Gjest Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Er det noen her som har gjort en full oppussing av hus? Vet det er vanskelig å si, men går det an å si sånn ca hva dette kan komme til å koste? Må man regne med en mill, halvannen, eller? Tenker da at man må ta så og si alt, inkl. kjøkken, bad, elektrisk, overflater osv. Og, hvordan gjorde dere det? Selv, innleid hjelp. Hvor lang tid tok det? Hører gjerne fra dere som har gjort en sånn oppussing!
Sjefsmegga Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 Redd du kan få mange forskjellige svar her, for det finnes ingen fasit. Spørs hvor hendt dere selv er, eventuelt kontakter dere måtte ha i vennekretsen/ familien, standard dere hadde lagt dere på også, og hvor komplisert grunnarbeidet. Det er veldig dyrt å legge opp nytt el.anlegg, våtrom ol. hvis man ikke har en kjenning som kan ta det for en rimelig penge. Der må man nemlig ha fagfolk og godkjenning uansett. Hvor lang tid det tar kommer an på om man leier inn folk og hva som må gjøres. Alt fra noen uker til mange år. Slipper man å bo i det så går det raskere, men om man bor der så må man ta et rom av gangen. Men det er hovedsaklig pengene det står mest på. Har man en stor pengesekk så er den saken grei. Alt koster, og det koster alltid mer enn man først tror. Sammenlagt har vel vi brukt rundt 600 000, men da har vi kontakter innen det meste, gjorde veldig mye selv og vi var vel ferdig innvendig med nesten alt før vi flyttet inn også. Kjøpte det meste til innkjøpspris av byggvarer, og vi er kun ferdig innvendige vel og merke, skal skifte ut resten av vinduene, bordkledning, tak etterhvert også. Må regne med at det koster noen hundre tusen også.
GuttemammaX3 Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 Har brukt ca 250 000 på en ganske liten tomannsbolig. Badet var det eneste som var nyoppusset da jeg kjøpte, så det har jeg ikke rørt. Full utskiftning av kjøkken med alle hvitevarer (IKEA), samt riving av et par vegger, maling, tapetsering, fliser osv. Bortsett fra 30000 i elektriker (anlegget var delvis byttet fra før, jeg fikk resten gjort) har jeg ikke betalt fagfolk. Har alle grupper av håndverkere i familien, og har fått mye hjelp, samt tilbrakt utallige timer med riving, maling, tapetsering m.m. selv... Ferdig i disse dager, har tatt to år, et rom om gangen, noen mnd med sparing, før vi har gått i gang med neste prosjekt:)
Norwegian by injection Skrevet 11. august 2009 #4 Skrevet 11. august 2009 Vi hadde regnet nøye på alt på foran, men beløpet kom på ca. det dobbelte ;-) "ting" dukker opp underveis.
Norwegian by injection Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Vi hadde "Extreme Makeover" på huset og det tok ca. 3mnd.
fjollefrua Skrevet 11. august 2009 #6 Skrevet 11. august 2009 Vi driver med renovering nå, og har holdt på siden januar. Vi flyttet inn i februar og har tatt litt og litt mens vi har bodd der. Nå holder vi på med badet, og det har tatt LANG tid grunnet sommerferie hos de fleste som skulle hjelpe oss. Vi kjenner fagfolk som hjelper til, og alt elektrisk er byttet ut, noen vegger er revet delvis ned og bygd opp igjen. Alle materialer er ferdig kjøpt inn (kjøp mens det er på tilbud hvis dere vet hva dere skal ha). Eneste som ikke er kjøpt inn er kjøkkeninnredningen (IKEA), men kjøkkenet er ferdig tegnet så det er bare å bestille. Totalt når vi er ferdig (inkl. kjøkken) kommer vi til å havne på ca 320 000. I tillegg skal vi etterhvert drenere og bygge terrasse. I år har vi prioritert innedørs og få en hage som det går ann å være i. Det koster noen kroner å sette opp ny hekk, levegg og diverse andre ting. Det vikstigste tipset jeg har er å lage en GOD og nøyaktig plantegning samt å sette opp et bra budsjett. Ikke fall for fristelsen for å bare kjøpe noe som er litt dyrere, for det blir fort MYE dyrere. Vi hadde for eksempel aldri sett for oss at lisverk var så dyrt som det var. Kostet oss nesten 19000,- og det var en utgift vi ikke hadde på posten for å si det sånn... Vi hadde regnet ca 230000, så som en her skrev, man må regne med mye mer enn man hadde tenkt. Tenk deg en sum og pluss på minimum 20% så tror jeg du kommer langt... Lykke til...
Canari Skrevet 11. august 2009 #7 Skrevet 11. august 2009 Vi skal bytte vinduer, dører, legge nytt gulv med varme, fikse alle vegger og tak, samt lage nytt bad og kjøkken, og jeg har grovt regnet med at dette vil komme på minst halvannen million, og antakelig mere ... gruer meg!
erteposen + 4 Skrevet 11. august 2009 #8 Skrevet 11. august 2009 Kommer jo helt an på hvor mye en gjør selv. Vi brukte på totalrenovering av en leilighet på 110 kvm: 90 000 på badet 70 000 på kjøkken med hvitevarer 45 000 på eletriske 10 000 lamper og belysning 35 000 nye vindu og innsetting 15 000 trapp Overflater aner jeg ikke, men vi la gips selv, sparkla, la glatt tapet og malte selv. Lister ble lagt av snekker. Vil tro det kom på 100 000 på dette.
År og dag Skrevet 11. august 2009 #9 Skrevet 11. august 2009 Canari: Vi har også et hus stående som trenger totalrenovering. Har revet alt som skal rives, og det er kun et tomt skall, men noen vegger som vi skal beholde. Skal etterisolere, nye vinduer, lite utbygg, legge golv med varme, fikse alle vegger, nytt tak, nytt kjøkken og bad. Pluss drenering utvendig. Vi tenkte at dette skulle komme på halvannen million, men det høres jo mer omfattende ut enn deres prosjekt, så kanskje det blir enda dyrere? Har tømrer og rørlegger i familien, men må leie folk til taket og utbygget, samt alt det elektriske. Vet ikke om jeg makter dette prosjektet med 3 små.
Canari Skrevet 11. august 2009 #10 Skrevet 11. august 2009 Vi har ingen som kan hjelpe oss og vi er temmelig dårlige på å gjøre ting selv også, så jeg regner med at alt må gjøres av andre, bortsett fra noe tak og vegger. Håper du har rett angående hva det koster, jeg er velm litt pessimist og tar litt i for ikke å bli overrasket. Vi skal kontakte arkitekt for å lager en plan over alt.
Piken på landet Skrevet 11. august 2009 #11 Skrevet 11. august 2009 Full oppussing, mener du da også utvendig? Vi total renoverer et hus, dvs, vi endte opp med å rive halve huset og setter det opp på ny. Huset er bygd på midten av 70 tallet, men var absolutt modent for en sikkelig overhaling. Når vi begynnte å se på hva som måtte gjøres hadde vi ikke innbilt oss at det var så dårlig. Panna var dårlig, så den måtte skiftes. Kledningen var råtten, så den måtte skiftes. Vinduene var punkterte og dårlige, så de måtte skiftes. En drager i taket var brekkt, så hele taket måtte i grunnen tas. Det var veldig dårlig isolert. Så da ble rett og slett løsningen og rive av hele øverste etasjen :-) I kjelleren skulle vi bare ha vanlig oppussing, flytte noen vegger bare. Men det var så mye dårlig, at vi har skiftet ut de fleste veggplatene. Jeg regner ikke med at deres overhaling er så drastisk, men bare så du er klar over det, så baller det fort på seg. Når en først begynner og rive noen vegger, så dukker det fort opp noen overraskelser for å si det slik. Vi ender opp med tre mill, men det er som sagt veldig omfattende renovering, og huset er på 310 kvm. Vi har heller ikke på noen måte valgt verken kjøkken, baderom, gulv, elektrisk eller hvitevarer fra nederste hylle. Vi har også skiftet ut trapp og terasse. Og vi har leid folk til det aller meste. Det å ha kyndige folk til å sparkle og male/tapetsere er et must. De bruker en brøkdel av den tiden dere selv ville brukt, og har utstyr og trening som gjør at resultatet blir et heeeelt annet. Vårt prosjekt har tatt ca 8 mnd.
Gjest Skrevet 11. august 2009 #12 Skrevet 11. august 2009 OK, takk for alle svar! Godt å få et realistisk bilde på det her...Tror i så fall det vil bli like dyrt å kjøpe et oppussingsobjekt og få det ship shape, som å finne et relativt nytt. Fordelen er vel det at man får det helt slik man vil. Ut fra våre forutsetninger tror jeg nok ikke vi bør gå for oppussingsobjekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå