Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Vi har en to år gammel jente, og svigermor blir bare verre og verre på innblandingen. Hun syns "fryktelig synd" på jenta, og lager derfor behov som ikke er der. Når hun er på besøk hos oss og jeg har laget til skiver til jenta, skjærer hun bort skorpen og sier "stakkars prinsesse, skorper er jo ikke noe godt"... Noe som har endt med at jenta vår ikke lenger vil ha skorper. Hun sier også "staaaakar, vann er ihvertfall ikke godt!" og gir henne eplejuice - selv om vi ikke vil hun skal få dette, både pga tennene og fordi hun reagerer på det med vondt i magen. Hvis hun overnatter der gir de henne juice på flaske om natta, selv om både juice, tåteflaske og noe annet enn vann om natta er uaktuelt for oss. Hun skjemmer henne bort til de grader, og ler hvis jenta gjør noe hun ikke har lov til (f.eks slår, sier "fy" osv). Og hvis jeg tar jenta bort fra situasjonen og snakker til henne, sier hun alltid "stakkars prinsessen som har så fæl mamma, du får jo ikke lov til noe du!". Når vi har vært der eller de har vært her er jenta vår helt krakilsk etterpå, fordi farmoren fyrer sånn oppunder på alt mulig, og skaper behov som ikke er der. Jeg har nå sagt at de ikke kan få "låne" henne før de godtar at det er VI som bestemmer oppdragelsen. Men jeg kan jo ikke nekte henne kontakt med barnebarnet, og jeg syns det er vanskelig å ta opp ting hver gang det skjer noe... Hva hadde dere gjort? Kan jo ikke kutte kontakten heller, svigermor blir sur om vi sier ifra, og om hun får fortsette blir det stadig flere problemer (jenta plukker FORT opp at farmor gir henne lov!)
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 Jo dere kan nekte henne kontakt om hun ikke følger deres regler.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 Jeg kjefta ut svigermor pga noe lignende (det var hun som startet og sa noe ufint til meg, jeg fyrer meg sjelden på andre uten god grunn) Sa akkurat hva jeg mente og ba henne passe sine egne saker. Tviler på den herskesyke dama prøver å herske over meg og mannen min igjen) alle andre i familien der lar seg kue av henne, hun har stor makt, men jeg gidder ikke føye meg bare for ikke hu skal bli sur. Ikke vær redd for å sifra.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #4 Skrevet 11. august 2009 min farmor (barnas oldemor) får ikke ha kontakt med mine barn av akkurat samme grunn. Det hender jo vi møtes i familieselskap og sånn, men da holder hun seg unna. Hun har fremdeles ikke kommet over at jeg satt henne på plass etter diverse episoder der hun har overkjørt meg og min samboer totalt. Trist at det skal være slik, men jeg synes i grunnen ikke det er noe tap. Men jeg vet det er anerledes med en oldemor og en bestemor da...
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Høres ikke riktig navla ut denne svigermora di, HI. Si fra på en skikkelig voksen måte. Og hvis hun fortsetter med tullet sitt, kan dere ha kontakt kun på bursdager. Og andre familieselskaper. Hun ødelegger ungen.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #6 Skrevet 12. august 2009 Takk for svar! Jeg syns det er litt trist da, for hun er jo egentlig en hyggelig dame. Og svigerfar er super, men blir litt fyrt oppunder av svigermor... Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun skal lage til behov som ikke er der. Jenta hadde ingen problemer med å spise skorper og drikke vann før farmoren begynte med det. Og hvis jeg nå sier hun må spise skorpen sin, sier hun bare "farmor sier æsj". Hva skal man si til det da? Mannen min er utrolig kresen på mat, fordi han er vant til å få alt som han vil hos sin mor. Aldri spist grønnsaker, har hatt pølser til middag hver dag, cola og juice til alle måltider, godterier hver dag... Til og med hunden får loff med pålegg og uten skorper! Og det har nok ikke blitt sånn fordi ungene har nektet å spise grønnsaker/grovbrød osv, men fordi svigermor har fått det for seg at unger liker ikke sånt, så da kan vi bare gi opp før vi har prøvd. Det er jo det hun gjør med jenta vår. Og så elsker hun jo å dille, stelle og være favoritten, så alt skal bare være gøy og kjekt hele tiden - aldri tilsnakk til ungene, aldri si nei, aldri noenting. Jeg kan til dels akseptere at det er sånn når hun er på overnatting der, men når de er i VÅRT hus må de faktisk forholde seg til de reglene vi setter. Vi prøver å oppdra jenta vår til å bli snill, tenke på andre og forstå at man ikke alltid kan få viljen sin, og når svigermor kommer blir alt brutt ned og vi må begynne påan igjen fordi hun har farmoren på sin side... (Og farmoren faktisk er den som STARTER disse problemene). Piller vekk grønnsakene fra tallerkenen hennes gjør hun også, selv om jenta ELSKER grønnsaker...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #7 Skrevet 12. august 2009 Haha, sånn er min svigemor også. Eller, frem til sønnen vår var ca to.. Han er der sjelden alene, har sovet der bare 3 netter tror jeg. Men vi var på hyttetur med svigers HELE påsken, og hver eneste lunch og middag lagde hun egne retter til sønnen vår (vi fikk stek, og hun lagde pølse og mos til gutten o.l) Jeg sa ifra hver gang at det trengte hun ikke å gjøre, han spiser det vi spiser. Jeg la på kokte gulerøtter på tallerkenen hans og svigemor sa: stakkars gutt, blir han tvunget til å spise grønnsaker i påsken til og med. Gutten min spiste opp alt, og når han var ferdig hylte han ut: Vil ha mere gulerooooot!! Haha.. Nå synes hun vi er såååååå flinke med oppdragelsen, og skryter til alle og enhver at gutten vår, han spiser alt han får servert, er så flink og veloppdragen og høfflig og snill og hele pakka. Hun har aldri hatt barn som spiser vanlig mat selv, tror det gikk opp et lys for henne da, for hun innrømmet at det hadde vært slitsomt og lage to forskjellige middager hver eneste dag mens hennes egne unger var små. Bare si, dette bestemmer vi, oppdragelsen og grensene er vår jobb, din jobb er kosen med barnebarn. På sin sære egne måte vil hun nok bare barnebarnet det aller beste.
Mø schæl! Skrevet 12. august 2009 #8 Skrevet 12. august 2009 Hei kjære deg :-)! Huff, dette var ikke noe greit. Jeg tenker slik at det er igrunnen ikke de fysiske tingene som er verst her (eplejuice, skorper - selv om det er ille nok!) - men undergravingen av dere som foreldre. Svigermoren din, ved de handlingene hun gjør, signaliserer til barnet at dere som foreldre ikke har like mye å si som henne. Og det blir HELT feil. Etterhvert vil dere antakeligvis ende opp med ei jente som ikke hører på dere i det hele tatt etter å ha vært hos farmor - og DET kan få ugreie konsekvenser for alle parter. Det blir så utrolig feil av svigermor å "irettesette" dere foran barnet, gå tilbake på avgjørelser dere har tatt og gjøre ting dere ikke ønsker. Jeg kan veldig godt kjenne igjen den med at svigermor blir sur dersom det sies i fra til henne - hun tar det antakelig som direkte kritikk. Likevel; dette må hun bare tåle. Det er mer prinsippet som er galt her, nemlig at svigermor overkjører dere - og hva vil skje når barnet blir eldre og mer "alvorlige" valg må taes? Hadde dette vært min situasjon, hadde jeg ønsket at mannen min hadde tatt denne "kampen" med sin mor. Muligens hun tar det "bedre" dersom det kommer fra hennes egen sønn enn fra svigerdatteren, men dersom ikke dette hjelper får du bare si klart i fra, på en voksen og grei måte. Marker feks ved at dersom du er tilstede når farmor kutter av brødskorpene, så tar du enkelt og greit tallerkenen vekk, kaster brødet, og smører nye brødskiver MED skorpe. Bare for å statuere et eksempel. Jeg ønsker deg masse lykke til, her er det du som har rett :-)!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #9 Skrevet 12. august 2009 Og dette godtar du? Jeg hadde blitt lyning av mindre. Du bør ta en ordentlig prat med henne om konsekvensene av handlingene hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå