Gå til innhold

Tar alle her vitaminer og tran?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke tatt noe annet enn folsyra de siste 3 månedene. Pluss litt tran, et par måneder. Den siste tiden har jeg vært bortskjemt med fiskemiddager (sikkert 4-5 ganger i uken) og kokte grønnsaker (hver dag) hjemme hos mamma, og på grunn av all solen som har vært har jeg heller ikke tatt noe ekstra. Hvis du spiser sunt, nok og variert, er det nødvendig da, egentlig? Vil høre hva dere mener, eller har hørt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg tar multivitamin + selen + b-stress (m folat) + omega-3 kapsler. Jeg spiser også sunt og variert, men velger å ta tilskudd for å være på den sikre siden, spesielt siden kroppen trenger ekstra når man er gravid.

MEN jeg tror helt sikkert at man får dekket det fosteret trenger om man har et kosthold som det du beskriver du har. Og det er ingen tvil om at det man spiser er det aller viktigste. All verdens vit-tilskud ol kan ikke veie opp for et dårlig kosthold. Og med sol, fisk og grønnsaker nesten hver dag tror jeg helt sikkert ikke du mangler noe :-)

Skrevet

Jeg har ikke tatt noe annet enn folsyre de tre første månedene... Men virker som veldig mange gjør det, så kanskje det er dumt at jeg ikke tar noe tilskudd, tran eller multivitaminer? Jeg spiser ikke så veldig mye fisk, kanskje 1-2 ganger i uka, men på blodprøvene jeg tok i uke 12 kom jeg innenfor normalverdier på alt de sjekket, så skulle egentlig ikke tro jeg mangler noe... Tror jeg spør lege/jordmor om dette neste gang jeg skal.

Skrevet

Kjøpte meg noen vitaminer nå, men det var de som heter Gravid på apoteket. Der er det jo folsyre, så jeg spurte om man burde ta det etter første trimester da, og det mente de at ikke var noe problem.. Så håper de har rett. Kan ikke skjønne hva det skal ha å si hvertfall.

Tran hæler jeg ikke! Får heller ta kapsler i værstefall..

Skrevet

Spiser variert så jeg har ikke tatt noe annet en folsyre så langt. Blodprøvene viste litt lave jernlager så jeg må ta litt jern utover vinteren. Tenkte å fylle på med en multivitamin etter hvert også.

Skrevet

Jeg tok vitamintilskudd, tran og folat første semester: "Gravid" pakken fra Apoteket.

Fikk beskjed av jordmor å fortsette med tran (kapsler!) da det skal være bra for barnets utvikling og intelligens. Tror at så lenge en spiser som normalt - og har et sunt og variert kosthold så holder det! Næring og vitaminer gjennom kostholdet er vel det beste.

Skrevet

Bare et tips: Leverpostei og brunost inneholder mye jern

Skrevet

Til info:

Vanlig brunost inneholder IKKE jern. Det er flere år siden man sluttet å tilsette jern i brunosten!

Den eneste brunosten som fortsatt har jern i seg er Litago, skiver med bilde av ei ku på... tror ikke det er så mange voksne som pleier å spise den.

Da jeg gikk gravid første gangen, overtalte jordmoren meg til å prøve blodpølse til middag en gang. Det skled da ned, men fristet IKKE til gjentakelse :-)) Var egentlig ikke TANKEN som bød meg imot, men totalpakken var utrolig kjedelig, og så var det for søtt.

Ellers er det jo noe jern i kjøtt (tror ikke pølser og sånt gir mange plusspoeng), grovt brød, broccoli, spinat og sånt...

Skrevet

Jeg har tatt tran eller annen omega-3 så i si hele livet, også i svangerskapene. Spiser ellers litt mer fisk enn gjennomsnittet (ikke så mye kjøtt, endel vegetarmat men ikke fanatisk).

Selv om jeg elsker ORDENTLIG grovt brød, spiser mye broccoli, havregrøt, litt kjøtt osv, så får jeg ikke i meg nok jern til vanlig (klarer ikke leverpostei lenger, les varedeklarasjonen da? kan umulig være SÅ mye jern i...) Derfor tar jeg en liten dose Floradix hver dag, gravid eller ikke. Funker bra.

De tre første månedene var jeg ekstra påpasselig med å ta folat, dvs i Mega B-stress tablettene (to pr dag). Nå gidder jeg bare en.

Spiser ellers masse frukt og grønt hver dag, veldig lite junk og ferdigmat, aldri brus.

Men perfekt? Å nei. Er til vanlig glad i sjokolade, men mistet rett og slett fullstendig lysten i begynnelsen av svangerskapet. Den kommer vel igjen... Egentlig var det ikke så mye som smakte, i lang tid, nå er jeg glad at jeg liker vanlig mat igjen!

Skrevet

tok folat i de første tre mnd. Men nå tar jeg ingenting. Med ett sunt og variert kosthold så skal det ikke være nødvendig med å spise masse vitaminer ;)

Skrevet

Hvis man spiser lite med fet fisk, så bør man nok aller helst ta et tilskudd av omega-3. Det er også det eneste norske helsemyndigheter anbefaler gravide, utenom folat da.

Men får man fisk de fleste dager i uken, er det nok ikke noe problem.

Dette med blodprøver må man av og til ta med "en klype salt". Kroppen fungerer nemlig sånn at hvis den mangler noe, eks kalsium, så tar den det fra sjelettet for å kompansere for mangelen. Da vil det på en blodprøve se helt fint ut, men i virkeligheten så tærer kroppen på reservelagrene, som igjen kan føre til eks benskjørhet.

Og en blodprøve kan også variere veldig alt etter hva man har spist i timene rett før man tar den...

Skrevet

Hei!

Jeg tar folat og multivitaminer (biovit) og jern pga jernmangel..

Spiser sunt og variert. Og mye makrell i tomat og grønnsaker :)

Skrevet

Takk for tips, ja jeg spiser både leverpostei, grovbrød og kjøtt (rent kjøtt), men de siste par årene har jeg brukt mye av jernreservene mine så nå har jeg ikke klart å få i meg nok gjennom vanlig mat.

Blodpudding var i og for seg et godt forslag, jeg liker det, men det spørs om resten av familien blir fornøyd.....

Skrevet

Folat de første 3 mnd og til glasset var tomt (ble sikkert 4 mnd). Nå tar jeg tran (sverger til flaske), b-vitamin (multi, men bare halv dose folat ift anbefalt første trimester) og litt kalktabletter (tåler ikke melk). Spiser ellers mye variert kost, og litt usunt og snop på toppen... :-)

Skrevet

Jeg tok folat ddet første trimester for det var det legen og jordmor sa eg skulle gjøre. Nå tar jeg bare tran.

Selv om eg er gravid ska jeg ha chips og litt brus til helgekos som eg alltid har hatt=)

Skrevet

Jeg tok folat første trimester. Nå tar jeg bare trankapsler som anbefalt. Kan egentlig ikke fordra tran, men funker veldig bra med trankapsler om kvelden før jeg går å legger meg. Kjenner ingenting til den fæle smaken da;)

Skrevet

Tar ingenting nå... tok folsyre tabletter fra uke 6 og ut 1.tri..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...