Gå til innhold

Kropp og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg har det vært en overraskelse hvor fritt folk generelt velger å kommentere min kropp nå som jeg er gravid. Stadige kommentarer om vekt, størrelse og antatt lengde i svangerskapet er dagligdagse- og jeg vet ikke annet råd en å le og fleipe i retur på utsagn som

"så stor du er!

"like før nå"

"er det to?" / "er det bare en?"

"det er ikke mulig, 2!!!!!! måneder igjen til termin?"

Jeg er en av de som har gått opp endel kilo i svangerskapet (17kg til nå, 31 uker på vei)- ingen tvil om det. Allikevel må jeg si jeg syns folk er bra skamløse. Eller er det slik at den gravide kvinnekroppen er "allemannseie" og kan fritt vurderes muntlig i diverse sosiale lag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff, har ikke opplevd det samme, gikk bare opp 12 kg, alt etter 5 mnd.

men ja, kjenner andre som opplever det samme som deg, de fleste tror jeg ikke bryr seg. SYnes du det er ubehagelig så kommenter vekten deres tilbake!!!!

Skrevet

Jeg har inntrykk av at mange tror de gir en form for positiv oppmerksomhet til gravide ved å kommentere hvor stor mage de har fått osv. Få som tenker over at det ikke nødvendigvis er så hyggelig å føle seg som en middels flodhest, selv om det skyldes graviditet. Prøv å si noe om det en gang; at du vet du har blitt stor og synes det er litt leit når folk kommenterer det. Det starter kanskje noe refleksjoner hos noen, i det minste?

Uansett, hold ut - gravide kropper er flotte og det bor faktisk en fiks ferdig baby i magen din! Hvor sprøtt er ikke det å tenke på, egentlig?

Skrevet

Alle gravide er kjempe fine, men går jo ann og si ting på en finere måte.

Hadde satt pris på om noen sa '' Nei, men så flott du bærer den magen'' eller '' For en fin mage du har fått'' eller noe i den duren.

Liker ikke at folk kaller meg bulken,kompa,bolla og sånne ting.

Jeg er overvektig fra før så er ikke kjempe kult at de kaller meg sånnt nå bare fordi magen er blitt stor!

Skrevet

en annen måte noen kommenterer på er negativt den andre veien. venninna mi var gravid i 6-7 mnd ,men hadde ikke allverdens mage enda. da hun var i et basseng møtte hun en "hyggelig " dame som spurte hvor langt på vei hun var.da dama hørte at hun var 6-7 mnd på vei, sa hun" det var ikke mye å skryte av" (om magen) den er også sylfrekk. venninna mi kjente seg plutselig ikke så kjempestolt mer...

folk tenker seg jammen meg ikke om.jeg tror det er som noen sa her inne atvi gravide er allemannseie.

Da jeg kom tilbake fra ferien var det noen som sa. "som du har lagt deg ut!" Hun visste jeg var gravid før ferien, og jeg tror det er hennes måte å tulle på, men da lurer jeg på med en gang:mente hun magen min eller meg generelt? ikke så artig når man føler seg som en stranda hval allerede...

Skrevet

kompa???? bolla???? ufint spør du meg. Har lurt på om det er meg som er sykelig opptatt av kropp- eller omgivelsene. Blir sistnevnte tror jeg

Skrevet

Like drøyt som den andre veien ja. Skjønner ikke hva det er som gjør at "oppegående" folk tar seg sånne friheter.

Venninna mi fikk beskjed om å "skjerpe seg" fordi hun var blitt så stor av en bekjent- da det var 4 mnd igjen til termin. Hun ble såklart dritsur og sikkert ganske lei seg.

Det kan jo også være sånn at folk flest ikke husker/ vet hvor "store" og hvor "små" eller generelt variasjonen i den gravide kvinnekroppen er- tankeløst er det iallefall.

Skrevet

En kollega sa til meg; "oi! er det en monsterbaby eller?"

:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...