Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen som helst erfaring med boligkjøp/salg der salget blir formalisert gjennom advokat?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Hei.. Vi kjøpte boligen vi bor i av familie via privat arveoppgjør.. Uten advokat. vet ikke om det hjelper deg noe men.. Var jo en litt omstendelig prosess fordet;)

Skrevet

Tenkte nok mer på boliger som ligger for salg på det åpne markedet, men hvor det blir brukt advokat i stedet for megler. :-)

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Ah, ok. Vet at leiligheten til min avdøde mor ble soglt via advokat men jeg kan ingenting om det siden jeg ikke var der i prosessen... Du får lete videre til noen kan svare;)

Skrevet

Jeg får gjøre det.

Uansett, tusen takk for svar. :-)

Skrevet

dytter denne...lurer på det samme....skal kjøpe huset til svigers privat

Skrevet

Vi kjøpte bolig via advokat. Det er ikke mer hokus pokus enn at det er de samme lover og regler som gjelder + at advokaten tar mindre i honorar enn en megler;)

Advokaten må også ha en bevilling mener jeg å huske, for å kunne megle boligkjøp.

Var veldig ryddig prosess:-)

Skrevet

Hvordan var det med visning og budrunde?

Takk! :-)

Skrevet

Jepp. Dvs mannen min og en kompis eide ei leilighet sammen som de leide ut, den solgte de via advokat med lisens for å selge eiendom.

De var kjempefornøyd, og skal vi selge huset noen gang skal vi definitivt bruke advokat.

Alt gikk veldig fort og greit, og de skrev selv boligannonsen + tok bilder og la ut på finn.no gjennom en kode de fikk av advokaten. (er bare advokat med lisens + meglere som kan legge ut på finn, nemlig)

En megler tar seg godt betalt, og bortsett fra en middels dårlig annonse og at de ikke engang gidder stille på visningene selv(sender en assistent/lærling), så synes jeg de har lite å bidra med når det i utgangspunktet er ei vanlig leilighet eller bolighus.

Mener advokaten tok rundt 12 000 for papirarbeidet, så her er masse å spare.

Skrevet

Takk for svar, men jeg lurte litt på hvordan selve visning og budrunde gikk for seg.

Var det advokaten som ordnet det eller var det mannen din m/kompis som ordnet det? Og hvordan gjorde de det rent praktisk? Budskjema?

:-)

Skrevet

Visninga holder du selv, den annonserer du på finn.no som vanlig, samt at du evt. kan spandere et bilde og link m.m i en av de litt større avisene, selv om du nok treffer de fleste kjøpere på finn uansett. Budrunden går gjennom advokaten mener jeg å huske, men kan spørre han senere om hvordan det gikk for seg, jeg husker ikke helt. (han er ikke hjemme akkurat nå, så må komme tilbake til det)

Skrevet

Da er du en sann engel! Takk skal du ha! :-)

Skrevet

Noen advokater fungerer på lik linje med en megler, de tar seg av å lage prospekt, visninger osv.

Hos noen kan du selv ordne med reklame for boligen, visinger osv.

Budgivingen fungerer som vanlig.

Skrevet

Benytter anledningen til å dytte og spørre..

Ang budgivning så vet jeg ikke egentlig hva som er vanlig. Det er altfor lenge siden jeg holdt på med den slags.. :-/

Første bud må være skriftlig? Finnes det stanrdskjema man kan bruke..?

Skrevet

Vi skrev det bare på a4-ark og fakset det inn, funket fint det=) Ellers kan du gi skriftlig bud på visningen, det gjorde vi ofte

Skrevet

Der finnes standardskjema ja, og advokaten ordner med det.

Første bud må skje skriftelig (dvs. gi det i hånden, per.post, fax eller epost- man kan dog kreve at det blir gitt beskjed i forkand dersom budet kommer per epost

De neste budene skjer som oftest over tlf.

Skjemaet skal inneholde Navn, adresse, tlf og personnr. på dem som byr. Hvordan de hat tenkt å finansiere kjøpet (enten legger de ved lånebevis eller en referanseperson i en bank)

Hvor mye budet er på

Overtakelsesdato

akseptfrist, en erklering på at de har lest og forstått taksten og eventuelle forbehold.

Akseptfisten kan ikke være kortere enn 24 timer etter siste annonserte visning. Og det er noe som heter at man ikke skal gi bud som utelukker andre fra budrunden. dvs. ikke legge inn førstebud med så kort akseptfrist at der ikke er tid til å varsle andre interesserte, og heller ikke bud der hvor det er umulig å sjekke betalingsdyktighet.

Skrevet

Tips: Gå inn på finn.no. Finn et hus (Gjerne et som selges av notar eller en annen stor eigendomsmegler) Send en forespørsel om å få prospekt på epost. Prospektene er standariserte og inneholder all nødvendig info om kjøp/salg av hus, og hvilke regler som gjelder. Samt budskjema og info om budrunden.

Les igjennom det, så har du oversikten.

Skrevet

Har et prospekt liggende.

Jeg får kopiere opp skjemaet.

Igjen, takk for hjelpen, spurven. :-)

Skrevet

Rakk aldri å komme tilbake til deg, KaMA, men ser du har fått hjelp her:-)

Ang. budrunden så ordner du det selv, dvs du snakker selv med kjøperne. Du må ha tilgang på faxmaskin, slik hun over her sier. (det første budet skal alltid faxes, resten tar dere pr.tlf., advokaten har budskjema)

I tillegg til dette må du selvsagt ha en takst på boligen, det gjør en takstmann for ca. 2.500,-, så kan du selv avgjøre om du vil bruke taksten eller oppgi egen prisantydning som utgansgpris i annonsen.

Skrevet

Har ordnet med takst. Mangler fax. Men begynner å få oversikt og det er fint. Tusen takk for hjelpen. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...