Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Hvor mange ganger har dere vært på svangerskapskontroll? Jeg var på min 4. i går, og er nå 7 mnd på vei. Jeg synes dette virker latterlig lite, og konfrontrerte legen min med det i går. Selvsagt var det ingen feil gjort i fra hennes side... Hun sa at det ikke skulle kontrolleres like mye nå som det var gjort før. (så leste hun fra et ark, opplyste om ukene det skulle være kontroll, men jeg så også arket, og så at hun hoppet galant over 2 av ukene som stod nedskrevet) Hva tenker dere?
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 Det kommer vel litt an på om du har et greit svangerskap eller er plaget masse. Jeg gikk til kontroll hos legen ca hver 10 dag i et par mnd pga jeg var så kvalm. Han ville ikke sykemelde meg lenger om gangen. Når jeg ble bedre gikk jeg ca 1 gang i mnd. Trodde det var vanlig jeg. Og oftere når man har ca 2 mnd igjen.
Gjest Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 Tror ikke jeg var dere oftere enn du...Litt hyppigere kontroller etter passert 8 mndr...
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #4 Skrevet 11. august 2009 Har hatt en god del plager, og vært sykemeldt siden Mars/April. Har hatt en del flere legetimer, men det har vært pga sykmelding. HI.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Jeg har vært til legen kun når jeg har trengt å forlenge sykemelding, og for å måle blodtrykket. Har ikke hatt behov for mer, ettersom jeg er 3 gangs. Lurer liksom ikke på noe... Men hva med å prøve å få jordmor annenhver kontroll fremover? Kan jo være fint å snakke med en ekspert. De har ofte bedre tid også..
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #6 Skrevet 11. august 2009 Du har rett på 8 kontroller der en av den er ordinær UL og 7 hos lege el. jm. Ofte fordelt noe sånt som dette (selvsagt variasjoner, men dette er malen) 12 uker - første kontroll Mellom uke 16 og 19 - ordinær UL 24 uker - Andre kontroll 28-uker kontroll hos lege (denne kontrollen skal helst være hos lege, man skal ta noen prøver på denne kontrollen) 32 Uker- Fjerde kontroll 36-uker- Femte kontroll 38 uker - Kontroll nr. 6 og Finaly den 7 kontrollen rundt termin. Og så kommer ev. overtidskontroll i tillegg. Såe, du har nok fått det det har "krav" på. Men vit at det fra nå av blir hyppigere kontroller. Grunnen til at man tar kontroller på gravide som ellers er friske er i hovedsak for å sjekke BT, urin og ødem. Dette for å plukke opp en eventuell svangerskapsforgiftning. Dette er som oftest mest aktuelt i slutten, derfor blir man kontrolert ofte på slutten og heller sjelden i resten av svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå