Gå til innhold

Dere som er RH negative

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er uke 36 nå go legekontoretmitt er stengt hele uken.

Er det Ok å ta RHneg blodprøvetesten i uke 37? Har legetime da.

Og veit dere hva som skjer dersom jeg har dannet antistoffer og fødselen skulle starte?

(Har født to barn før hhv under to og en time, begge hhv tre uker og 10 dager før termin..) Litt spent denne gangen, og vil helst ha blodprøvene på stell i tilfelle...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er Rh neg., men kan dessverre ikke hjelpe deg så veldig.

MEN - da jeg tok den første Rh-prøven i uke 14 eller når det var, fikk jeg med meg et skriv fra laboratoriet (via fastlegen) hvor det stod når jeg skulle ta sammenligningsprøven sent i svangerskapet.

Rh-uforlikelighet er ingenting å spøke med, så jeg hadde ringt fødeavdelingen for sikkerhets skyld og hørt der.

Lykke til!

Skrevet

Rhesus-prøvene skal takes når du er fullgåtte 28 uker og fullgåtte 36 uker. Om legekontoret ditt er stengt så må det vel være mulig å få komme på ett annet legekontor og ta denne prøven. Man trenger jo ikke time hos doktor, bare ett lite stikk i armen =)

Er prøvene negativ er det ingenting å tenke på, pass bare gått på at de får med seg på sykehuset/fødselen at du er RH-negativ, slik at de skjekker blodtypen på babyen og at du evt får en sprøyte om babyen skulle være positiv.

Det er ikke vits i å bekymre seg unødig, men det er greit og ha alt under kontroll. =)

Fra ei som også e RH-negativ og tar det med knusende ro - helt til det motsatte er bevisst (evt svangerskapsforgiftning:s)

Skrevet

Sjekk om det er mulig å få tatt den på sykehuset der du skal føde (kontakt føden). Jeg er RH negativ og mannne RH positiv og de to første barna våre har vært RH positve. Jeg har fått en sprøyte begge gangene og har ikke hatt noe problemer i forhold til det. Det viktigste er at de er OBS på føden - regner med det står på helsekortet ditt - slik at du får sprøyte dersom barne er RH+

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...