Gå til innhold

Bekkenproblemer vs bekkenløsning


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når går det fra å være vanlige bekkenproblemer som man må regne med i et svangerskap til å bli bekkenløsning?

Hvor "ille" må det da være? Noen som vet noe her?

 

Har veldig vondt når jeg reiser meg og snur meg i senga. Våkner hver gang jeg skal snu meg. Også vondt å løfte beina høyt. Har vondt hver dag....

Er det bekkenproblemer eller bekkenløsning da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei

 

huff. høres ikke godt ut. høres ut som det samme som jeg sliter med. jeg er i uke 23. sliter med låsning i høyre hofte. Forplanter seg i korsryggen og videre oppover ryggraden hvis jeg ikke får knekkt det opp.

 

Ta en tur til lege eller kiropraktor. Selv går jeg til kiropraktor og er veldig fornøyd med det:)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet bare at hvis du har vondt når du ligger og smertene blir forsterket når du løfter bena da, da regnes det som bekkenløsning. Ellers, hvis man har problemer med å gå så har man rett til gratis kiropraktor/fysio behandlinger. Leste akkurat om dette et sted på nett tidligere idag. Har noen smerter selv som jeg lurer litt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror det er mange forskjellige definisjoner. Men bekkenløsning er typisk smerter ved vridning i bekkenet, som å snu seg om natta og gå. Sykle gjør visst mindre vondt. Dersom det ikke bare gjør vondt, men begrenser deg i dagliglivet, så ville jeg fått henvisning til fysioterapeut (tror det er gratis) og unngått bevegelser som fremprovoserer smertene, unngått høye heler og å bære tungt. Det går også an å få sykemelding tror jeg. Og sånn strammebånd rundt hoftene eller avlastning som krykker. Det er ikke indikasjon for keisersnitt, men enkelte fødselsstillinger bør unngås, så det er lurt å opplyse om det.

 

Alle gravide har frigjøring av hormoner, og det er vel særlig hormonet relaxin som er satt i forbindelse med bekkenløsning. Jeg har lest at alle gravide kjenner det siste måneden, men jeg vet ikke - jeg er bare i 6. mnd og det er første graviditet. Gikk til Prekestolen på Vestlandet i sommer, og kjente smerter for første gang da. Kjenner det hvis jeg går 3-4 timer i skogen. Men kjenner ingenting hvis jeg ikke går tur eller hvis jeg sykler. Kan kjenne noe hvis jeg sitter stille i samme stilling veldig lenge.

 

Håper du finner ut av noe som gjør det bedre:-) Hvis det gjør det noe bedre, så er en viss grad av bekkenløsning nødvendig for å skape nok "slingring" i bekkenet ditt til at barnet skal komme ut:-) Det er jo positivt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

 

Jeg har veldig vondt hver gang jeg snur meg om natten ja. Nesten så det "knekker" i bekkenet.

 

Vondt hver gang jeg reiser meg, og for hvert skritt jeg tar.....så gå 3-4 timer er ikke aktuelt, hehe. Så veldig vanskelig. Klarer å leve med smertene, bare håper ikke jeg forverrer det ved å prøve å "leve normalt".

 

Fikk dårlig info av legen min og.....dvs ingen info....så ble litt irritert og byttet lege. Er jo litt avhengig av hjelp og info fra legen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...