Gå til innhold

PENGER..... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt frustrert her nå...

Går hjemme med barn nr 2 nå. Skulle egentlig begynt å jobbe igjen i september, men jeg har spart og spart å har spart så mye penger at jeg kunne ta meg lenger permisjon, noe jeg har hatt et stort ønske om. Skulle da begynne igjen å jobbe tidlig i januar 2010.

Men så har det seg sånn at jeg nå er 12 uker på vei med nr 3 og har termin 15 feb. Rekker ikke å jobbe. Nav sa at da har jeg bare krav på engangsstødnad.... så den er vel på 35 000. Det og 3 barnetrygd skal jeg forsørge familien min på i de 10 mnd som kommer. Godt jeg har en mann som jobber mye, og mer jobbing må det nok bli skal vi få endene til å møtes...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger jo pensjonsgivende inntekt 6 av 10 siste måneder før ny stønadsperiode begynner. Med termin 15. februar så vil du jo i såfall starte ny permisjon siste uke i januar, så om du nå har foreldrepenger til ut august, så blir det litt mindre enn 5 mnd uten pensjonsgivende inntekt frem til da (siden foreldrepenger teller som dette), så i prinsippet så må du jobbe i mindre enn en måned for at du fortsatt skal ha rett på foreldrepenger!

Er kanskje bedre for deg å vurdere dette? Da vil du i såfall få mye mer utbetalt enn en engagsstønad! Og husk at dersom du blir sykemeldt så er sykepenger også regnet som pensjonsgivende inntekt.

Skrevet

Så det du mener er at hvis jeg jobber en mnd nå så får jeg krav på penger?

Beklager, sikkert dumt spørsmål, men synes disse reglene er litt inviklet til tider :P

Fikk siste utbetalingen min 3 august.

Skrevet

Det er jo avhengig av når din nåværende permisjon slutter og når neste starter, men om du da har 5 måneder mellom, så vil det si at du har rett på foreldrepenger om du jobber en av dem (= 6 mnd med pensjonsgivende inntekt, 4 mnd uten, så du havner akkurat innenfor)!

Vet ikke helt hvordan det fungerer med utbetalingsdatoer og når permisjonen din slutter, men det eneste du trenger å passe på er at permisjonstiden du tar uten jobb/foreldrepenger ikke overstiger 4 måneder.

Skrevet

Jeg tror det finnes en løsning for deg. Se folketrygdloven http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#14-5

Opptjening: 6 av 10 mnd. før permisjonen STARTER. (se § 14-6. Opptjening av rett til foreldrepenger)

Uttak: Kan starte tidligst 12 uker før termin (se § 14-10. Generelle bestemmelser om uttak av foreldrepenger )

I fohold til det kan du faktisk starte permisjonen allerede 24.11.2009. Da skulle du komme greit inn under 6 av 10 regelen. Det eneste NAV kan henge seg opp i da er at de gjerne legger mest vekt på lønn de siste 3 mnd.....

De pengene du har satt av nå til å ha permisjon uten lønn, sparer du til neste år. (permisjonen din vil da slutte 9 uker tidligere enn om du starter permisjonen 3 uker før termin)

Jeg mener dette skal gå, sjekk med NAV

Skrevet

Det tenkte ikke jeg på! Men det mener jeg også skal gå!

Lykke til M.M.S.!

Skrevet

ja men permisjon teller da på lik linje med arbeid?! Jeg begynte å jobbe i april etter 1 års permisjon og skal ut i permisjon igjen i midten av november. For meg blir det jo 7 mnd mellom så det går uansett, men jeg har alltid fått beskjed om at permisjon teller som arbeid!

Skrevet

Hovedinnlegger skulle ha permisjon uten lønn og da teller det ikke. Det er kun permisjon MED lønn som gir opptjening.

Skrevet

Tusen takk for gode svar!!! :D

Arbeidsgiver gir meg jobb en mnd, og mannen min skal ha minstemann hjemme. Også tar jeg ut 4 uker permisjon før fødsel. Snakket med NAV og det var helt riktig det dere skrev. Men man må jammen undersøke mye selv. Må liksom dra det ut av dem. Trodde de hadde kunne informere om sånt når jeg ringte og fortalte min frustrasjon...

Men tusen takk for at dere tok dere tid til å hjelpe meg ;D

Skrevet

Ja det er ille at NAV ikke kan gi beskjed, og beviser nok en gang at det er de som har mest "ressurser" (dvs vet hvor de kan finne info, blant annet spørre på et sted som BIM) som kommer best ut av det. Kjempefint at det ser ut til å ordne seg for deg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...