Gå til innhold

Første legebesøk?


propella

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ringte til legekontoret for å fortelle at jeg testet positivt på graviditetstesten. Hun satte meg opp på time 21. september (ca. 10 uker) - det kjennes så uendelig lenge til. Damen som svarte var veldig hyggelig og spurte om jeg ville komme til en samtale tidligere og at det bare var å ringe hvis det skulle være noe jeg lurte på. Det er jo egentlig ikke noe jeg trenger å snakke om, annet en at jeg vil være HELT sikker på at jeg er gravid...

 

Dere da, hvordn har dere gjort det med legebesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Jeg skal på legebesøk 31. august, da er jeg ca 8 uker på vei. Har i utgangspunktet ikke så mye jeg lurer på jeg heller, men greit (som du også nevner) og få en ekstra bekreftelse:)

 

Ellabella10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på helsestasjon for å få første kontroll time. Jeg fikk snakket med jordmor og hun sa at første ledig time er ikke før 28.september da er jeg 11 uker på vei. Jeg takket selvfølgelig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legen dagen etter jeg testet positivt, begynner faktisk å bli en stund siden:) fikk time 1. september, da er jeg sånn ca 10 uker på vei. Er 6+5 nå så tiden går fremover, men jeg vil komme meg til legen snart og få sjekket at alt er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første legetime for en uke siden, da jeg var helt utkjørt. Energien var helt borte. Fastlegen min var på ferie og jeg fikk en annen lege. Det var legedame fra hel...e. Aldri hatt en så ufin legetime noen gang. Først trodde hun ikke på meg da jeg sa jeg var gravid. Så mente hun at jeg bare var hypokonder som var dårlig så tidlig i svangerskapet. Hun hadde slengbemerkninger om alt jeg sa og kritiserte alle spørsmål og svar jeg hadde. Skal på ny legetime i morgen for å sjekke blodprosenten, men da heldigvis med fastlegen, som er en engel i forhold! Håper ingen av dere får en slik legeopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen 23 sepetember(uke 12), syns vel kanskje det er litt seint,men siden jeg har en fra før av så skal vel det gå greit=)

Gleder meg til første svangerskapskontroll...da er man liksom endelig i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har første legetime 09. september. Føles uendelig lenge til, og da er jeg 10 uker på vei. Tenkte man fikk en time med det samme omtrent, men slik var det ikke. har lagt inn et ord om tidlig ultralyd, så håper jeg får det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg testet positiv nå lørdagen som var og, og etter mine beregninger er jeg ca 6 uker.. Tenkte å prøve å ringe legen for å bestille en time uti september en gang jeg og. Har ikke så mange spm, men føles liksom naturlig å kontakt legen. Meeen det viser seg å ikke være så lett, jeg kommer ikke gjennom på tlf i hele tatt, prøvde i hele går, og i hele dag, kom til slutt gjennom ,men da satt jeg i kø i 15 minutter, og måtte til slutt legge på for lunsjen min var over... Det er helt håpløst,jeg bytta lege i juni for jeg kom aldri gjennom på tlf på det forrige legekontoret heller, pluss at jeg ikke likte legen. Har aldri vært hos den nye legen min, men er hvertfall helt idiotisk at det skal være sånn- Vet at det er flere legekontor som har en internetttjeneste, men selfølgelig ikke min.. Hehe bare litt frustrert over dette.Er så dumt å dra fra jobben for å bestille time også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på legebesøk i dag, fikk vite at jeg er ca 5 uker på vei. Ikke helt planlagt graviditet og veldig dårlig timing da jeg reiser bort om tre uker og skal være borte til midten av desember. Men kunne ikke la være å smile mens legen regnet ut termin o.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøkenmilla: det var ikke noe hyggelig møte med legen nei. Får håpe fastlegen din snar er tilbake!

 

Dicte84: Jeg satt for første gang 20min i telefonkø jeg også hos min lege, det har ikke hendt før. Damen som til slutt svarte var veldig hyggelig, så da var ventetiden glemt... Hadde hjulpet hvis de hadde hatt sånn svarer som sier hvor man er i køen, så jeg kan forestille meg ventetiden. Har du fått legetime nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen er tilbake og jeg har vært på ny time. Fått svar på alle spørsmål og fått mange gode råd. Jeg ble også anbefalt å kontakte jordmor ganske tidlig for å snakke om fødsel. Jeg vet det er en naturlig sak og damer/jenter har gjort det i alle år, men er ikke konfortabel med tanken likevel.

Har noen av dere tenkt til å ta opp fødsel med jordmor eller lege første legetime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time i neste uke. Da er jeg 8+3. I forrige svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og annenhver gang til jordmor. Det syntes jeg var en perfekt kombinasjon og vil absolutt anbefale det. Du kan snakke med helt andre ting med jordmoren din enn med fastlegen din. Ihvertfall var det sånn med meg.

Sist gang hadde fastlegen min UL og det var en av de største fordelene med å gå til henne. Nå har jeg flyttet og min nye fastlege har ikke UL, men jeg vurderer å bestille time hos Volvat for innvendig UL. Føler at jeg må se det for å tro det! Flere som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også til legen neste uke. Da er jeg nesten 8 uker. Skal selvfølgelig spørre om å få høre hjertelyd:) Har jo ellers en del spørsmål, men gleder meg til å komme til jordmor. Går allerede til en akupunktør som også er jordmor så er jo allerede i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der allrede denne uka, er bare i uke 5, men har en litt spesiell jobb og trenger derfor mye tilrettelegging for å ikke skade barnet. Måtte diskutere dette med henne før jeg snakker med sjefen. Fikk time til ordinær 1.gangs kontroll når jeg er i uke 11. Men meg bekjent tar de ikke noen ekstra blodprøver for å sjekke at man er gravid da.... Gjorde ikke det ved mitt forrige svangerskap. Og heller ingen GU. Men jeg fikk henvisning til gynekolog, og gikk der regelmessig sist ettersom jeg fikk påvist celleforandringer. Det gav seg heldigvis når barnet ble født. Skal gå til sjekk hos jordmor denne gangen så sant alt er ok. Følte hun hadde mer å "komme med" enn fastlegen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på første legebesøk 4. september. Da er jeg ca 10 uker på vei. Selv om jeg har gjort dette to ganger før, så blir det veldig greit å få snakket litt med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var første gangen hos legen når jeg var 4+5 dager, pga jeg går på cipralex. Og er nå 6+4 og skal til legen igjen idag, men det er for å få sykmelding, siden jeg har vært såå dårlig. Men så håper jeg at vi kan ta noen blodprøver, så jeg kan se om jeg mangler noe, kanskje det er derfor jeg er så svimmel?

Er jo også plaget med veeeldig lavt blodtrykk, så får se om det har bedret seg..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også hos vikar for fastlegen -- det var det største tullet jeg har vært borti (sikke fullt så ille som din, han trodde ihvertfall på meg). Men veldig dårlig på informasjon. Ift "valg av fødested", så skrev han på et sted uten å diskutere det (man har tross alt rett til å bestemme selv...), og når jeg spurte hvorfor det stedet i forhold til det andre, fikk jeg svaret "magefølelse". javel, ja? Utover "spis folat" fikk jeg ingen info om bør og bør ikke i svangerskapet (kunne jo ha dyttet til meg infobrosjyren fra helsedirektoratet, eller i hvert fall spurt om jeg hadde den fra før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var hos fastlegen da jeg var 5+1, egentlig for noe annet, men jeg nevnte jo seff graviditeten. Legen ville jeg skulle komme tilbake i uke 9 for å sette igang ordinær svangerskapskontroll. Nå er jeg 5+6 og HERREGUD så sakte tiden går!

 

Føler egentlig at alt er normalt, litt kvalm v/ lavt blodsukker, ingen blod, veeeldig oppblåst/hoven i mageregionen. Men vil jo gjerne ha legen også til å si at alt er normalt.

 

Håper jeg da får høre hjertelyd iallefall, husker ikke når jeg fikk føre det forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man høre hjertelyd allerede i uke 8? Har fått time da jeg også, men tenkte det var for tidlig... Mener jeg ikke fikk høre det før uke 15/16 sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Fått legetime 7.oktober, og vil da være 14 uker på vei.... litt i seneste laget,kanskje.. men det er jo tredjemann så jeg vet jo sånn ca hva jeg går til.... -tror jeg da;) hehe

Kan hende jeg låner meg en sånn hjertelydsak av ei venninne litt før, bare for å sjekke.. Hvis jeg får det til...

 

Ellers er jo den trøttheten overveldende:( alt ligger og flyter, og jeg orker bare ikke...) Godt å lese at det er flere som først er kvalme fra formiddagen og utover kvelden, jeg følte meg helt omvendt egentlig..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har time til lege 8. september, da er jeg ca 7-8 uker på vei, noe som kan være litt tidlig, siden jeg venter nr to...

Legesektretæren spurte ikke hva det gjaldt da, så da ble det sånn.

Gikk nesten bare til jordmor med den første, men kommer nok til å bruke legen mere denne gangen.

Kvalme og tretthet satser vi på er forbigående!

:o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...