Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Har alltid hatt herpes 1. (altså på leppene i trynet) Men nå ser det ut til at jeg har prestert å smitte megselv der nede...antar jeg. Har aldri hatt sex med noen som har hatt herpes (ihvertfall ikke i nærheten av utbrudd...ja, jeg vet det kan smitte utenom utbrudd..men det er ikke så vanlig.) Og siden jeg ikke fikk no utbrudd før jeg traff min kjære, vil jeg anta det er min egen herpes 1 som har smitta over på gubben, eller han har klart å smitte meg "der".. Men.. OM jeg nå har herpes 2....er ikke herpesviruset farlig hvis en blir gravid? For babyen?? Noen som kan litt om dette??
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Hvis det er du selv som har smittet deg selv, så er det samme virus der nede du har fått, altså 1. Man kan ha herpes 1 både på lepper og kjønnsorgan, og herpes 2 også begge steder. Selv om 2 er vanligst der nede, og 1 på munnen. Det er ikke farlig å ha utbrudd mens du er gravid. Husk, det er et virus og det blir du jo ikke kvitt, så det er jo i kroppen din hele tiden og barnet ditt har på en eller annen måte stiftet bekjentskap med viruset gjennom din kropp (eller antistoffene mot det). men det som KAN være farlig er hvis du har et utbrudd og samtidig føder vaginalt. Dette kan bl.a føre til at barnet blir blindt, i verste fall. Så du må si fra om dette på forhånd, skriv gjerne et slikt ønskebrev til fødeavdelingen du skal føde på, og opplys om at du har herpes på kjønnsorganene. Hvis du har utbrudd da du kommer inn, skal de vanligvis ta keisersnitt, for å ikke smitte barnet. Har du ingen sår der nede, er det ikke farlig å føde. Jeg har selv herpes, selv om det er mange år siden jeg har hatt utbrudd. Fødte vaginalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå