Gå til innhold

Gode tips til GODE glutenfrie rundstykker og boller, som ikke blir rå inni...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig kommet frem til noenlunde god smak... men sliter litt med å få de stekt inni, uten at de blir for stekt utenpå.... ska'kke værra enkelt, nei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle da være et spørsmål i overskrifte... ser ut som at jeg har gode tips, og det er det jeg SØKER....

Skrevet

Hei! Når jeg baker til mine barn bruker jeg finax mel som er i kartonger. Pleier å bruke den grønne (grov) og den brune (enda grovere med korn). Da følger jeg bare oppskriften til brød som står på pakka- veldig lettvindt! Kjører deigen 10-15 min i maskinen så hever den bedre;)

Så legger jeg passe "klatter" på bakepapir, lar de heve 20-30 min og steker de 10-12 min på 230 grader. Blir kjempegode og barna er veldig glade i de;)

Når det gjelder boller er det veldig opp og ned hvor bra mine blir... Er jo ikke så lett med glutenfri gjærbakst:(

Husk at "deigen" ikke blir som "vanlig" deig, men mye mer klissete og tynnere enn "vanlig". Jeg pleier å fylle en sånn sprøytepose med bolledeigen og klipper et litt større hull. Da er det lett å forme fine boller uten å bli så klissete på henda;)

Var vel de tipsene jeg hadde- lykke til:)

Skrevet

Takker for tips.. jeg har tupperware-plate og "kopper" som jeg "triller" bollene i, siden deigen ja blir veldig klissete... så det er ikke problemet... med rundstykkene har problemet heller vært å få de passe stekt, og bollene har ofte blitt litt tunge... holder på med en omgang nå, så får vi se...

Skrevet

Ja vet hvordan det er;) Må si at de første årene slet jeg veldig med bakingen- kunne jo drept en mann med de rundstykkene-he-he;)

Men nå blir de veldig bra når jeg bruker det melet hvertfall så holder meg til Finax når det gjelder rundstykker og brød! Også er det jo fint at jeg kan få bakt noe som er litt grovt også!

Skrevet

Sverger til Semper mel og fiberhusk,samt lang elte og hevetid. Slenger ut noen gode oppskrifter.

Boller:

50 gr smør

5 dl melk

1 pk gjær

1-2 ss fiberhusk

1 egg

4-6 ss sukker

2 ts kardemomme

100 gr jyttemel

550 gr semper fin

la fiberhusken svelle 5 min i lunken melk. Ha i gjær samtidig om du bruker fersk,om ikke ha tørr gjær i melet. Ha i egget, og bland. Ha så i alt det tørre og elt godt. Hev i minst 30 min, og etterhev en stund. Gjerne 30 min.

stek på 225 midt i ovnen, i ca 15 min.

Brød / grove rundstykker(eks 2 brød og resten rundstykker)

1 pk gjær

12 dl lunka vatn

3 ss fiberhusk

2 ss sirup el sukker

1 dl olje

1-2 ts salt

200 gr jyttemel

300 gr semper mix

500 semper fiber

1 pk toro grov melblanding eller 350 gr semper grov

Svell fiberhusken 5 min i vannet, ha så i oljen og det tørre. Elt godt.

Brød tømmer jeg rett i formen og hever en time, boller triller jeg ut med en gang og hever 45 min. Brød stekes nederst ca 35 min, rundstykker 15 min i midten

Blir skjelden misslykket desse oppskriftene om man følger dem slavisk. Lykke til da.

Skrevet

Tusen takk... dette skal jeg prøve :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...