Gå til innhold

Flaut å sykemelde seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flaut å være sykemeldt? Ser for meg at jeg må sykemelde meg når skolen starter. Er da 25 uker på vei.

Jeg er lærer med en svært aktiv og hektisk hverdag. Nå sliter jeg veldig med å sitte (pga ryggplager) og bekkenet ved gange på hardt underlag. Dvs at papirarbeid og undervisning er utelukket. I tillegg må jeg tisse hele tiden, minst 1 gang i timen. Sover også derfor ikke altfor godt om natten.

Blir det for dumt å sykemelde seg? Vanligvis er jeg jo supersprek og aktiv. Føler at folk vil synes det er rart at JEG sykemelder meg.

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe som heter å sykmelde seg. Legen din kan sykmelde deg om det er nødvendig, og det er selvsagt ikke flaut å være for syk til å gjøre jobben sin.

Skrevet

Enig med pila. Det er no ikke noe du bestemmer deg for. Men hvis legen mener at du er så dårlig at du ikke kan gå på jobb så er det flaut . Jeg blir helt flau av de på jobben min som sier at de skal gå å sykemelde seg! Men de klarer det alltid. Tror leger som treffer folk som har bestemt seg for sykemelding ikke gidder å krangle.

Skrevet

Må man så må man, og er absolutt ikke flaut.

Ingen som kommer til å klappe deg på skuldra hvis du jobber så du stuper.

Skrevet

Anonym 19.01:

Er det flaut å sykmelde seg om man har problemer med både å sitte og stå på hardt murgulv....skal man slite seg helt ut om man går gravid,hvorfor det???

Hva er det for slags pisspreik da???

Men håper du mente det ironisk eller???Hehe.

Nei,vet du hva trådstarter......om dine problemer er så vonde ang bekken og rygg, så sier det seg selv at det ikke er noe særlig å stå å jobbe som lærer da på hardt murgulv.

Du skal tenke på helsen din og barnet ditt du...det er igrunnen viktigere syns nå jeg da.

Syns IKKE det er flaut å sykmelde seg om problemene faktisk er ekte, for tar du ikke rygg og bekkenproblemer seriøst så kan du får skikkelige problemer senere og det vil man vel heller ikke ha noe av.

Sier Legen at du trenger det....så er det jo greit da :-)

Tenk på hvordan du har det du,ingen andre vet hvor store de plagene dine er enn deg selv :-)

Skrevet

Jeg er 19.01 og hun skal selvfølgelig ha sykemelding hvis legen mener det. Det var jo nettopp det jeg mente. Men jeg synes det er tull at vi skal bestemme det selv. Det var bare min mening.

Skrevet

herregud -<<-, blir du aldri lei, du er den eneste som gidder påpeke det hver eneste gang. "å sykemelde seg" er en talemåte som de ALLER fleste bruker. Alle vet også at det er legen som sykemelder, hvor tror du vi kommer fra?

Skrevet

Det er en talemåte som signaliserer et forvridd syn på hvordan velferdsstaten skal fungere. Noe som forsåvidt er ganske utbredt her inne. Jeg driter da langt i om flertallet av de du omgås bruker denne talemåten.

Skrevet

Jeeezez folk svarer mye rart her inne. Ja legen bestemmer, men det er jo som regel deg selv som føler at jobben blir for mye, at du ikke får gjort unna arbeidsopppgavene dine på en smertefri måte.

Hva sier man til legen da folkens? Er det ikke naturlig å be om sykemelding når man er dårlig?

Skrevet

Vi kan godt bare legge denne tråden dø. Føler ikke jeg får noe nyttig ut av den egentlig.

HI

Skrevet

Det er vel heller snakk om deg selv og de du omgåes med som tydeligvis tillhører en selvoppnevt elite. Kvalmende og smålig!

Skrevet

Mhm. Det er skrekkelig smålig å mene at sykmeldinger er noe leger skal vurdere.

Skrevet

Du spurte i prinsippet om noe som er ganske aktuelt for mange å føle og lure på, tror jeg.

Jeg driter i hvordan du formulerer deg, men vil bare si at du kjenner jo best dine egne begrensninger.

Du vet også best selv hvilke holdninger det er vanlig å ha blant deg og dine. Noen kan jo kanskje presse seg for langt (har selv vært vitne til det) i svangerskapet grunnet redsel for at noen skulle syns de på noe vis var litt mindre superkvinne enn de allerede var.

Ble sykemeldt i 100% fra uke 31. Det føltes ut som et lite nederlag da, men kroppen streika fullstendig.

Flaut?

Nei, flaut blir det vel bare hvis man ljuger seg til en sykemelding for å få "fri" uten at man trenger det overhodet.

Skrevet

nei det er ikke flaut å bli sykemeldt hvis man ikke har det bra, INGEN som takker deg om du jobber til du stuper. Tvert imot!

Gå til legen og snakk med han/henne, kanskje det hjelper å bli sykemeldt noen dager eller få tilrettelagt arbeidet slik at du i hvertfall kan jobbe litt:)

Lykke til og god bedring:)

Skrevet

Eg er så enig, så enig!! Det har med folks holdninger å gjøre.

Skrevet

Anonym 19.11 her:

Til anonym 19.01 og 19.14: Ok,det var vel igrunnen det jeg trodde...:-)

Men uansett må man jo si hvordan man føler seg og hva man mener selv i forbindelse med sykmelding....for selv om legen mener både det ene og det andre,så er det jo man selv som vet hvordan man har det.Legen må jo bare gjøre en vurdering av det..

Det er jo litt kjipern hvis man virkelig føler at man ikke fungerer i jobbsammenheng, også sier legen NEI til sykemelding....syns faktisk at man har litt å si selv også....ingen andre kan kjenne hvordan man har det..men i utgangspunktet er det jo legen som avgjør og er grunnen god nok så får de det jo.

Da er de ikke flaut heller syns jeg..men om folk sykmelder seg fordi de ikke orker pgr av hodepine (ikke les sinnsyk migrene) men helt vanlig hodepine el smålig lite ryggproblelmer f.eks så er jeg enig med deg.

Da er det flaut....men ikke om du ikke klarer å utføre jobben din ordentlig.

Skrevet

Det bør ikke være flaut å bli sykmeldt, men det kan bli et veldig langt og kjedelig svangerskap.

Hvis det er mulig å få det til å fungere mener jeg de fleste heller bør fosøke med tilrettelegging på jobb og/eller gradert sykmelding.

Hva kan du gjøre? Er det mulig å kombinere det du faktisk kan med noen arbeidsoppgaver? Det er for eksempel ikke nødvendig å sitte for å gjøre papirarbeid. Med et høyere bord kan det gjøres stående og med PC på fanget kan du gjøre mye liggende. Teleonen fungerer fra de fleste stillinger osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...