Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Hvorfor får man egentlig kateter i sammenheng med fødsel? Hvorfor kan man ikke gå vanlig på do, eller få bekken? Jeg syns dette høres forferdelig vondt ut! Noen med erfaring?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Jeg fikk ikke kateter. Vet ikke hva som er vanlig. Jeg har også vært med en venninne på hennes fødsel, og hun fikk det heller ikke. du har så mange andre vondter under en fødsel, at jeg kan ikke tro et kateter gjør den store forskjellen;) Men det er nok for å tømme om du har for full blære. For det kan stenge fødselskanalen litt.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Det gjør ikke vondt å få kateter. Det kan være litt ubehagelig når de setter det inn, men gjøres det riktig skal det ikke gjøre vondt.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Man kan fint gå på do eller bekken tidlig i fødselen, men når man kommer til åpningsriene er det så smertefullt at man sjelden orker eller får til. Og en full blære kan gi mindre plass for babyen å komme ut, så som regel tømmer de blæra mot slutten slik at babyen lettere skal komme seg ut. Jeg gikk på do selv lenge, men fikk kateter rett før pressriene. Det gjorde ikke vondt, enda jeg ikke hadde epidural heller. Jeg fikk lokalbedøvelse der da, før de satte det. Har du epidural vil du jo hvertfall ikke kjenne det, regner jeg med.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Samme som lilleva over her. Fikk det rett før pressriene, jeg kom inn med nesten full åpning og da var det så mye som skjedde med måling og undersøkelse at det var ikke tid til å gå på do. Fikk vel lokalbedøvelse da de satte, men kan ikke huske at det var særlig vondt. Jeg fødte uten smertestillende så det forsvant vel litt i mengden, haha.
Lemonia Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Jeg fikk ble kateterisert rett før jeg skulle presse fordi jordmoren ikke trodde jeg hadde fått tømt alt da jeg var på do (noe jeg faktisk hadde) og det kunne være i veien. Kjente ingenting til det.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 fikk det to ganger,hadde epidural, så kjennte ingenting.men et spm... kan man vere hoven lenge etterpå etter man har fått det? ltså rundt urinrøret? virker som jeg er det nå enda 7-8 uker etter fødsel... normalt? eller er det bare sånn etter en fødsel?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #8 Skrevet 11. august 2009 jeg fikk kateter fordi jeg ikke klarte å tisse etter fødselen faktisk. satt på do i 20 min uten at det kom en dråpe - og jeg var kjempetissetrengt! blæra får seg en smell under fødselen og hovner opp - derfor kan noen trenge kateter rett etterpå. Jeg trengte det bare en gang, klarte å tisse selv senere på dagen la ikke merke til at de la inn kateteret, var helt nummen nedentil alikevel etter sying og fødsel...
AO3 Skrevet 11. august 2009 #9 Skrevet 11. august 2009 Jeg fikk kateter etter at vannet gikk, men før riene startet, fordi jeg hadde strikt sengeleie pga ikke festet hode og faktisk ikke fikk til å bruke bekken, samme hva jeg prøvde. Jordmor trodde dessuten at full blære kunne hindre at barnet kom lenger ned + jeg skulle også reise 1,5 time i ambulanse til et annet sykehus, og greit å ikke være sinnssykt tissetrengt i så lang tid! Rett før jeg ble kjørt inn for å ta akutt ks, fikk jeg også innlagt kateter. Gjorde ikke vondt noen av gangene, bare bittelitt ubehagelig. Ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #10 Skrevet 11. august 2009 Jeg kjente ingenting når de la inn kateter, så det trenger du ikke tenke på. (jeg fikk epidural, da..) Noen får vel et par småplager i etterkant, men småbær i forhold til hva man får som følge av fødselen. Men de gjør det for at babyen skal få bedre plass når den skal ut, så ganske kjekt å få gjort det.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #11 Skrevet 11. august 2009 Jeg fikk kateter, det var ubehagelig, men det var nok fordi det var en jordmorstudent som prøvde seg fram... Epidural hadde jeg også.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #12 Skrevet 11. august 2009 jeg fikk kateter etter fødselen pga jeg mistet så mye blod at jeg fikk ikke lov å reise meg før dagen etter,
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #13 Skrevet 11. august 2009 ¨Det skal ikke gjøre vondt å få lagt inn kateter. Det eneste er at det kan være litt ubehagelig og så er det jo en veldig personlig ting da. Om den som la det inn var jm-student skal ikke det ha noen ting å si, siden det er noe hun burde kunne kjempe godt fordi hun er sykepleier i bunn. Synes det er rart, til deg ano 12:09 at du ikke fikk bekken, siden det er forbudet mer komplikasjoner med et kateter og at en faktisk skal komme igang selv med avf. og vannlating. Klarte du imidlertid ikke å tisse selv, så er jo den en helt annen sak. Da er det greit å måle resturin ved hjelp av en scaner og så kateterisere ved behov.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #14 Skrevet 11. august 2009 Fikk ikke kateter under fødsel, men en gang under graviditeten, fordi de ville ha en helt "ren" urinprøve tror jeg... Husker ikke helt, bodde ikke i Norge da... I hvert fall gjør det ikke vondt, jeg kjente bare så vidt at de "holdt på med noe" der nede, så var alt over ganske fort:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå