er arbeidsgiver.

Skrevet

Vi har bare en dag igjen vi, og her har vi 3 barn..men har stort sett brukt våre dager på minsten, de to største er stort sett hos besteforeldrene når de er syke....

Men alt ordner seg stort sett :)))

Skrevet

Men, hva gjør man når besteforeldrene er i full jobb selv? Ikke har en jobb hvor man kan jobbe hjemmefra, ikke har avspasering og jobber 100% så det ikke er mulighet for å bytte vakter?

Nei, takke meg til 15 dager for to barn.

Skrevet

Signerer Honningmelon 100% her. Jeg har ingen andre som kan passe de - alle jobber jo...

Vi får se om det er noen partier som har dette på partiprogrammet - he he.

Skrevet

Tror jeg er utrolig heldig når det gjelder helsen til ungene for her tror jeg ikke vi er borte mer enn 10 dager tilsammen engang på 3 barn pr år.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx så satser på at vi ikke får noen svin på skogen:)

Skrevet

Oj, ,Leader ! Skummelt å få noe sånt på trykk.

Hehe.

Skrevet

heheheheh ja jeg er livredd svineinfluensa. Ikke for selve sykdommen, men fraværet passer absolutt ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...