Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 32 og jobber nå 80%. (20% sykemeldt). jeg er ganske sliten for tiden og orker ikke stort annet enn jobb. (litt husarbeid bare og sover ofte en halvtimes tid etter jobb) .Jeg har også i det siste merket en del kynnere og nedpress. Kjennes ut som jeg må på do hele tiden. Magen ligger også ganske lavt så lurer på om hodet har festet seg allerede.Er veldig mye å gjøre på jobb før jeg skal ha permisjon,og vet ikke om jeg rekker alt om jeg sykemelder meg mer. Men hadde vært godt..psykisk føler jeg meg også helt uattafor pga at jeg ikke har noe annet liv enn JOBB!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du føler du ikke klarer å jobbe 80%, så sykmelder du deg mere. Det er ingen som kommer til å takke deg for at du sliter deg ut vet du. Jeg er helt sikker på at du ikke får et kort fra jobben etter fødsel der de takker deg for at du ikke sykmeldte deg mere hehe. Jeg er selv sånn som ikke vil sykmelde meg, men i dette svangerskapet har jeg gjort det, med det fraværende takkekortet i hodet når jeg får dårlig samvittighet. Om du ikke blir ferdig med alt før permisjonen, ja så er det ikke lenger ditt problem. Verden går ikke under om du ikke blir ferdig :-) Jeg synes du skal være 1 prioriteten i livet ditt nå. Lytt til kroppens signaler og handle deretter.

Klem!

Skrevet

Signerer kirsty*44pp-høygravid her assa. Snakk med legen din. Det gjorde jeg, og det var etter anbefaling fra han at jeg nå er 100% sykemeldt. Hadde det vært opp til meg hadde jeg ikke blitt sykemeldt, men legen sa at nå er tiden for å ta vare på seg selv og babyen. Det er kun deg selv det går utover om du presser seg for mye, og som kirsty*44pp-høygravid sier, ingen som takker deg for at du ble på jobben så lenge som du gjorde.

Skrevet

Ja,jeg vet jeg burde sykemelde meg litt til,kanskje jobbe en dag mindre bare. Er vel bedre enn at jeg er 100% sykemeldt. det som er vanskelig synes jeg er at jeg mobiliserer så veldig når jeg er på jobb,så ser ikke syk ut. Men til gjengjeld er jeg helt ferdig når jeg kommer hjem. Liker heller ikke å klage,selv når folk spør om formen min. Redd de kommer til å tenke at det er rart når jeg ikke ser så dårlig ut. Men bør jo egentlig ikke bry meg om det..

Skrevet

Enig! Snakk med legen om det!

Jeg ble sykemeldt i uke 35, jeg var helt utslitt og ble så lettet at jeg rett og slett gråt en skvett da legen foreslo at jeg skulle sykemelde meg. :-) Så holdt han en liten tale om at ingen er uunnværlige (selv om man har en tendens til å føle seg som nettopp det) og at den aller, aller viktigste jobben vi gravide driver med faktisk er å passe på ungene våre. Og han sa også det som en annen sier over her, at ingen kommer til å takke deg for at du passer på babyen din, det er det du selv som må ta ansvar for!

I etterpåklokskapens navn skjønner jeg at jeg nok burde ha sykemeldt meg mye tidligere. Det har uansett vært helt vidunderlig å få lov til å gå hjemme og hente seg inn og samle opp krefter til den store dagen. MYE viktigere enn om noen andre må ta seg av å få sendt unna de og de papirene etc.

Nei, overvinn samvittighetskvalene og gjør det som er best for DEG (og ungen din) :-D

Skrevet

I tillegg syntes jeg du må huske å fokusere på at du ikke skal være 50% sykemeldt og gjøre 100% jobb, for da blir du i hvertfall utslitt! Du må ta vare på deg selv nå på slutten og ikke slite deg ut. Syntes det høres ut som du trenger å trappe ned på både antall jobbdager, men også jobbmengde når du er på jobben!

Skrevet

Jeg er i uke 33, og har en veldig stressende jobb. Jeg har bedt om tilrettelegging, dette fungerte ja ca 1 uke, før det var påann igjen med fullt kjør. Jeg ble så stressa og fikk ikke tid til å spise på jobb, så det resulterte i at jeg begynte å kaste opp om natten. Jeg hadde da ikke kastet opp endag på 6 mnd. Snakket så med legen min som satte meg på svangerskapspenger 60%, slik at jeg nå arbeider 40%. Ba om å få jobbe 4 dager redusert arbeidstid i uken, men dette ble for vanskelig å legge opp. Så nå jobber jeg 2 hele dager i uken. Første uke etter ferien var forrige uke, og jeg kom på jobb med full arbeidsliste og null tilrettelegging! Det ble 1 1/2 times overtid på de to dagene. Spising mellom oppdragene i bilen og null tid til dobesøk.. Det er så herlig at jeg kan sette meg ned å grine!!

Jeg skal til legen min i morgen for rutinekontroll, så skal si ifra hvordan situasjonen er. Jeg mener at du skal enten sykmelde deg eller be om svangerskapspenger.. Vi har kommet så langt nå i svangerskapet at det ikke er bare bare å slite seg ut!! Vi har en liten en å ta vare på også.. og som nevnt det er ingen som gir oss en medalje for å slite oss ut.... Sukk.. Det er ikke enkelt dette her.

Ønsker deg lykke til:)

Skrevet

Her kjenner jeg meg veldig igjen. Jeg startet med 50% sykemelding i mai, da var jeg ca 5 mnd på vei og var ofte sliten og lei etter jeg kom hjem fra jobb, orket ikke å gjøre noen ting i hjemmet. 1 mnd etterpå ble jeg 80% sykemeldt, og jobbet bare 2 halve dager i uken. Dette var i grunn godt nok for meg, men arbeidsmengden tilsa at jeg måtte arbeide 100% de 4 timene jeg var på jobb disse 2 dagene i uken. Jeg har slitt med ryggplager i nesten hele svangerskapet, det var det som utløste at jeg fikk 100% sykemelding som jeg tilslutt fikk av kiropraktoren. Jeg er veldig glad at kiropraktoren kunne overstyre det som legen hadde sykemeldt meg (80%), og jeg tror og håper at jeg får fortsette med 100% når jeg skal til kontroll til legen neste gang. Jeg er forresten i uke 34 nå, og er sjeleglad for at jeg har 100% sykemelding, og prøver nå å nyte dagene. På jobben er vikaren min allerede på plass, jeg er glad jeg slipper å tenke på jobben lenger, det er det andre som tar jeg av.

Oi, dette ble litt lang forklaring, men dette var da min versjon jobb vs. sykemelding. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...