☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 la den stå til den blomsterer igjen? Har hørt at de skal klippes?
Sivalur Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Klipp av blomsterstilken(e) helt nederst, la den stå lyst men ikke i direkte sollys - da svir bladene.. gi et par dråper vann innimellom - og vent... kan ta et år men de kommer ofte tilbake igjen.
pinglo Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Jeg har ikke klippt hele blomster stilken min.. Bare helt øverst, ett par cm.. Å den blomstrer for 4 gang nå, på 1 år.
Espoir Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Den skal vel ikek klippes av nederst. Jeg lar et par ledd stå igjen. Min blomstrer igjen olg igjen, og jeg har IKKE grønne fingre. De står øyst og får litt vann (ca 1 eggeglass) 1 gang i uken.
AneB Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Jeg har tretten orkidèer som kommer igjen og igjen etter denne oppskriften: Når de blomstrer av lar jeg stilken stå til den visner av seg selv. Noen ganger visner hele stilken, andre ganger bare litt av den. Da hender det at det kommer nye blomster på den gamle stilken, så jeg ville ikke ha klippet den bort med en gang den er avblomstret. Jeg klipper etterhvert som stilken visner. Setter de avblomstrede kjølig og lyst (i gjesteromsvinduet) uten direkte sol, og uten pyntepotter sånn at røttene får lys på seg. Vanner de ca en gang i uken, lar det da renne vann gjennom potten. Masse vann, sånn at alt blir vått. Viktigste med orkidèene er at de ALDRI må stå i vann nedi potten. Den første orkidèen jeg hadde brukte 5 år på å blomstre igjen, men de kommer alltid tilbake
OleMari Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 jeg har overhode ikke grønne firngre, men orkideene mine blomstrer flere ganger i året. Jeg klipper et par "ledd" og lar dem stå der de pleier, solvendt vindu i stua. De kommer igjen, og virker som de blomstrer mer for vær gang. Har ei venninne som også er en blomsterdreper, hun gjør det samme og hennes blomstrer og som bare det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå