Gå til innhold

Et annet spørsmål ang kjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om vi skal velge ikea kjøkken, men samboern er mot det. Han mener det ikke er noe særlig å spare, og at det er bedre å kjøpe lokalt, og kunne få evt reklamere på ødelagte ting eller få tak i ekstra deler med en gang.

Det er 80 mil til nermeste ikea, så det må jo sendes også.

Noen som har sjekket prisforskjeller og vet om det er mye å spare på ikea vs norema kjøkken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det er så langt til nærmeste ikea hadde jeg definitivt gått for noe mer lokalt. Vet ikke om priser og prisforskjeller, men vil jo tro det koster en del å få fraktet et helt kjøkken så langt... Regner med dere bor langt nord og da blir vel frakten enda dyrere også.

Holder med samboeren din der jeg, også mtp reklamasjon...

Skrevet

tror jeg ville ha gått for Ikea.... svigerinnen kjøpte lokalt fordi de mente det var rimligere, men kjøkkenet deres ble oppmot 15000kr dyrere enn vårt, og da var kjøkkenet vårt 7m2 større.... IKEA er flink til å frakte ut, og det er heller ikke så dyrt...:)

Skrevet

mener ikea tar 10% av kjøpesummen i tillegg til frakt.

Skrevet

Skal pusse opp kjøkken selv etterhvert og samboer'n her sverger til Norema (og vi har ikke fryktelig lang vei til Ikea). Han mener vi kan få bedre kvalitet på Norema til en pris som ikke ligger så mye over den Ikea opererer med. Har ikke hatt energi til å sette meg så mye inn i det selv ennå, men han pleier å vite hva han snakker om ;)

Skrevet

ok. Om du er ganske sikker på dette tror jeg ikke jeg gidder å diskutere ikea løsning engang.

Takk for svar alle sammen:))

Skrevet

Jeg ville ha gått for IKEA uten tvil..... billigere og mere lettvint, siden servicen er god.... og varene kommer raskt...:)

Skrevet

Det enkleste her vil vel være å få et pristilbud fra begge? Så legge på frakt for IKEAs kjøkken, denne kan du sikkert få sammen med pristilbudet, og deretter sammenligne. Og så vurdere prisforskjell mot evt kvalitetsforskjell.

Vi vurderte IKEA-kjøkken. Pristilbudet vi fikk fra en lokal produsent var noe høyere enn for et sammenlignbart IKEA-kjøkken (IKEA kunne ikke levere det vi aller helst ønsket oss, et kjøkken malt i "spesialfarge", men DET kan jo en boks maling og en malerkost rette på., ..).

IKEAs var litt (7-8 %) billigere totalt, selv om vi regnet utgifter til ommaling og timepris for ekstra monteringsarbeid, siden det lokalproduserte var ferdigmontert. Men forskjellen i kvalitet vurderte vi som langt større enn forskjellen i pris, vi hadde på forhånd vurdert kvalieteten i det lokalproduserte som "minst 20 % bedre". Så valget ble lokal produsent. Men valget tok vi først etter at vi hadde fått to pristilbud som kunne sammenlignes.

Skrevet

20% bedre kvalitet???

Unnskyld, men hvilket årstall kommer du fra?

IKEA har vel like bra kvalitet, som hvilket som helst annen produsent og leverandør i dag.....40 års garanti også, det er det ingen andre kjøkken som har.....

Skrevet

Syned det er dumt at dere alle svarer anonymt, da kan jeg jo ikke vite hvor mange jeg egentlig har fått svar fra, kan være den samme som svarer på alle.

Skrevet

Årstallet jeg kommer fra kan du kanskje regne deg til, 07:57, om jeg sier at jeg snart skal markere en 40-årsdag. Den skal for øvrig markeres minst mulig, satser på "bortreist på dagen" om det lar seg gjøre. Jeg kan dessuten ikke se at årstallet jeg kommer fra er noe relevant argument i denne sammenhengen :)

Og som svar på ditt andre spørsmål: Dette var vår vurdering, ja, og ting vi da la vekt på var:

Skrog i heltre furu 25 mm, sammenlignet med skrog i sponplate, 20 mm - mye mer stabilitet i lengden, dessuten er heltre miljømessig langt å foretrekke framfor sponplate

Skrog sammensat med sinking, sammmenlignet med skorg sammensatt med lim og skrue - mye mer stabilitet i lengden

Hyller i stavlimt heltre, sammenlignet med hyller i sponplate, dessuten tykkere hyller og mer solide hyllefester hos lokal produsent - tåler dobbel vekt pr hylle før hylle/hyllefeste gir etter

Vesentlig mer solide skuffer (sinket sammen i stedet for påskrudd løs front, tykkere bunn i heltre, så vidt vi var i stand til å vurere mer solide stålfester, tålte opplagt vesentlig mer vektbelastning) hos lokal produsent.

Mer solide hengsler hos lokal produsent, tålte sterke vektbelastning før de gav etter. Men også 5 grader mindre åpningsvinkel.

Litt mer nøyaktig og forseggjort utførelse av fronter hos lokal produsent.

Kraftigere støtteben, tålte 75 kg belastning mot IKEAS 50 kg

Sokkel med innebygde skuffer heltre skuffer, IKEA kunne ikke tilby dette (kan visstnok tilby det i dag).

Mulighet for måljustering av et skap fra 80 cm til 84 cm for utnytte veggen maksimalt til siste cm, IKEA kunne ikke tilby dette.

Mulighet for "avkortede hyller" i et skap hos lokal produsent, IKEA kunne ikke levere dette (ikke noe viktig punkt, men også et punkt).

Lik garantitid (25 år, dette var IKEAS garantitid sensommeren 2007), men IKEAs garanti med en hel del forbehold, lokal produsents uten annent forbehold enn "hærverk".

Enhtetene levert sammensatt fra lokalprodusent, flatpakket fra IKEA.

Dette kunne vi selvsagt kjøpe oss ut av, men da ble det nok en leverandør å forholde seg til.

Så totalt var vi ikke i tvil: Lokalt prdousert kjøkken hadde minst 20 % bedre kvalitet!

Benkeplate og vask har jeg ikke tatt med i vurderingen, ganske enkelt fordi verken IKEA eller lokal produsent kunne levere det vi ønsket, så dette ble kjøpt fra en annen leverandør.

IKEA kunne levere noe som lignet, til ca halve prisen av hva vi betalte, og i en kvalitet som var til å gråte av. Lokal produsent verken hadde eller kunne skaffe noe som var i nærheten av å ligne.

Skrevet

Enig, "storebror og knerten", derfor kan jeg bekrefte at svaret kl 3:03 og kl 11:21 var det "sokkeeksperten" som gav. Men jeg blir nok like nickløs til i morgen kveld :)

Skrevet

men da kan vi si at IKEA har blitt opp mot 50 % bedre de 2 siste årene da... Også kan du jo utdype enda mere grundig disse 20 % dine i rene tall, for det kommer ikke klart nok frem, ser ut mere som antydninger...

Alt fra IKEA blir levert med lim og skruer...kolonial skuffer i ALLE varianter, KJEMPELETT og sette sammen selv, trenger ingen eksperthjelp, og ikke minst: du får kjøkkenet slik du vil.

Skrevet

Vet om flere så he Ikea kjøkken og som er kjempe fornøyde. Og kjempe fornøyde med servicen. Ting blir fikset og erstattet om det ikke holder hva det lover. Og er nok billigere enn de andre alternativene. Jeg angrer på vårt kjøkken som ikke er ikea. det kostet veldig mye mere, vi kjøpte ett kjent merke fra en kjent butikk, men har fått dårlig service og knottene og lister på benkeplata ser fryktelig slitt ut. vi hadde problemer med bestilling, de rota mye, og det var liksom aldri deres feil, alltid mange andres..

Lykke med valget:) Spennende med nytt kjøkken da!!

Synes også det er dumt at det er så mange anonyme i en tråd som denne, blir jo umulig å se hvem som mener hva over her..

Skrevet

Hadde ikea vært nermere, hadde ikke valget vært så vanskelig, men det at det er så langt unna vanskeliggjør jo reklamasjonen også.

Skrevet

Har IKEA 40 års garanti, 12-08-09/0757?? Hvor har du DET fra???

Fra IKEA's katalog for 2009/2010, side 368, venstre spalte, øverst på siden, går det klart og tydelig frem at IKEA gir 25 års begrenset garanti på kjøkkenene sine. Begrenset til material- og produksjonsfeil, og med bl a ordinære benkeplanter i heltre unntatt.

Har du provisjon fra IKEA for å sette frem slike uriktige påstander eller er du bare fullstendig uvitende om hva du snakker om????

Og siden du 12-08-09/0757 valgte å opptre anonymt, velger jeg det samme.

Skrevet

Jeg har to vennepar som har kjøpt kjøkken fra IKEA i sommer. Kjempefine kjøkken, men begge har brukt MYE tid på å bestille, kjøpe, hente, bytte, vente på deler mm. De sier begge at de ikke ville kjøpt kjøkken igjen fra IKEA pga av dette, men at de er fornøyd nå når alt endelig er på plass. Så hvis du bor langt borte fra IKEA så er det kanskje ikke så lurt.

Vi skal skifte kjøkken etterhvert vi også og gleder meg masse til det!

Lykke til!

Skrevet

Vi satt inn Ikea kjøkken for 1 år siden, og er bare så veldig fornøyd:) og hadde valgt Ikea om vi skulle ha bygd nytt nå også.

Veldig suveren service fra Ikea, 25 års garanti, og veldig hjelpsom...

Flink til å rette opp feil, utkjøring gjennom posten 1 gang i uken til en meget rimelig pris....

Jeg har ville gått for Ikea, men det fins selvfølgelig andre gode alternativ:)

Skrevet

reklamasjon gjennom Ikea er ikke vanskelig. De sender en bil som kommer med ny ting, og tar med seg den dere ikke er fornøyd med, og som regel ikke lenre ventetid enn toppen 1 uke...

Du ringer, de bringer....hehe:)

Vi benyttet det opptil flere ganger, siden vi ikke har Ikea i umiddelbar nærhet...

som tidligere nevt, har jeg bilder av kjøkkenet på profilen min....

Skrevet

Finner ikke noen bilder på profilen din. Hvordan gjør jeg det?

Skrevet

klikk på nicket mitt, har fikset det nå.

Skrevet

Fint kjøkken, er vel ikke akkurat slikt jeg vil ha, men ikea har jo mange forskjellige.

Skrevet

Etter hva jeg hørte er IKEA nokså enten/eller. Noen var svært fornøyd med IKEA, alt gled på skinner i leveransen, og måtte noe rettes, blir også det gjort greitt. Andre, litt flere enn jeg selv satte pris på å høre fra, kunne fortelle om problemer opp og problemer i mente med en IKEA-leveranse. Mitt eget inntrykk var at dette var 50/50, men eget nettverk blir litt tynt grunnlag å bygge en statistikk på.

Vi vurderte IKEA, men endte med det som da het ØKO, det har forandret navn nå, men selges fremdeles av Coop. I utgangspunktet så dette litt dyrere ut, men til vi fikk summert alt, fra stamme til frakt, var forskjellen minimal, 800-900 kr. Det var en pris jeg gjerne betalte for å ha en forhandler i nærheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...