Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Jeg er hyppig plaget av ekstrem svangerskapskvalme og masse oppkast, og klarer ikke å jobbe når jeg har slike dager. Jobber til vanlig i en liten privat barnehage, hvor vi bare er 2 ansatte. Grunnet problemer med å få tak i/beholde tilkallingsvikarer (pga veldig lite fravær blant oss to ansatte), tør jeg ikke helt å stole på å få tak i vikarer til enhver tid, nå som formen min er så uforutsigbar. Samtidig har jeg jo veldig lyst til å gå på jobb de dagene jeg føler meg bra! Men ettersom jeg jo ikke vet hvor mange dager og hvilke dager iløpet av uka jeg trenger vikar, er det jo nærmest umulig med f.eks. 50% sykemelding også.. Er det aktuelt med aktiv sykemelding for meg? Eller må jeg "ta til takke med" vanlig sykemelding? Vet lite om reglene for aktiv sykemelding, derfor jeg lurer..
Gunn og Gutta Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 I dette tilfellet kan det være greit med aktiv sykemelding, siden du ikke har kontroll over når du blir kvalm og trenger å hvile, for da er det jo en vikar i din stilling hele tiden, og om du blir pluselig borte spiller ingen rolle. Er sant som du sier at det ikke er noen løsning med f.eks 50% sykmelding. Snakk med legen din om dette, så får du ha lykke til videre og håpe kvalmen gir seg!
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #4 Skrevet 11. august 2009 Tusen takk for svar! Ringte legen like etter jeg hadde skrevet innlegget, for å høre hva han mente. Men han hadde fremdeles ferie, så jeg ble satt over til en annen lege- som bare ga meg en vanlig sykemelding for 1 uke. Så fikk jeg kontakte fastlegen og avtale videre med ham fra neste uke, fikk jeg beskjed om. Men tror jeg skal forsøke å få igjennom aktiv sykemelding da ja. Orker ikke tanken på å være hjemmeværende hele tiden, sjuk eller ei! Takk! HI
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Jeg fikke vite at aktiv sykmelding bare brukes med sikte på å få folk tilbake i arbeidslivet igjen, og at dette var lite brukt i svangerskapet ettersom de fleste jo går over i større og større sykmelding etterhvert utover i svangerskapet. Men kvalmen er jo ofte bare i førsten og tanken er vel at du skal jobbe så mye du kan bare denne gir seg, så da bør du kunne bruke aktiv sykmelding.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #6 Skrevet 11. august 2009 Bare sørg for at du holder begrepene fra hverandre - er du sikker på at det ikke er gradert sykemelding du er ute etter? I praksis benyttes aktiv sykemelding som en slags "omskolering" til andre arbeidsoppgaver hos samme arbeidsgiver. Se forøvrig mer info her: http://www.nav.no/1073745140.cms
Tante Gustava Skrevet 11. august 2009 #7 Skrevet 11. august 2009 Tanken med aktiv sykemelding er å få arbeidstakere ut igjen i arbeidslivet, i situasjoner hvor de ikke kan utføre sine vanlig arbeidsoppgaver. Så et av kriteriene er nettopp at du har tilrettelagte arbeidsoppgaver, som er andre enn de du vanligvis utfører. Les gjerne mer her: http://www.nav.no/1073745140.cms
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #8 Skrevet 11. august 2009 Jo, jeg så litt på NAV sine sider, og leste om både gradert og aktiv sykemelding. Og muligens passer gradert sykemelding vel så bra i mitt tilfelle - men hvordan kan dette la seg gjøre i praksis, når jeg jo aldri vet hvilke dager jeg trenger vikar? Kan jo ikke ansette en vikar som KANSKJE må jobbe hver dag i ukesvis, for deretter ikke å jobbe noe neste periode!? Må vel nesten vite hvilke dager h*n skal jobbe...og det er jo nettopp dét som er problemet med min arbeidssituasjon - fordi vi bare er 2 personer, og MÅ være 2 personer - og det er vanskelig å få tak i folk på, i verste fall, kjempekort varsel... Urk.. syns dette er vanskelig. Får dårlig samvittighet også av å lage så mye styr.. HI
Lillepusen-78 Skrevet 11. august 2009 #9 Skrevet 11. august 2009 Jeg fikk aktiv sykemelding pga svangerskapskvalme. Hadde vært 100 % sykemeldt en god stund, og fikk deretter aktiv sm. Fungerte veldig bra for min del
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #10 Skrevet 11. august 2009 Egentlig er jo dette arbeidsgivers ansvar å løse, og ikke ditt. Men jeg forstår at det er lett å engasjere seg når man kun er 2 stk på jobben :-) Det som kanskje kan være den aller beste løsningen, er at du får en 100% sykemelding til den verste kvalmen er over. Dermed blir ting veldig forutsigbart for barnehagen du jobber i, og du slipper å måtte slite med både kvalme OG dårlig samvittighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå