Gå til innhold

Uventet ferieutvikling....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde jeg skulle være i bortimot «splendid isolation» på fjellet til torsdag 13., jeg. Så feil kan man ta! For i dag sprakk hytteidyllen!

Alt startet med en telefon i går, siden vi jo framdeles er tilgjengelig på mobiltelefon på dagtid. Fra en rimelig fortvilt fast kunde som MÅTTE ha en jobb gjort til onsdag kl 1200! Vel, var min tanke, MÅ man ha, er man også villig til å betale, så her får vi se hvor mye man MÅ ha.... Freidig forklarer jeg at kontoret var stengt til mandag om ei uke og vi på ferie, men at om det er SÅ viktig at kunden er villig til betale et «ekspresstillegg» på 25 000 (jobben kunden bestilte tar et sted mellom 25 og 35 timer, jobben kan vi dele på, 1, kanskje 2 timer kan faktisk også utføres av av eldstegutten) + reiseutgifter t/r hytte/kontor, i tillegg til vanlig timepris, kunne vi nok ordne en spesialavtale og avbryte ferien. Ble rimelig forbauset da kunden omgående svarer: «Ja, men da har vi en avtale, kan jeg sende deg papirene på vanlig e-postadresse?»!!! Vel, det var DEN ferien.... Trodde jeg. For i et slikt tilfelle blir det vanskelig å gå tilbake på hva man, litt ubetenksomt, har sagt.

Jeg forklarer ektefellen problemet, og vi sjekker for sikkerhets skyld e-posten. Joda, det har tikket en en skriftlig og signert pdf-bekreftelse fra kunden, sammen med ei stor fil andre pdf-dokumenter til gjennomgang, dette er altså ingen dårlig spøk... Vi forklarer guttene de triste nyhetene etter kveldsmaten. Da tenker yngste gutten tydelig hardt en stund (mens jeg ser en tåre i øyekroken hans, han NYTER hyttelivet) og så sier han «Er det BARE fordi dere ikke har strøm til PC-ene på hytta at vi må dra?». Jeg bekrefter, for vi har tilgang til alt via internett (vi har helt OK mobilsamband for en slik jobb på hytta, at det koster en 100-lapp pr dag pr tlf å bruke trådløst internett blir i et slikt tilfelle helt uinteressant, vi kan levere de ferdige papirene via e-post på onsdag, utskriftene i original betyr neppe noe for kunden om han må vente en uke med) og vi har jo PC-ene med oss. Det eneste vi mangler for å få jobben gjort herfra er nok strøm til dem, samt en skriver og strøm til å drive denne. For vi har jo bare ¼ part i hytta, og vi er de eneste som ønsker strøm her, de andre vil ha hytteidyll (det vil for så vidt vidt vi også, vi trives utmerket godt med vedovn, gasskjøleskap og parafinlamper, men vi skulle gjerne hatt nok strøm til PC og mobiltelefon, iblant også et el-verktøy). Altså er ingen strøm kommet til hytta.

Så tenker gutten seg godt om, og så kommer det: «Kan vi ikke bare kjøpe en knallbillig skriver og leie en strømmaskin hos ....... (lokalbutikken, ca 20 km borte) da, så kan vi være her og dere arbeide her?» Vi tviler på at skriver er noe vi kan kjøpe på ...... og lurer på hva han mener med «strømmaskin». Det viser seg at gutten har sett et oppslag på butikken om at man har et bensindrevet strømaggregat (et lite privatkraftverk, så å si) for utleie. Skriver hadde han også sett i ei hylle der, «så DET så!» (At den var «knallbillig» hadde jeg mine tvil om, erfaringen med denne butikken er heller «knalldyr»). Kanskje verdt å undersøke tross alt, dette kan jo løse alle problemer. Vi lover å undersøke, og guttene går rimelig fornøyde til køys. Om VI sitter fordypet ved PC-skjermen på mandag og tirsdag betyr jo det bare enda friere tøyler for dem :)

Straks butikken åpner i dag (da mener jeg STRAKS, kl 0831!) tar vi en telefon. Det er en skuffelse. For det ene er aggregatet utleid til tirsdag morgen, for det andre er det altfor stort og tungt for oss. Det kan levere 4000 W, mye mer enn vi trenger, og veier 74 kg (det skulle blitt noe å bære, selv om vi bare har 5 – 10 min å gå til bilvei!). Derimot viser det seg at man kan skaffe en liten blekkskriver der for 600 kr (en skikkelig landhandel har nå ALT også, sikkert ikke de store greiene, sikkert litt «utgått på dato» også, men klarer vel EN jobb på tilsammen 200-250 sider kladdeutskrift i løpet av et par dager før den kneler?) Tanken spinner videre. Burde vi KJØPE et slikt aggregat, og kan vi, her og nå, til en fornuftig pris, få tak på et lite og lett som passer til vårt forbruk? FINNES det i det hele tatt noe slikt i handelen? Vi undersøker litt via mobilen. Jo, en leverandør vi har god erfaring med fra før har et ypperlig for oss, beregnet for drift 3-4 timer pr dag, leverer 600 – 700 W strøm og veier ca 25 kg (det skulle bli overkommelig å bære en km om vi bærer alle 4). Det koster, sammen med 25 m skjøteledning av skikkelig utekvalitet (må ha maskineriet i vedskjulet, det bråker visst ganske hørbart) under 3500 kr. Da inkludert frakt til nærmeste siviliserte plass for oss (drøyt 1 time å kjøre fra hytta). Og, du allverden, etter litt hørbar blading i diverse papirer finner ekspeditøren ut at om han har fått det pakket og klart på en times tid kan det leveres dit for avhenting I KVELD KL 2045! Det kan han klare om vi bestemmer oss straks. Fram med VISA-kortet!

Litt før kl 1530 tikker den inn en SMS som bekrefter at varene er ekspedert til bil.....

Nå har ektefellen og guttene tatt i vei for å hente å varene og skaffe oss en liter totaktsolje og 8 – 10 l bensin på ei kanne. Da skulle vi, etter sigende, ha nok til minst 15 timers drift av maskineriet, om vi ikke kjører helt på maks ytelse. Skulle knapt være nødvendig for å drive/lade 2 stk PC-er, 2 stk reservebatterier og 2 stk mobiltelefoner, samt drive en liten blekkskriver.... Og skulle det bli mangel på bensin har butikken hvor vi skal hente en skriver på mandag morgen mer (satser på at de har en fordeler også, slik at vi kan få to-tre strømuttak på skjøteledningen, kan ikke helt se for meg annet). Så nå bruker jeg PC-en helt uhemmet igjen! Regner med å svart på en del innlegg i løpet av morgendagen, må jo tømme PC-en for strøm slik at vi kan testopplade i morgen kveld....Men valg at nick venter jeg med til torsdag, det kan jo ennå komme noen gode kommentarer her. Gjør det ikke det, har jeg for så vidt valgt....

Så nå kan de andre hytteeierne få ha så mye hytteidyll de bare vil, vi skal ikke mase om strøm mer. Nå ordner vi så mye (eller rettere sagt, så lite) strøm vi egentlig alltid har ønsket oss selv. Via en «strømmaskin» i vedskjulet.

Noen ganger er det BARE godt å ha våkne og observante barn :)

"Sokkeeksperten"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi, se der ja, en liten ekstrajobb midt i ferien med så god avkastning kan man vel ikke takke nei til. Barn får av og til med seg mye mer enn vi;) ikke så dumt med observante barn.

Men blir ikke hytteidyllen litt borte når dere plutselig kan surfe så mye dere vil?

Kos dere med hytta og jobben;)

Skrevet

Fantastisk utgreiing, og du verden så observante barn du har! Jaja, så blei ferien annleis enn planlagt, men det er jo alltid greitt med ekstra pengar i kassen, og når ungane synest det er greitt er det jo egentlig ein vinn/vinn situasjon.

Og du, Sokkeeksperten. Ikkje heilt happy, eg kjøpte kleklyper og klaup sokkane saman, men hang dei saman etter ein omgang i maskina? Nei. Men det var veldig billige kleklyper frå Rema1000, så eg gir opplegget ein sjanse til med nokre som kjennest litt "fastare" ut. Går ut ifrå at du ER sokkeeksperten forresten?

;-D

God ferie og "ferie" vidare!

Skrevet

Å, hytteidyllen og surfinga skal vi nok vite å sette grenser for, dessuten tilsier prisen på bruk av mobilt bredbånd (når vi ikke har spesialabonnement, men tar det via vanlig mobiltelefon) at det ikke blir uhemmet surfing uten at det gjelder arbeid. Vi er ikke mer tilgjengelige enn vi VIL, verken hjemme eller på hytta, og vi har begge en STOR evne til å overse f eks en mobiltelefon som ringer. Det var fordi vi VILLE besvare mobilen at den ble besvart i går ettermiddag. Hadde vi tenkt oss om og visst hvem som ringte, er det ikke sikkert den ville blitt besvart. Men det var ikke et nummer vi umiddelbart reagerte på, ikke det nummert vi "forbinder med kunden".

Et slit å få den på plass var det, 25 uhåndterlige kilo er mer enn man tror i skumringen i terrenget. Men den var lett å få i drift, og begge guttene hjalp svært villig til. I morgen tidlig kan vi lade :)

Men lillebror er lovet favorittdesserten sin på hytta i morgen. Pannekake med masse blåbær"krem" (av Viking-melk)! Mel, sukker egg,tørrmelk og "Viking-melk" har vi. Blåbær var visst ikke noe problem å skaffe! Det skal nemlig LØNNE SEG å være observant :)

"Sokkeeksperten"

Skrevet

Kos dere på hytta. Kjekt med barn som har øyne med seg. :)

Skrevet

Først: Jeg kan bekrefte at jeg er "sokkeeksperten" i den grad at det var jeg som skrev innlegget på tråden til moota om vaskemaskiner som spiser det ene og det andre.

Det jeg har testet og funnet ut at holder er som nevnt klemmene fra Rimco og UNIL (Rimcos holder aller lengst er min erfaring, men har ikke testet ved vask på annet enn 40 og 60 grader, hvordan de evt vil oppføre seg ved kokevask er en antagelse, det har jeg også nevnt. Men jeg ANTAR at klemmene vil klare seg bedre enn elastikken i sokkene i lengden, uten at jeg tror noen av delene klarer seg godt ved kokevask....

Det jeg har forkastet er

en pakke treklemmer som rustet i ståltråden, ble "skranglete" og treet ble misfarget og satte flekker på lyse sokker. Havnet som leketøy for guttene....

en pakke kjøpt på en Europrisbutikk (mange farger var hovedpoenget for det kjøpet), disse gikk fullstendig i oppløsning under på 60 grader, ble lett klebrige og delte seg aldeles i to etter en vask de fleste av dem. Restene havnet rett i bossbøtta.

Klemmer fra REMA har jeg aldri testet, har en time + ferje til nærmeste REMA-butikk. Men vet altså at det er stor forskjell på klesklypenes egnethet. Er de ikke "faste i klypen" helst litt "tunge" å få opp i starten, er de uegnet, de blir slappere etterhvert og etter ca 5 år kasserer jeg dem. De er like godt egnet da til å henge lette klær på en tørkesnor med, men er for svake i klypen til å tåle en vaskemaskinsrunde.

Og det behøver ikke være sammenheng mellom egnethet og pris. Jordans nye "proffklemmer" er f eks helt uegnet, selv om de er helt utmerkede til "normal bruk". De har et gummibelegg som løser seg opp ved mindre enn 40 grader. Det hjelper lite i denne sammenheng om resten av klemma er like god når du må plukke oppløste gummirester av alle sokker. Var jo tanken at klemmene skulle gi mindre arbeid, ikke mer :)

Ja, guttene har en tendens til å "få ting med seg", det har vi sett før, det har for så vidt vi også ofte vet vi (men at de er "SÅ observante" synes jeg selv er en overdrivelse). Eldstemann gjorde f eks i en alder av vel 4 1/2 en observasasjon på en bensinstasjon i Hirtshals i Danmark som fikk både oss og betjeningen til å måpe. Hadde han vært dobbelt så gammel hadde jeg sett på den som mer naturlig, men ikke som "selvfølgelig" da heller. Det skal jeg skrive mer om i morgen eller mandag.

Det på oppslaget sikkert har stått ordet "motor" har nok hjulpet. Gutten har STOR interesse for alt som har en aksling og som går på bensin og diesel. Og dette var sikkert "nytt apparat" for ham også. Tenk om han gikk glipp av noe... For ØYNENE har han med seg, det har vi sett før. Også når vi helst haddde sett at han IKKE fikk med seg for mye. Så vi er litt spente på hva som skjer i en sak om ei uke, hvor vi helst ikke vil at guttene skal få seg FOR mye der og da.....

Dette er vinn-vinn for alle parter! Pengene er ikke viktige for oss i og for seg, bedriften tjener mye mer enn vi tar ut i dag og utsiktene er ikke på noen måte negative. Men vi setter jo pris på at kundene bokstavelig talt verdsetter det arbeidet vi gjør, og dette er en kunde vi setter pris på å ha på kundelista. Og jeg ser jo nå at kunden har to-tre ganger så stor fortjeneste som oss på å kunne levere sitt neste uke, så ikke rart kunden aksepterte straks... Men ferien 2009 blir nok noe vi kommer til å huske som "da vi "måtte" få strøm på hytta for å få ha ferie, og lillebror kom med ideen som ordnet opp". Og nå slipper vi irritasjonsmomentet "mangel på hyttestrøm" også. SÅ nå kan det godt tenkes at det blir en EKSTRA tur opp til hytta et par dager i slutten av høstferien, om bare været er OK (hytta er jo uisolert og bygd for sommerbruk).

Guttene kommer knapt til å ense at vi sitter inni skjermen på dagtid. Så lenge de bare kan "spørre oss om noe" akkurat når de vil (det blir vel til sammen ca 10 min pr dag skulle jeg tro, men vet at det er viktig at vi ER der da) og vi bare har god tid til dem når de begynner å kvelde og det ikke er så trivelig å være ute lengre. Så dette skal vi klare på en god måte for alle! Arbeidet blir altså mandag, tirsdag og evt onsdag formiddag, da har vi 40 timer med normal arbeidsdag, uten noe stress. Vi trenger neppe mer enn 30 timer på jobben + to-tre timer jeg har brukt i kveld på å lese dokumenter og gjøre litt forberedelser. Sannsynligvis 25-26-27 timer til, dette er ganske rutinemessig jobb for oss. Og vi forlenger nok nå ferien til fredag morgen nå, vi hadde tenkt å reise hjem torsdag middag, så det blir en ekstra dag her på hytta. Men nå kan vi jo sjekke all e-post vi vil fra hytta, så vi VET at det ikke "ligger noe og venter på oss" på kontoret utenom vanlig post. DEN skal vi nok komme gjennom på et par timer på lørdag! Neppe mye som "haster" her....

Egentlig kunne vi saktens forlenget oppholdet til fredag ettermiddag, men vi BØR helst nå en klesbutikk på fredag (vanlig åpningstid, ikke "langåpent") og vi har lagt litt helt spesielleplaner for fredagskvelden/lørdagsmorgenen (det skal dere få høre mer om neste lørdag/søndag). Så da bør vi nok være hjemme senest rundt kl 1700, og det tar minst 5 timer å kjøre (og sikkert en time på klesbutikken)

"Sokkeeksperten"

Skrevet

Dette var rett og slett spennende lesing =D

Så gøy at dere fikk noe ut av det alle mann!

Og ja, joggebuksa til lillebror er nok både spist og fordøyd for borte er den!! Kunne det ikke vært genseren, så kunne jeg brukt buksa i t-shirt vær =(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...