ღella09ღHarfødtღ Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Forliggende morkake vil det si at den ligge foran åpningen, enten delvis eller helt ? Og at ForANliggende morkake er at den ligger på fremrevegg og ikke blokkere delvis eller helt åpningen? Eller er dette omvendt?? Holder på å bli helt tullete her.. For når jeg var på ul sa jm at jeg hadde morkaken som låg fremrevegg, men ikke blokkerte åpningen(tror jeg, husker ikke) men syns det er så mange som skal inn på ny ul for å se at det ikke har endra seg. Og jeg har ikke hørt noe om det. På Ul arket står det under placenta: Anterior Fundus.. Hvis det gjør det lettere å skjønne noe? Er i uke 40+0 i dag så derfor jeg får litt angst for om dette skulle vært sjekket før jeg eventuelt går i fødsel...
Gjest Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 Ja, er sånn du sier, men begrepene er litt uryddige ja. Du hadde garantert blitt fulgt opp om du hadde forliggende morkake, altså en som dekket åpningen. Morkake som ligger foran mot magen er derimot ikke noe problem :-) Det skal stå placenta praveia (mener jeg det er) når morkaken dekker åpningen.
VinterSol+2 Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 forliggende = forran åpning foranliggende= forran på magen, nesten. siste er ikke til hinder for fødsel. symfyse-fundusmål er jo det man måler for å måle str på livmor, så jeg vil anta at det betyr at morkaken ligger høyt oppe på livmor forran, og ikke er til hinder. du ville fått beskjed om ny ul nesten med det samme, om du hadde forliggende morkake;-)
ღella09ღHarfødtღ Skrevet 11. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. august 2009 ja det var det jeg mente, for jeg husker at jm sa at det kunne være vanskelig å finne foster lyd og kjenne bevegelser pga morkaken... Det var godt å få det bekrefta=) Får jo helt hetta vettu.. Sitter å leser alt mulig og "skremmer" meg selv i vente tiden.. Huff, skal ikke være lett å være førstegangs=) Tusen takk for svar=)
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Anterior betyr at den ligger på fremre vegg:) Fundus er vel bare hvordan ungen ligger...
MammanTilEmma❤ Skrevet 11. august 2009 #6 Skrevet 11. august 2009 har selv foranliggende morkake, som vil si på fremre vegg (på magen) å det ska vel ikke vær nå problem for fødsel:-) bare kjenner mindre bevegelser og sånt.. som har irritert meg mang gang:-)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 11. august 2009 #7 Skrevet 11. august 2009 De bruker begrepene litt om hverandre skjønner jeg. Legen sa sist til meg at jeg hvertfall ikke hadde forANliggende morkake når den ikke lå foran åpningen.... Anterior = foran, fundus = øverste delen av organet. Så anterior fundus om morkake begyr at den ligger foran og oppe i livmora.
Tigerpote Skrevet 12. august 2009 #8 Skrevet 12. august 2009 Da har jeg hørt begrepene bli brukt om hverandre ja. Det siste jeg hørte var at jeg hadde foranliggende morkake. Og min morkake ligger eller lå foran åpningen på ord. ul. Ikke ta for gitt at du blir fulgt opp, meg hadde de nemlig glemt! De sa at jeg skulle få ny ul i aug, men hadde altså glemt det. Bra at jeg ringte selv. De sier heller ingenting til lege el jm om det er noe fikk jeg høre. På mitt skjema står det placenta previa. Om det står det hos deg, burde du få en ul, om ikke det står det er det ikke det du har. Ville ha ringt jm jeg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå