Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #1 Skrevet 9. august 2009 Jeg er nok av den gamle skloen men jeg spiser ikke sjøttkaker eller går på cino..
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #2 Skrevet 9. august 2009 Det som skjer er at språket er i konstant endring. I tillegg har vi jo mange dialekter her i landet, så språket blir enda mer preget av endring pga. det.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #3 Skrevet 9. august 2009 men alikevell vi behøver ikke begynne å snakke enklere norsk bare for at de som lærer seg språket vårt når de flytter hit i voksen alder skal få det lettere.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #4 Skrevet 9. august 2009 Jeg gjør det ikke selv, men akkurat dette med kj-lyd til sj-lyd er nok en språklig utvikling lik det vi hadde i middelalderen (da vi gikk gradvis fra norrønt til mer moderne norsk). Der skjedde det mye slike endringer, og det var nok også til stor irritasjon den gangen tenker jeg;) Det jeg synes er litt alarmerende, er at det ser ut til at skriftspråket vårt ikke blir ivaretatt på en skikkelig måte. Virker ikke som folk gidder å lære seg grunnleggende grammatikk. Og nei, alle har ikke dysleksi (de som faktisk har det er selvsagt unnskyldt).
KaMa Skrevet 9. august 2009 #5 Skrevet 9. august 2009 Men "alikevell", 08.39? Til å beklage deg over andres norsk går du sannelig ikke forann med godt eksempel! Og dust må du være dersom du på ramme alvor tror språkforandringer skjer som et resultat av at språket skal være enklere å snakke for fremmedspråklige som flytter hit i voksen alder (!).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå