Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 hvor mye har dere i inntekt? hvor mye i lån? og hvor mye i egenkapital? jeg har 350 000 i inntekt og 200 000 i egenkapital. lurer på om jeg klarer å få kjøpt meg noe
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Ja, du kan nok få kjøpt deg noe. Jeg tjener 300 000 i året (med OS) og har 1 450 000 i lån. Hadde ikke egenkapital, men kausjonist.
Leeloo76 Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Det kommer jo litt an på hvor du bor? Jeg har 330000 i inntekt + stønader (regnet kun med barnetrygd, bidrag og stønad til barnetilsyn da f.eks OS er såpass tidsbegrenset), hadde 500000 i egenkapital etter salg av forrige leilighet og har 1,1 mill i lån + 200.000 i studielån og 100.000 i fellesgjeld (2200 i husleie). Jeg fikk dette lånet da renta var på det høyeste rundt jul i fjor og måtte prøve flere banker. Jeg kjøpte da prisene var lavere og fikk en 3 roms relativt sentralt i Oslo, så bor du et sted der det er billigere enn her burde det jo være en god mulighet? Sett opp et regnskap som viser hvor mye dere bruker i mnd., og sett gjerne av en sum på sparekonto hver mnd som utgjør forskjellen på et lån med dagens rente og 4-5% mer slik at du viser at du tåler en renteoppgang. Det er også lurt å sette opp en liste over hva du ser etter mht. kjøpesum, husleie, fellesgjeld, hva som er inkludert etc. slik at banken ser at du er realistisk og forstår at du f.eks ikke kan kjøpe en leilighet med lavt innskudd og 2 mill i fellesgjeld. Jeg brukte alle mine overtalelsesevner for å få mitt lån. Jeg har heldigvis ført budsjett/regnskap i flere år slik at jeg hadde reelle tall over tid å vise til når banken kom trekkende med SIFO budsjettet sitt . Hadde jeg f.eks hatt bil kunne jeg bare glemt det. Min plan B hvis jeg ikke hadde funnet denne leiligheten var å kjøpe en 2 roms og pusse opp og selge for å øke egenkapitalen min så jeg etter hvert kunne kjøpe en 3 roms. Er du litt handy kan du gjøre mye selv (evt. om du har noen handy mennesker som vil stille opp . Finner du en litt stor 2 roms der du kan flytte kjøkkenet ut i stua og lage et ekstra soverom har du både skaffet deg selv en 3 roms og økt verdien betraktelig (selv om det er DYRT å flytte ett kjøkken vil det som regel lønne seg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå