Gå til innhold

Påvist jernmangel i 3.trimester? Jernpreparat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har fått påvist jernmangel då eg hadde blodprosent på 8,8 ved sist kontroll hjå jordmor. Begynte med Fexin 80 mg. Då eg har gått på desse nokre dager, fekk eg sterke magesmerter og diare. Har vert oppe grunna dette i heile natt. Har fortsett idag også. Nokre med erfaringer? Bør eg slutte med desse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, de sier at hemoffer skal være greit til gravide, men selv tok jeg aminojern, for det påvirket ikke magen min... Det får man på helsekosten..

Skrevet

Hei!

Jeg var på kontroll i går og blodprosenten hadde gått ned her også. Søsteren min brukte Niferex jernkapsler da hun var gravid, og sa de var bedre for magen enn alle andre! Så jeg begynte med de i går:-) Kjøpte på apoteket. Har også hørt andre som har vært fornøyd med de!

Skrevet

Hei jeg tar en tablett morgen og kveld med Duruferon.De sa jeg kunne bli hard i magen av de,men det har jeg ikke.Eneste er at fargen på avføringen er nesten helt svart.Men de har funka bra på meg.

Skrevet

Jeg ville ha sluttet på de tabelettene hvis jeg ble dårlig. En bivirkning av jerntabl. er diarè eller forstoppelse. Jeg kan også anbefale Niferex, siden de skal være skånsom for magen.

Jeg startet på Niferex i uke 24. Blodprosenten steg tilfredstillende av den. De sier Niferex er lettere for magen, en Duroferon. Man får sjelden hard mage av Niferex'en. Derfor er den ganske dyr. Mener å huske jeg betalte opp mot 200kr. for 100 tbl.

Alle jerntabeletter bør du ta med 1 glass appelsinjuice. Appelsinjuicen hjelper kroppen å ta opp jernet.

Skrevet

Jeg har fått påvist jernmangel nå i siste trimester. Jeg hadde en hb på 8,8 og ferritin på 4. Begge disse er ekstremt lave. Jeg endte opp 3 dager på barselavdelinga med jernintravenøst, var da i uke 35.

Nå 3 uker etterpå hadde hb steget til 10,3 og ferritin til 89. Dette kjenner jeg også kroppen, ikke så trøtt, uvel og energiløs. Legen min reagerte raskt på at der var så lavt og mine symptomer. Dette kunne være negativt om jeg mistet mye blod under fødselen.

Jeg skal fortsette å ta jerntabletter og de jeg skal ta er Aminojern pga at disse er milde og snille mot magen nå når man er gravid. Jeg tar 3 til dagen. Har også fått beskjed om å ta jern til langt etter fødsel for å få jernet skikkelig oppe å gå.

Skrevet

Jeg prøvde Fexin, men kastet opp og ble superdårlig første dag. Gikk over til Niferex og har brukt den hele 3 trimester, funker superbra, og jeg har klart å holde jernnivået på ca samme (12) hele trimesteret. Men da har jeg IKKE tatt hver dag, men annenhver og enda mindre..

Ville tro du fikk det opp greitt ved å ta hver dag.

Skrevet

Floradix er et veldig bra jernpreparat med få bivirkninger. Generelt har flytende jern mye mindre bivirkninger enn tabletter og tas bedre opp i kroppen. Siden Floradix er litt svakere enn de tablettene du har gått på, kan det gjerne være greit å ta dobbel dose.. Hemojern/Hemofer er vel blandt de svakeste jerntilskuddene på markedet og har også lite bivirkninger, men er ikke i nærheten av så effektivt som Floradix. Og så er det jo kjempeviktig at du tar C-vitamin i tillegg for å bedre opptaket av jern samt unngå melk et par timer før/etter jerninntaket da melk hindrer opptaket av jern

Skrevet

Enig med nesten 30. Floradix er flytende og kommer fortere inn i systemet. Har vel smakt bedre ting, men den gjør nytten iallefall :)

Skrevet

Vil anbefale deg Hemofer eller Aminojern. De er snille til magen og tas lett opp. De funker ganske fort også. Floradix prøvde jeg da jeg tømte lagrene mine og det tar rålang til å komme opp til akseptabelt nivå med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...