Gå til innhold

Tips til hvordan spare penger i dagliglivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen smarte ideer på å spare penger på småtingene i hverdagen? For eksempel som å kjøpe First Price mat istedenfor merkemat osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vann som hverdagsdrikke (dvs kutte ut brus, farris, saft osv).

Kutte ned på/kutte ut snop

Disse tipsene passer selvfølgelig kun for de som har brus eller snop å kutte ut da :-)

Bruke beina i stedet for buss/bil på kortere turer.

Planlegge middager slik at man kan utnytte rester.

Skrevet

Det einaste som funkar for oss er å ha eit budsjett. Dei pengane vi har lov til å bruke på mat pr mnd blir tatt ut i cash og lagt i ein kasse. Då ser vi veldig tydeleg kva vi har til rådighet, og handlar deretter.

Kutt ut snop og brus i kvardagane (vi kjøper inn litt til helga), vatn er god og gratis drikke. Vil ein ha noko anna er saft eit rimeleg alternativ. Prøv å handle stort berre ein gong i veka (brød kan frysast så dåke har ferskt brød heile veka utan å måtte gå i butikken igjen), unngå småhandling.

Lag middagsplan for ei veke eller to i slengen, så du veit kva du treng når du skal handle.

Mange first price-, euroshopper- og coop extravaer er like gode som "vanlege". Dette gjeld både frukt/grønt og tørrvarer f.eks. pasta.

Skrevet

jeg har skaffet meg et coopkort,det sparer man litt på-betaler selvfølgelig 300kr for kortet men igjen så koster bleiepakkene 10kr mindre.

pluss at det er mye tilbud spesielt for coopmedlemmer.

skrive handle liste.

jeg kjøper firstprice yougurt til dattera mi siden hun er så gla i den, å det er jo bare bra hehe.

jeg har gårdsdyr, så hver gang jeg er på butikken så spør jeg etter "gammelt" frukt å grønt.

jeg handler inn klær på tillbud, foreksempel nå er alt sommer klærene på salg å da handler jeg inn så ungene mine passer det til neste år.

det er det eneste jeg kommer på:)

Skrevet

Takk for mange gode tips.. :) Er litt trangt her i huset for tiden, så alle tips mottas med takk.

Skrevet

ja det er ikke enkelt..

men er jo greit med slike gode tips å råd:)

Skrevet

Alltid lage handleliste når man handler matvarer. Da slipper man impulskjøp og komme hjem med masse man egentlig ikke trenger. Og ha en middagsplan er lur. Da kan man jo bruke flere av råvarene i flere middager og kan spare penger på det

Skrevet

-Før regnsakap og sett opp budsjett slik at du vet hvor pengene faktisk går.

-Ikke kjøp noe uten at dere faktisk trenger det.

-Handle bare MAT i matbutikken. Dropp snop, blader, aviser, sokker til ungene osv.

-Rydd i skap og skuffer. Det er utrolig hva man ikke trenger å kjøpe hvis man vet hva man har.

-Dropp abonemanger (avis, bokklubb, trening osv)

-Ikke kjør bil med mindre det er helt nødvendig.

-Dropp ferier og helgeturer.

-Kjøp brukt hvis det er noe du virkelig trenger.

Skrevet

- Ikke bare godta at forsikringer er dyrt... flytt og bytt og press selskapet deres til billigere forsikringspremie

- samme med bank - ikke bare godta at renta er høy - forhandle med banken om lavere rente!

Skrevet

Ta en liten runde og sjekk prisene i de forskjellige butikkene. Fikk meg en liten overraskelse på bleiepriser her en dag. Har en nyfødt og har ikke handlet så mye av dette tidligere. Liberobleiene til nyfødt kostet på Rema 12,90. En dag jeg var innoom Mega så tenkte jeg å handle samme bleien der, men ble ikke noe av da prisen var 29,80 for akkurat samme pakken.

Så ved å sjekke ut litt priser så tror jeg man kan spare en god del.

Jeg har også begynt som andre foreslår her, å handle en dag i uken og planlegge middagene for en hel uke fremover. Man unngår derfor mye unødvendig handling, og sparer mye på dette.

Skrevet

Slutt å handle i kiosker og på bensinstasjoner.

Beregn porsjoner, evt bruke rester

Bak selv

Ha en matlagingsdag i måneden: lag stort og frys i middagsporsjoner

Handle på Rema 1000, kan være billigere enn tilbudspriser i andre butikker

Start bleieavvenningen tidlig

Bruk menskopp

Gå og sykle i stedet for å bruke bil og off.transport.

Handle leker og ting på tilbud så har du når en bursdag dukker opp

Selg ting du ikke bruker lenger

Bruk konvolutter flere ganger, f.eks til handleliste i stedet for et ubrukt ark

Dropp abonnementer, les heller på nett eller biblioteket

Bli prisbevisst når du handler: enkelte typer pålegg er billigere fordi de kommer i familiepakninger, prøv ut nye merker

Skrevet

Å bake brød har jeg tenkt på. Jeg er ikke god på kjøkkenet, men burde vel kunne lære meg det.. hehe..

Skrevet

- Pass på strømmen. Vask klær i store porsjoner, ikke bare en genser her og en bukse her. Bruk stearinlys istedenfor flombelysning på kveldene. Skru av lys i rom du ikke oppholder deg i.

Skrevet

- Drikke vann til måltidene er lurt ja! Dropp brus, saft o.l

- First Price eller Euroshopper

- Vær flink å skru av elektriske lys om dagen. SKru av varmekabler når man ikke behøver dem.

- Vask klær på 30 eller 40 grader i stedet for 60 grader

- Ikke tillat deg selv å handle NOE i postoppkrav, på regning ellerpå avbetaling. (Ikke sikkert det er et problem for deg, men her gikk jeg nemlig på en kraftig smell)

- Ta EN stor handletur i uka, i stedet for flere små. Ha handleliste med deg. Vi lager ukeplan men middag for uka, så er alt mer planlagt. Kjøper frysevarer i stedet for ferskvarer.

Skrevet

nå har ikke jeg lest alle innleggene, men alle munner drar vel... :)

her e sparetipsene som jeg bruker, som jeg synes funker bra.

Han betaler alle regninger, jeg betaler leveopphold

Altså, vi har egen konto i banken til mat, setter av et visst beløp der hver gang jeg får lønn, handler hver fredag, prøver å ikke handle mer enn det (tenk gjennom handlelisten, skal var for en uke)

og så har vi x beløp selv vi lever på i en mnd, funker ikke alltid så bra når vi har felles konto og burdag nærmer seg, da sjekker jeg alltid kontoen hans..... (klarer ikke å la være..)

-handle på rema

-kutt ut kaffe og småtteri i hverdagen

-e det bleie barn i huset, kutt ut bleiebøtteposer!! (jeg bruker en liten bøtte på badet, og kaster bleier i gjennomsiktige poser jeg kjøper til 10 kr pakken på rema. Da føler jeg jeg er miljøvennllig og bossfolka kan se at det er bleier i posen og kaste de rett)

-kjøper big pack på bleier på rema, 70 kr for 88 bleier (str 7-18 kg tror jeg) kjempesøte bleier og!

- gå på europris og kjøp 10 kg med vaskepulver, er biotex, ikke det beste men det er mye for pengene, tror jeg betalte 80-90 kr pakken.

-har du lite peng rett før lønn etc, og trenger ansiktrens el, spør etter gratisprøver på parfymeri.

- hvilket mobilabm har du? der er det penger å spare, om du hører deg rundt, er masse billig ute... jeg har selv chess, men vet ikke om det abm jeg har er det billigste...

- ring til internett operatøren din, se om dere kan nedjustere hastighet, kan være noen 100-lapper å spare i mnd på det.

-smør matpakke kvelden før, tid og penger å spare (om du ikke allerede gjør det da :) )

-og bake brød er kjempelett! en hver kan gjøre det. Like lett som å lage pizzabunn, bare man må la det heve en stund.

tja, kommer ikke på mer i farten.... men håper du fikk noe nyttig ut av det jeg tilføyde :)

lykke til, og det ordner seg alltid!

Skrevet

Men for all del- vask ikke håndklær og sengetøy på 30 eller 40 grader.

Skrevet

Har Chess jeg og. Ønsker å bytte til fastpris, men kan ikke det før i november pga bindingstid (fikk 800 kr i rabatt fra de mot bindingstid på 1 år).

Skal prøve meg på brødbaking. Og europris er rett nedi gata. Ikke dumt å kjøpe stort i vaskemiddel, hvertfall til å bruke til våre klær. Tror jeg holder meg til uparfymert til den lille. Kjøper jasminris 4 kg på europris faktisk, den er supergod. Og billig. Merker at man blir veldig kreativ når man ikke har penger.. Selvfølgelig er det slitsomt og.

Takk til alle som har gitt meg litt inspirasjon :)

Skrevet

Vet du hva? Sengetøy og håndklær blir helt rene hos oss på 40 grader! Vi dusjer og skifter sengetøy/håndklær ganske ofte, da.

Skrevet

Aldri dra på butikken sulten.

Lag store porsjoner av det du kan fryse ned, f.eks. kjøp familiepakke av lasagne, og lag 2 stk. Hoder med en pakke kjøttdeig. Ved siden av kan du lage hjemmelaget focaccia brød, veldig enkelt.

Samme med f.eks. lapskaus, lag en stooor porsjon (superbillig) Og frys ned i tupperware. Veldig enkelt å varme opp senere.

Kjøp refills.

Når du likevel er på europris og kjøper billig vaskemiddel, kjøp med noen store beholdere av dusjsåpe. Bruk det til å fylle opp håndsåpebeholderen.

Pensjoner tørketrommelen

Selg det du ikke trenger på finn. Utrolig mye rart man har rundt om kring. Jeg selv har den helgen her tjent 1000kr på å selge ting jeg ikke bruker.

Besøk gjerrigknarken.no;)

Ikke kast mat!

Vask store ting for hånd, bruk oppvaskmaskinen minst mulig.

Kjøp tøybleier!

Spis mat i ukedagene fordi du trenger energi, ikke fordi du skal kose deg. Det kan du gjøre i helgen.

Skrevet

Kjøp alltid stort kvanta, sjekk kilospris eller stykkpris (står på hylleetiketten). Eg kjøper bestandig first price kylling til 140kr for 2kg eller noko slikt, og det varer godt over ein månad.

Menskopp istaden for bind og tamponger er faktisk meir økonomisk (er jo 350kr i eingongsutgift, men så slipper du å kjøpe bind og tamponger i ganske mange år).

Om du skal ha fleire barn så er tøybleier veldig besparande, i tillegg slipper du å betale ekstra for søppelet (om du bur i ein kommune kor du må betale ekstra).

Dropp blader/aviser/kafè osv.

Frys ned brød i skiver, då blir det ikkje tørt og du kaster det ikkje. Kjøp pålegg som held seg lenge.

Såper og slikt kan du kjøpe i svære flasker på europris til 30kr.

Spar på strøm, ha ladaren i kontakten kun når mobilen skal lades. La ikkje cdspiller osv stå på standby, dette koster rundt 600kr i året å ha det i til einkvar tid, pr einhet.

Lån bøker, cdar, dvdar på biblioteket, men hugs å lever dei i tide:)

Om du strikker eller gjer anna håndarbeid, spør om det er nokon som skal kvitte seg med garn og slikt dei ikkje bruker/har for mykje av.

Lukke til!

Skrevet

en pakke spis pølser og to pakker frossen lapskausblanding (euroshopper) holder til tre eller fire middager her i huset.. det blir middag til fire personer (to voksne og to barn) for ca 20kr totalt.

Skrevet

Hei alle snille damer (og kanskje menn) inne på anonymforum.

Jeg er ikke ute etter enda flere tips, da jeg fikk en hel haug igår kveld. Men ville bare si at nå har jeg to 5 kg vaskepulver dunker stående på vaskerommet, 89 kr stk. Det var billig ja.. :) :)

Skrevet

Gikk for tipset til en over, gikk til Europris. Biotex 5 kg, en for hvitt tøy og en for farger. Mens jeg var der kjøpte jeg og en dunke med Soft tøymykner 2 liter for 16,99 kr. Så de også hadde store dunker med grønnsåpe og sånt til en billig penge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...