Dronningen! Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2851822.ece I sommer har datteren min på 5 år vært sammen med en som skal begynne i 2. klasse og hun har mobil. Det er lenge siden jeg har sett ett så stresset barn. Det skulle ringes, bytte ringelyder, ta bilder, høre på musikk, lastes ned diverse osv. Vet ikke helt om jeg liker denne utviklingen egentlig....
Gjest Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Jeg er litt både og. Ulempene er helt klart mange med "små" barn og mobil, da tenker jeg på de under 9-10 år. På den annen side så ser jegogså fordelen med dem når de er blitt så store at de ikke lenger går på SFO og gjerne er alene hjemme og slik. Så fra 8-9 års alder må en veie fordeler og ulemper opp mot hverandre synes jeg, men før denne alderen er jeg vedig, veldig skeptisk! Har selv en som skal opp i 2. klasse nå og blir 7 år, og ser jo noen situasjoner det hadde vært deilig om han hadde en mobil (ute og leker og glemmer tiden, kjipt å gå ut for å lete etter ham, hadde vært greit å bare ringe), men jeg synes han er for liten enda rett og slett. Tenker mer på til jul neste år igjen, altså når han går i 3. klasse og antagelig slutter på SFO. Vi ahr ikke tlf hjemme, så da vil jeg gjerne at både vi skal kunne nå ham og omvendt når han er alene hjemme i 1-2 timer.
Gjest Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Fryktelig stress, helt enig. Umulig å ha mobilunge på besøk uten at alt skal aktiveres og ikke minst skal man sjekke om det finnes andre som man kanskje heller skulle leke med.. og dessuten er det drit elendig for ungene selv med alle disse avbruddene hver gang det piper.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 de to eldste guttene mine har 1 mobil på deling. (9 og 12 år) men det er en "gammel" nokia, de kan ringe, å ta imot sms bare. vi bor øde til å har ikke fast telefon, så barna fikk mob så de kan nå oss om det skulle være noe vist vi er borte. men har sperret muligheten for all slags bestilling av innholdstjenester. å dessuten er reglene veldig enkle -spør først om de kan ringe/sende sms -ikke lov å la andre "låne" mobilen -ikke lov å bruke i skoletiden foreløpig har det gått helt greit (spesifisert regning å frifamilie) så har full kontroll... enda.. men blir det tull fjernes mobilen! å da kan de ikke være hjemme alene lengre. (å de elsker å være alene hjemme, så tror den straffen blir tung å svelge..
3b@rnsmor-30* Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 jeg er ikke for at barn skal ha mobil før de er på slutten av barneskolen i hvertfall... unger bør lære seg å lage avtaler om når de skal komme hjem, for de skal være o.l... ikke bare bli ringt etter når det er noe.. lett å lure seg unna og si man er plasser man ikke er... tror det er mindre sjanse for det om man bare avtaler.. for da kan foreldrene oftere bare dukke opp å hente de om det skulle være noe.. eller for å sjekke.
CMH Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Jeg synes de ikke trenger det før det er høyst nødvendig. Ser 6-7 åringer med splitter nye telefoner nå og da. Skjønner ikke at foreldre ønsker å bruke flere tusen på en mobil til så små barn. Når de er litt større kan det jo være det er nødvendig, især om man bor i en by og ungene går på besøk til venner uten å si fra osv. Vokste opp på landet. så selv fikk jeg ikke mobil før jeg var rundt 12..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå