Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder jobben min..

Jeg har jobbet i barnehage i over ett år nå. Kom inn i februar i fjor som vikar på timeliste. Jobbet som det frem til sommeren og ble ansatt(i et vikariat på 6mndr) som assistent. Før julen kom fikk jeg tilbud om å fortsette i samme stilling frem til 31/7-09. Jeg fortsatte. SÅ jeg har nå gått på fastlønn i denne stillingen siden i fjor høst og frem til nå 31.7-09.

I våres ble det utlyst stillinger på kommunen nettside,så jeg søkte på en stilling som assistent fra høsten 2009. Samtidig som jeg søkte får jeg vite at jeg er gravid. Så jeg ville bare informere sjefen min om dette-noe jeg aldri trodde ville gå utover søknaden min ang jobb. Sjefen min er alldeles ikke den type menneske som ville hindre meg i å jobbe selvom jeg er gravid!

Men så kom svaret fra kommunen i juni. Jeg fikk ikke no tilbud om jobb-noe magefølelsen min sa også i en god stund. Selvfølgelig ble jeg lei meg og så en ganske mørk høst i møte.

Jeg regnet derfor med at sjefen min ville ta tak i meg og kanskje hjelpe meg med jobb evt i en annen bhg. I stedet får jeg beskjed fra henne at jeg kunne jobbe i samme bhg,men på en annnen avd og ikke som assistent,men vikar på timeliste. Slik jeg begynte der.

Supert,tenkte jeg. Jeg skal inn på en avd med de minste barna..noe jeg ikke trodde skulle bli no problem og jeg fikk jo jobbe frem til perm. Jeg var kjempe glad for tilbudet og tenkte ikke mer på saken.

Frem til-jeg tok kontakt med nav ang søknad om foreldrepenger. Da sa de at de skjønte ikke hvordan sjefen min kunne gjøre noe slikt-særlig med tanke på at dette er en kommunal bhg! De mente hun hadde vært sleip og gjorde så at jeg ikke får like mye penger som jeg ville ha gjort om jeg hadde fortsatt i samme stilling som før. De sa at hun må nå forklare seg til dem(det må jeg også!) for hvorfor lønnen min ikke vil fortsette å være den samme. De mente også at det nesten var bedre om jeg hadde sykemeldt meg for bare å være sikker på at jeg ikke skulle "miste" noen penger. Men dette ble jo sagt "off the record",da!

Så nå aner jeg ikke lenger hva jeg skal si eller gjøre. Sykemelde meg er helt uaktuelt! Om jeg skal det-skal det være fordi jeg er syk.

Jeg har planer om å snakke med verneombudet vårt på jobben i morra..og selvfølgelig prate med sjefen min etterpå. Så får vi se.

Men jeg lurer egentlig på om noen har noen synspunkter på saken? Vet noen hva jeg skal gjøre? eller kan gjøre?

Svar blir tatt imot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da, dette var en skikkelig vanskelig sak. Dessverre kan nok sjefen din lett dekke seg bak teoretisk gyldige årsaker til at andre ble ansatt i stillingen, som feks at de har lenger erfaring e.l. Så hun kommer nok dessverre unna med det, selv om du nok ikke ble valgt fordi du er gravid. Enig med at sjefen din ikke virker som en slik person, samtidig er hun kjent for å være knall tøff i ting som kan virke inn på bhgs rykte. Stabilt personale er jo noe av det viktigste når man skal drive en bhg bra. Og som gravid vil du jo forsvinne. Synd at hun ikke ser at du trolig ville kommet tilbake etter permisjon og hjulpet henne i kampen om å holde bhg bra.For jeg vet jo at du er et veldig positivt bidrag i bhg.

Men nå som du er ansatt som vikar på timelønn, får du vesentlig mye mindre lønn utbetalt ? Det er jo det du får utbetalt som skaper grunnlaget for foreldrepenger. Nav skal jo gi deg et gjennomsnitt av de seks beste av de siste 10 mnd før perm, eller det du får i siste lønning alt etter det som gagner deg.

Skjønner skuffelsen din over sjefen, men det er heldigvis ikke sikkert at penge resultatet blir så annerledes. Hvordan er rettighetene dine for sykemeld, nå som du er ansatt som vikar på timelønn. Har du en tidskontrakt som sikrer deg lønn dersom du skulle bli dårlig frem mot perm. Gravid, små barn hjemme, og jobb på små barns avd er jo ikke verdens beste kombinasjon i lengden

Ønsker deg lykke til

Skrevet

Kanskje sjefen din ikke mente å være sleip? At hun ikke tenkte så langt? Ikke vet jeg. Hun tjener jo ingenting på at du skulle få mindre penger. Så hvis du forklarer dette kan det jo være hun er mer behjelpelig på den måten du regnet med at hun ville være. Uansett kan hun ikke diskriminere deg som gravid ifh til jobbtilbud, og dersom du tar inn verneombudet og tar saken opp med henne må hun jo evt forklare hvorfor du ikke fikk den stillingen.Har ingen råd å komme med dessverre, men jeg håper det ordner seg for deg. Penge-stress er noe herk!

Skrevet

Tusen takk for begge svar!

Og,nr 3 i januar-du kjenner jo bhg godt kan man jo si. :)

Regner med at sjefen min ville meg vel. Og kanskje har hun gjort meg en tjeneste?! At hun så at andre sto bedre i fht meg og at egentig ville jeg ikke hatt jobb uansett. Men siden en er syk på ubestemt tid,så kunne jeg steppe inn for henne frem til perm. Bhg åpnet forrige uke,så kontrakten har vi ikke skrevet enda. Men regner med at vi får ordnet det i løpet av uka. Sjefen er kjent for å være en dame som får tineg gjort-på riktig vis. Vi får se.

Klem Mari.

Skrevet

Tror neppe hun gjorde deg en tjeneste, men kanskje seg selv. Lettere for henne å drive en bhg med en som trolig kommer på jobb hver dag, så slipper hun å lete etter vikar for deg i okt.

Dersom det får økonomiske konsekvenser for deg så ville jeg pratet med henne. Da vil det trolig ordne seg. Kan godt hende at hun tom har ledig stilling til deg når du er ferdig med perm.

sees vi onsdag ?

Skrevet

Når det gjelder kommunale barnehager tror jeg det er ganske strengt på å følge ansiennitetsprinsippet. Har ei venninde som jobbet som vikar i kommunal barnehage, men da stillingen ble utlyst gikk den til en med litt lengre ansiennitet.

Har du lengre eller kortere ansiennitet en den som fikk jobben?

P.s. hvis du mister store deler av timene dine kan du ha krav på arbeidsledighetstrygd for "tapet". Det blir ikke like mye som lønn, men det dekker ihvertfall litt.... og gir opptjening til permisjon....

Skrevet

Vi sees onsdag,ja. ;)

Skrevet

En venninne av meg..ganske nær venninne som også jobber i bhg sa nettopp det du prater om nå-ansiennitet. Jeg var på storbarnsavd før sommeren..og der jobbet jeg som assistent.Nå er det ei som har tatt over den stillingen. Hun er eldre enn meg og har vel mer erfaring fra bhg-jobbing. Men nå har jeg som skrevet vært i denne bhg siden feb i fjor. Så venninnen min mener jeg skulle ha fått den jobben..eller egentlig-bare fått forlenget kontrakten min frem til permisjonen. Det ville vært det enkleste for begge parter,mener jeg.

Men uansett-jeg skal snakke med både sjefen og verneombudet i morra for å høre hva de har å si eller hvorfor ting er blitt gjort på denne måten. Er spent på å høre sjefens svar.

Igjen-tusen takk for svar.

Klemmer.

Skrevet

Veldig spent på hva du fikk ut av samtalene i dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...