Gå til innhold

Noen som jobber i barnevernet? Evt studerer barnevern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter utdannelsen min i barnevernet nå , og lurer på om noen som jobber i barnevernet kan fortelle litt om hva det går ut på? Altså, typisk dag osv? Min største bekymring er den psykiske påkjenningen det sikkert må være å jobbe tett med mishandlede barn.. Hadde satt stor pris på om noen kunne dele sine erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg skal begynne på 3.året nå på utdannelsen, så jeg vet ikke så grusomt mye om hva hverdagen i barnevernet gir. Men det jeg vet er at man har mange valgmuligheter etter endt utdannelse, alt etter hva man ønsker. Som barnevernspedagog kan man selvfølgelig jobbe i selve barnevernstjenesten, et arbeidssted som jeg ser for meg er veldig utfordrende psykisk. Du kommer i kontakt med foreldre du aller helst skulle unngått personlig, men fremdeles må behandle både med respekt og likeverd (mishandlere, alkoholikere o.l.), men samtidig er du der for å hjelpe barna få et bedre liv. Det er det viktigste! Du kan også jobbe på ungdomshjem, psykiatriske behandlingssentre, barnehjem (finnes enda noen få av dem i Norge), rusklinikker, på ungdomsskoler o.l. Jeg var på ungdomshjem i praksisen min og trivdes kjempegodt. Man lærer mye om hva som ligger bak atferden til ungdommene, hva de fra tidligere har gått gjennom som gjør at de har havnet på den "stien" av utagering, rus, vold, kriminalitet osv. Noe som gjør at man klarer å legge vekk den delen av atferden og se den fantastiske ungdommen bak handlingene. På et ungdomshjem er det mye hverdagslige gjøremål (matlaging, vasking, handling, kjøring osv), men det er jo en del av det å skulle gi disse ungdommene noe stabilt og trygt å forholde seg til, så det føles ikke unødvendig:)

I barnevernstjenesten får man ikke den samme kontakten med ungdommene/barna, men allikevel får man gleden av å se at den jobben man gjør (om enn til tider psykisk tungt) gir barna/ungdommene bedre livsvilkår. Ellers er det bare en LITEN del av arbeidet som går ut på de aller tyngste sakene (mishandling, rusmisbruk o.l), resten er rådgivning, hjelp til å strukturere hverdagen, saksbehandling (mange av bekymringsmeldingene blir henlagt pga at det ikke ligger noe i dem), oppfølging osv.

Utdannelsen er veldig spennende, synes jeg:) Man lærer mye om barn, barnas psykiske og fysiske utvikling, hvordan barn reagerer på ulike oppvekstvilkår osv. Får innføring i sterke temaer som mishandling, seksuelle overgrep, vokse opp med rusmisbrukende foreldre o.l. Sterkt, men spennende (og nødvendig).

Jeg er også bekymret for hvordan det blir å jobbe med mishandlede barn, man vet ikke hvordan man vil takle det før man har prøvd. Men jeg vet også at det å se at et barn får et bedre liv pga at noen tok seg tid til å hjelpe det, er noe av det man får igjen av arbeidet:)

Jeg har i hvertfall ikke angret på utdanningsvalget mitt, og gleder meg til å sette i gang med 3.året! Jeg har også lært mye om oppdragelse, noe jeg har fått god nytte av personlig:)

Blei litt langt, men lykke til!! Du har noen spennende år foran deg:)

Skrevet

Jeg tror det er vanlig at man får oppfølging/veiledning/obligatorisk psykolog eller hva man nå velger å kalle det når man jobber i bv tj. Jeg får hvertfall det der jeg jobber (på insitusjon for barn med atferdsvansker), men vet ikke hvordan det er i førstelinje tjenesten (saksbehandler). Jeg er stor fornøyd med oppfølgingen som både er i gruppe og individuelt. Er i hovedsak en gang i mnd, men mulighet for mer dersom man ønsker det. Det er obligatorisk, noen ganger har man masse på hjertet, andre ganger er ikke behover der i det hele tatt. Jeg kjenner også fler som jobber som saksbehandler og de sier at man må værre flink til å reflektere, både for seg selv og med andre, dessuten er det viktig at saksbehandlerne backer hverandre opp. Dette var faktisk en STOR del av pensumet da jeg tok min utdannelse fordi bv ped'er oftere enn andre yrkergrupper blir utbrente

Lykke til med studiene!

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar begge to!:) Er så mye mer til yrker enn det man kan lese på hjemmesiden til høgskolen, og det er jo folks erfaringer som er interessant! :)Jeg tør begynne å glede meg nå!

Skrevet

og ikke glem at du har fryktelig mange andre jobbmuligheter enn i barneverntjenesten! Skolen, psykiatrien, barnehager osv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...