Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #1 Skrevet 9. august 2009 for det første, jeg har dyseleksi,derfor har jeg mye skrivefeil,men jeg får stadig høre det. for det andre så er det noen som er ordblinde. eller noen som skriver på dialekt. hvorfor gidder dere henge dere sånn opp i det. dere skjønner jo hva vi mener
prebs Skrevet 9. august 2009 #2 Skrevet 9. august 2009 "dere skjønner jo hva vi mener" Ja, stort sett, men ikke alltid. Noen ganger kan språkfeil gi (komiske) misforståelser. Dessuten er det lettere å få med seg argumentasjonen i innlegget hvis det er korrekt skrevet. Men én ting er ortografien, en annen og viktigere er syntaksen (hvordan setningene er utformet). Det er gudsjammerlig slitsomt å lese dårlig formulerte innlegg, særlig hvis de også er lange, uten pauser og store bokstaver etter punktum. Syntaksen er altså viktigere enn rettskriving av hvert enkelt ord, men min erfaring er at de henger sammen. Altså: Er man god på det ene, er man god på det andre - og omvendt. Jeg har stor forståelse for folk med dysleksi, og det er ikke dem jeg sikter til. Men 90% av folka på DiB har ikke dysleksi...
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #3 Skrevet 9. august 2009 Nå har jeg hengt her i 3 år. Det er faktisk ikke alle innlegg jeg forstår. Grunnen er enten at noen skriver på ren dialekt som er veldig langt fra min egen, eller at de uttrykker seg veldig dårlig. Det er helt greit! Som oftest forstår jeg innlegg med mange skrivefeil, men når de er sagt, ser jeg ofte forskjell på dyselektikerfeil og ren slurv faktisk. De som slurver gidder ikke fullføre ordene sine, slik som i SMS språk. Deres innlegg gir desverre det inntrykket hos meg at de virker mindre lure. Sånn er det bare og sånn kommer jeg til å fortsette å være. Kjenner mange dyselektikere og ser da ikke ned på dem av den grunn, men syns de som slurver av ren latskap med det skrevne ord ikke virker helt voksne. Sorry, men sånn er det.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #4 Skrevet 9. august 2009 Jeg skjønner veldig godt hva du mener, jeg henger rmeg mer opp hvordan folk snakker jeg. Hater folk som ikke kan snakke ordentelig bokmål. En ting er om man snakker en dialekt. Hater østkant måten å snakke på den er så vulgær.
Gjest Skrevet 9. august 2009 #5 Skrevet 9. august 2009 Forskjell på skrivevansker og slurv. Å skrive på dialekt er jo bare tåpelig. Det skal være forskjell på skriftlig og muntlig språk.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #6 Skrevet 9. august 2009 jeg er enig i at slurv er irriterende å lese. men jeg foreksempel, sliter veldig men punktum,komma å store å små bokstaver å ikke minst forskjellen på hvor og å å skal være, syns det er skikkelig kjedelig:( men sånn er det bare.
Gjest Skrevet 9. august 2009 #7 Skrevet 9. august 2009 Mange som syns det er vanskelig med å/og, men det er jo ikke verre enn å lære seg regelen dersom man ikke "får det til" av seg selv. Etterhvert vil det da komme naturlig. Å er infinitivsmerket og kan bare stå sammen med et verb i infinitiv. Og er en konjunksjon og binder sammen to eller flere ord og setninger.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #8 Skrevet 9. august 2009 Helt enig med deg og jeg har aldri opplevd å ikke skjønne hva folk skriver her inne. Det er bare tull. Det kan gå litt fort i svingene når folk blir ivrige. Ikke alle er like flinke til å skrive og det er de sikkert også fult klar over og det er sikkert ikke så morsomt at folk må påpeke det hele tiden. Ser litt for meg at de som synes det er flott å påpeke dette gjør det enten fordi de ikke har agrumenter å komme med eller fordi det får dem selv til å føle seg bedre.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #9 Skrevet 9. august 2009 For å ta det aller verste: ...henger rmeg = henger meg ...hvordan folk snakker jeg. = hvordan folk snakker, jeg. ordentelig = ordentlig østkant måten = østkantmåten ... å snakke på den er så vulgær. = å snakke på, den er så vulgær.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #10 Skrevet 9. august 2009 Tror at en del av de som hele tiden bare må rette på andres feil, ikke har så mye å si i forhold til hovedinnlegget. Istede for å bare la være å svare, så må de heller rette på og hakke på alle andre, slik at en kommer så langt unna tema i innlegget som overhodet mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå