Mamma til mine 3 Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Lurer på om noen vet noe om lav blod prosent, og hva jeg kan gjøre for å bedre den. Da jeg var 8 uker på vei hadde jeg hb på 10,9. Fikk vite at gravide skulle ha over 11, med beskjed om å ta jern. Var tilbake på konttroll da jeg er 16 uker og fikk beskjed om at prøvene mine for jernlager var fine. Etterpå var jeg på laben og tok prøver, og Hb var nå sunket til 10,1. Var gjør jeg nå ? Fikk jo ikke spurt legen siden jeg var på laben til slutt
ayaah Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Etter at du fikk beskjed første gangen om å ta jern; gjorde du det? Det er naturlig at blodprosenten synker noe under graviditeten, men man må passe på at den ikke blir for lav... Fortsett med - eller begynn - å ta jern da?! Personlig foretrekker jeg Floradix, den er veldig effektiv. I et av mine tidligere svangerskap tok jeg noen jerntabletter, men verdien sank litt for mye likevel. Da fikk jeg høre at med Floradix ville jeg få fart på sakene; jeg målte på nytt bare en uke etterpå og da hadde jeg fått en stor bedring :-) Men det er sikkert andre fine produkter også da.
♪ ♫ ♥ ♫ ♪ Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Jeg sliter med det samme. Fikk veldig fin veiledning av jordmor. Men, gå ikke i fella og kjøp "Hemofer" (jerntabletter), for de inneholder altfor lite jern. Gå på apoteket og sørg for at tablettene inneholder 100 mg.
Mamma til mine 3 Skrevet 10. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2009 Har gått på hemofer siden forrige kontroll. Kjøpte Duroferon, inneholder 100 mg, etter kontrollen og har brukt dem i 4 dager. Blir litt forvirret over at prøvene viser at jernlageret mitt er normalt, Hvorfor trenger jeg da å ta jern ?
Mamma til Mathias&Amilia Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Jeg fikk også beskjed om å ta jerntabletter..resten av sv.skapet. Ikke fordi jeg hadde så lav blodprosent,men mer for å holde det ved like eller der det skal være. Legen jeg går til sa jeg kunne bruke Hemofer rett og slett fordi det ikke er så mye jern i dem. Høres jo litt dumt ut,men det var visst for å unngå å få i meg for mye. Så jeg tar 2 tabletter hver dag. Har ikke slitt med for lav-eller for høy-hb etterpå! Men-dette er vel som alt annet når det kommer til sv.skap og gravide-vi er forskjellige og det er ikke alt som funker på alle.
ayaah Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Jernlager og blodprosent er to forskjellige ting! :-) (slik jeg oppfatter det, med mine egne ord, så sier jernlageret mest noe om hvor mye du har på lang sikt. Det er fint at jernlageret er ok. Men blodprosenten viser hvor mye jern du har i blodet her og nå, mer kortsiktig. Siden blodprosenten begynner å gå ned, kan kroppen begynne å tære for mye på jernlageret for å kompensere, bedre å få tilført det man trenger for ikke å tappe for mye på reservene! :-)) Husk å få i deg noe C-vitamin sammen med jerntablettene da! Du trenger det for å kunne ta opp jernet. Personlig så sliter jeg litt med magen når jeg tar Duroferon, men det er heldigvis ikke alle som gjør. Lykke til!
Mamma til mine 3 Skrevet 11. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2009 Ja duroferon er tøff for magen. det andre du snakket om Fluorix(?) er det mildere mot magen ? Flytende ?
ayaah Skrevet 11. august 2009 #8 Skrevet 11. august 2009 Floradix, ikke noe fluor :-) Ja, den er mild mot magen, jeg merker ingen problemer, den er flytende og lett å ta. Jeg synes smaken er ok, datteren min på 6 digger den (!) mens storesøstrene er mer skeptisk. Den inneholder også planteuttrekk og C-vitaminer og noen B-vitaminer. Mange synes at Floradix er det beste. Den kan også kjøpes i de fleste dagligvareforretninger (+ apotek og helsekost). Blir litt dyrere enn endel tabletter, men absolutt verdt det!
Mamma til mine 3 Skrevet 11. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 11. august 2009 da tror jeg at jeg skal prøve å kjøpe den Skal passe på at jeg ikke får med meg fluor hjem ( he he)
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 11. august 2009 #10 Skrevet 11. august 2009 Min var på 8.4 med snuppa... sank heeele tiden.. Noe som er normalt når man er gravid.. Men jeg ville snakket med legen om du trenger jerntabletter eller noe annet jern.... (ikke spis jernstenger :-* ) Jeg begynte på 11.7 da jeg ble gravid og sank helt til lille kom til verden.
Mamma til mine 3 Skrevet 11. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 11. august 2009 Da lover det jo ikke godt for meg som startet på 10.9. Men SnuppaBlirStoresøster var du veldig trett og utslitt hele tiden ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå