Mamma til Mathias&Amilia Skrevet 9. august 2009 #1 Skrevet 9. august 2009 Hei. Jeg ser du har skrevet ett innlegg her der du forteller at du har hatt svineinfluensa. Ikke no ålreit å høre,men jeg syns det var kjempe snilt av deg å dele dette med oss..og spesielt for min egen del siden jeg har vært KJEMPE redd for denna influensaen en stund. Men-jeg må bare spørre-hva merket du først av symptomene?? Jeg har nemlig nå blitt så tungpustet..bare i løpet av det siste døgnet. Og hoster litt..og det føles ut som jeg røyka 20røyk i går. Skikkelig surklete helt "nederst" i lungene. Jeg er livredd for å ha blitt smittet. Er ikke no bedre når jeg jobber i bhg og med de minste barna som nyser og hoster deg oppi ansiktet veldig ofte. Jeg sier ikke at jeg har blitt smittet,men jeg er ganske nervøs for å bli det og jeg aner ikke når man skal kontakte legen. Bare fordi jeg hoster?? Er det god nok grunn?? Verste er at jeg har en liten gutt på 2,5år som har begynt med rennende nese nå-noe som er veldig uvanlig til han å være. Han er jo i bhg han også,så det kan jo komme derfra. Men jeg vet ikke. Ble veldig langt innlegg dette,men kan du vær så snill hjelpe meg litt med noen svar? :/ Klemmer fra en nervøs meg.
lillebie på`n igjen Skrevet 9. august 2009 #2 Skrevet 9. august 2009 heisann mamma til gutt07+jente09? . Mine første symptomer på at jeg begynte å bli syk- begynte ca 3 dager før det brøt ut... bare en litt sånn generell følelse at "noe er på gang" - var litt sår i halsen- men bare en anelse. Så følte jeg meg enda litt mer uvel- litt sånn verking i kroppen- men enda ikke syk--dette varte i 2 dager. Så Våknet jeg neste dag med kjempevondt i brystet! var hele brystet på en måte- men hadde ikke vondt i halsen og ikke forkjølet i det hele tatt. Det verket overalt og jeg fikk feber- passet på å ta paracet med en gang- men tok kun 2 paracet 3 ganger i døgnet- man skal ikke overskride denne dosen som gravid. Dro på legevakten denne kvelden- da jeg følte meg helt crap. Legen var helt overbevist om at dette bare var en øvre luftveiinfeksjon da jeg ikke hadde over 38,5 i feber og jeg ikke virket så "syk" . Jeg hadde heller ikke vært i utlandet. Ble sendt hjem med beskjed om å ta meg en egenmld en dag.... Dagen etterpå blir jeg bare værre - når jeg hoster gjør det så vondt at jeg ikke klarer å hose..merkelig "vondhet" på en måte. Og når jeg først hoster kommer det en smak opp av lungene mine jeg aldri har kjent før...smakte rett og slett BASILLER! Dette hadde også kona- samme sykdomsforløp som meg- men hun hadde mye høyere feber enn meg. Så begynner jeg å kaste opp- og det gjør vondt overalt og jeg ligger bare i senga- typisk influensa.. Så blir jeg forkjølet i tillegg - helt tett i bryst og nese (nb dette blir ikke kona- hun har kun influensa symptomer - men kaster ikke opp ) og drar til fastlegen og må nesten overtale han til å teste meg - men han mener det er HELT unødvendig da jeg ikke har vært sammen med syke- ikke tatt kollektiv trafikk og ikke vært i utlandet... prøven blir ikke prioritert på sykehuset ( av en eller annen syk grunn) og jeg får beskjed om at jeg ikke lenger er smittsom uansett hva det måtte være ( da har det gått en uke siden jeg ble syk) og jeg reiser på jobb.... SÅ ringer legen og forteller jeg har positiv svineinfluensa test og jeg og kona må holde oss inne nesten en uke til.. MEN dette kan være veldig inviduelt!! legen sa til meg -at jeg måtte "varsle" alle vi hadde vært i kontakt med - og ved minste tegn til sykdom, slapphet, oppkast etc /testing og ikke smitte andre ved å holde seg hjemme...Legen sa at viruset griper ikke like hardt på alle sammen...noen merker nesten ikke de har dette viruset- og symptomene trenger ikke komme i samme rekkefølge. Jeg hadde ALDRI trodd jeg skulle bli en av de første til å få denne influensaen- nettop fordi vi har vært så fosiktige siden jeg er gravid... men jammen har vi ikke blitt smittet på Rimi - eller på jobben ( men ingen andre der har vært syke) og det er et lite mysterium....Så derfor tror jeg dette viruset er mer utbredt enn vi tror....det er nok ikke bare 6-700 i norge som har hatt dette allerede- hva er oddsen på at jeg skal ha møtt på en av disse? jeg er den første i mitt nærområde som har fått påvist denne smitten....og vi har kun oppholdt oss i nærområdet... Så be legen ta deg alvorlig om du mistenker svineinfluensa... men du vil ikke få tamiflu - tilbyr legen deg dette med en gang har han ikke fått rett beskjed. Var på sykehuset på kontroll på han i magen pga jeg har vært smittet i går- og legen som sjekket meg sa at gravide skal ikke ha tamiflu! kun antibiotika for å forhindre lungebetennelse og febernedsettende. Det er størst "fare" for babyen ved høy feber- noe du kan unngå med mye hvile og paracet ) Men ikke bekymre deg så mye - ta det fra en som har hatt denne sykdommen- var som å ha en vanlig influensa! Ble langt dette men håper du fikk svar )
Mamma til Mathias&Amilia Skrevet 9. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2009 Tusen hjertelig takk for svar! Skal i hvertfall være obs på helsa fremover. Jeg tror jeg bare er litt tungpustet nå pga graviditeten. Mange som visstnok opplever det. Det har ikke blitt no verre i dag i hvertfall. Hørte forresten på nyhetene i dag at en professor mener at mange journalister må gå i "skammekroken" fordi de har skapt så mye frykt blant folk med det de har skrevet om svineinfluensaen! "Helt enig",skrek jeg da. Mener de har hauset opp denna influensaen til det ytterste. Man kunne jo tro at om noen gravide ble smittet var det som en dødsdom! Men du er jo et LEVENDE bevis på at det-gudskjelov-ikke stemmer! Så tuden takk for det. Håper formen din er bedre?! Og ønsker deg+samboeren lykke til videre. Klemmer fra Mari.
lillebie på`n igjen Skrevet 9. august 2009 #4 Skrevet 9. august 2009 tungpusten er jeg også (og har ikke sammenheng med svineinfluensaen) puster å peser bare jeg går til bilen noen ganger... så det er nok helt vanlig ja ) Legene som har behandlet meg var rett og slett sinte over medias oppstyr rundt dette...har fremstilt svineinfluensa som en dødsdom - Noe det absolutt ikke er!! Alle har tatt det hele med ro og ikke vist noe panikk ihht meg i det hele tatt- bare fått ekstra oppfølging siden jeg er gravid! Og er det slik at "alle"skal få denne influensaen så vil man få den før eller siden vil jeg tro.. jeg var en av de som bekymret meg veldig mye for svineinfluensaen...ble sur inni meg bare noen hostet i nærheten.. og når jeg fant ut at dette er jo hva jeg allerede har /nå har hatt - så ble det hele så dumt- var det dette jeg hadde gått å bekymret meg grønn over? Men for alles del- det er ikke gøy med influensa - type A eller B ) og håper for alle andres del at de skal slippe unna en uke i senga ) Vi er nesten helt friske nå- ble syke den 26.07 så det hang i kroppen en stund. Hoster og svetter litt- men ja nesten helt frisk )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå