Gå til innhold

ringe legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma mener absolutt at jeg bør ringe legevakten. Er det nødvendig?

To-åringen min har fått feber (39,5), vondt i magen og hodet og verking i kroppen i løpet av natta. Han surver en del, gråter innimellom og er ganske slapp.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du kan jo gi han paracet og se om det går bedre da. Om almenntilstanden er veldig dårlig, så er det jo greit hvertfall å høre med de på legevakta...

God bedring til sønnen din!

Skrevet

Tja, det skader jo ikke å ta en telefon. Høres jo ut som symptomer på influensa, og det er jo greit at han får Tamiflu hvis det er det. God bedring!

Skrevet

Feber er kjempe bra! Det betyr at kroppen jobber mot sykdommen, og om han ikke har smerter er feber en viktig del av imunforsvaret. Det høres ikke ut som noe å ringe legen for. Høres ut som en vanlig virusinfeksjon eller influensa, og ingenting de kan gjøre med det. Lukter det pest av munnen hans kan det være halsbetennelse, eller om han får pustevansker kan det være lungebetennelse - og barnet må til lege.

En må aldri høre på bestemødre:)

Skrevet

Den influensaen man nå får er jo svineinfluensa. Går vel ikke noen annen influensa i år??? De tester ikke lenger engang, sier bare at dersom du har de og de sympt så er det mest sannsynlig svineinfluenesa.

Jeg hadde nok ringt legen hvertfall og hørt. De vil ikke at du skal dra dit om det er mistanke om svineinfl.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Igjen, av alle de jeg har vært borti som "har influensa"; så har ingen av de hatt det. Ergo, det er mange som er syke nå, som har kraftig forkjølelser, men ingen har influensa, svin eller ei.

Tamiflu får man ikke bare sånn for gøy, og det hjelper hvertfall ikke dersom det er svin på skogen....

Skrevet

Eh, det kan være lurt å høre på bestemødre i disse svineinfluensatider - for influensaen kan de faktisk gjøre noe med, for å lindre symptomene og dermed minske mulighetene for pustevansker. Jeg mener ikke at man skal være hysterisk redd for svineinfluensaen, men får jeg eller gutten min influesasymptomer, kommer jeg til å forhøre meg med legevakta eller fastlegen som tross alt har god greie på dette - og så kan de avgjøre om det bør gis Tamiflu eller ikke.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

hehe, altså.. noen har jo svineinfluensa, men ikke av de som har vært syke som jeg har vært borti :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Joda, men dersom man er frisk og rask så blir det ikke prioritert å gi tamiflu før et prøvesvar foreligger. Nå i disse svineinfluensatider, så er folk hysteriske, og legene må prioritere. SIkkert ingen gøyal jobb

Skrevet

Jeg hadde selv mistanker om svineinfluensa etter å ha vært på Norway cup. Ble bekymret for mine små på 1 og 3 år, og ringte pandemitelefonen, da ikke fastlege kunne svare på hvordan de små ville reagere på influensaen. Da fikk jeg følgende svar, at så sant barna var friske, fikk barn under 5 år i liten grad svineinfluensa og ofte med få symptomer. Altså et mildt forløp.

Hvis det er det vi har hatt her(ikke blitt testet), stemmer det. Jeg har ligget rett ut med feber, datteren min på 1 år har bare vært litt snørrete og hostet litt. Ellers fin allmenntilstand hos henne.

Skrevet

Neida, men jeg vil la det være opp til legen å vurdere. Folkehelseinstituttet skriver på sine nettsider at hvis du får influensasymptomer, skal du ringe fastlege eller legevakten, og så vurderer legen om du bør testes eller trenger behandling. Jeg er selv sykepleier, men vil ikke vurdere selv om barnet mitt bør behandles eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...