Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 Bare lurer...jeg har 4 år på høyskole, men får intrykk av at enkelte mener en universitetsutdannelse er hakket over høyskole, og at det er mer prestisje i en uni.utd. Jeg har alltid sidestilt universitet og høyskole, eller er det feil det?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #2 Skrevet 8. august 2009 Har selv en masterutdannelse fra høyskole, og har aldri, i mitt yrke i alle fall, opplevd at noen skiller mellom universitet og høyskole. Master er master og grad er grad. Derimot er det i faget stor bevissthet rundt at noen høyskoler/universitet er bedre enn andre.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #3 Skrevet 8. august 2009 Det blir fremdeles rangert slik mange steder, men for det meste vektlegges de likt. Forskjellen består i at høgskolen gjerne har mer praktiske utdannelser med praksis osv og ikke vektlegger kritisk tenkning så sterkt, og universitetet er mer akademiske forskningsfokuserte og vektlegger at man skal ha evne til å tenke kritisk til pensum og forskningen i større grad. Universitetene har mye strenger krav til kildebruk, og informasjon fra nett er ikke godkjent som kilder- her må man dobbeltsjekke med boka nettstedet hevder å ha infoen fra, og bruke boka som kilde. Det er dessuten vanskeligere å få gode karakterer på universiteter enn høgskole, og noe av prestisjen ligger nettopp i dette. Dette ble målt etter reformen i 2003, og forskjellene på krav til f.eks. A i høgskoler kontra universitet var ganske slående.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #4 Skrevet 8. august 2009 Hei. Det er noe irrelevant sålenge høyskolene tilbyr studier universitetene ikke har. Og hva er egentlig forskjellen. Før het det NTH, Nå er det NTNU. Fra høyskole til universitet. Men jeg tror ikke studentene var dårligere før. Snarere tvert imot.
prebs Skrevet 8. august 2009 #5 Skrevet 8. august 2009 Enig med siste anonym (hvorfor er alle anonyme i en debatt som dette, tro?). Høyskolene tilbyr andre studier - og noen av de samme. Men vi trenger alle typer utdanninger i et samfunn, og hvis noen synes universitetsutdanninger er "bedre" - dem om det. Men husk at det er høyskoleutdannete som tar hånd om oss hvis (når!) vi blir syke og/eller gamle.
Småtorsk Skrevet 8. august 2009 #6 Skrevet 8. august 2009 Kunsthøyskole er tøffest, helt klart! Vel, så vidt jeg husker prøver Kunsthøgskolen i Bergen hardt å oppnå internasjonal universitetsstandard eller noe sånt noe. Så noen i administstrasjonen der synes i hvertfall at Univeristet er mye barskere en høyskole.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #7 Skrevet 8. august 2009 Nei, selvsagt ikke. Men typiske universitetsfag og typiske høgskolefag er ulike. Når du studerer klassiske universitetsfag har du i større grad en forskningsbasert utdannelse, og du lærer å forske selv på en helt annen måte enn på en høgskole. Men i den senere tid er mange typiske høgskolefag kommet inn i universitenene (ved at en del høgskoler har fått universitetsstatus og ved fusjoner mellom høgskoler og universiteter). Det er ikke uten grunn at en rekke høgskoler jobber for livet for å skaffe seg universitetssatus. Sånn er det i hele verden, universiteter har langt større status enn "university colleges".
Gjest Tale30 Skrevet 8. august 2009 #8 Skrevet 8. august 2009 Jeg har inntrykk av at det er lettere å få en god jobb med Høyskoleutdannelse enn med Universitetsutdannelse dersom man ikke er utdannet innen realfag på Universitetet.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 Det kommer vel helt an på hvilken jobb man er ute etter! Men en mer allmenn universitetsutdannelse har man mange valgmuligheter f.eks. innen alle typer adminsitrasjon, undervisning osv, mens man med en mer praktisk rettet yrkesutdanning er mer bundet opp til en type jobb/yrke. Man er dermed mer sårbar for svingninger i arbeidsmarkedet. Jeg har et samfunnsvitenskapelig hovedfag, og er ikke særlig bekymret for svingningene i arbeidsmarkedet, for å si det slik. Jeg får meg alltids god jobb (har forresten en meget trygg jobb i dag).
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #10 Skrevet 8. august 2009 Jeg går på HiO nå, altså Høgskolen i Oslo. Når jeg er ferdig utdannet, så har HiO og HiAk slått seg sammen, og får universitetsstatus. Ergo blir mitt vitnemål et universitetsvitnemål. Tror ikke vi blir lønnet høyere av den enkle grunn, eller at etterspørselen etter oss blir annerledes. Noen av oss velger et studie fordi vi vil jobbe med nettopp dette. Så lenge det er Høgskolen og ikke UiO som har dette studiet, så blir det høyskole på meg!!
Gjest Tale30 Skrevet 8. august 2009 #11 Skrevet 8. august 2009 Jeg har Hovedfag i Religionsvitenskap, og har definitivt ikke scoret på arbeidsmarkedet enda. Har tro på at jeg finner det rette etter permisjonen. Slik det er per i dag, kunne jeg ønske jeg hadde valgt annerledes, selv om at jeg er glad for at jeg har lært det jeg har lært
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #12 Skrevet 8. august 2009 Jeg har studert i Sverige, på universitetet, men i Norge er samme utdannelse på høyskolen. Jeg må jo virkelig være ovenpå, hahaha. Spiller vel ingen rolle hvor man har studert, bare man har utdanna seg til noe man liker og får en jobb relatert til det man har studert. Ett fett!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #13 Skrevet 8. august 2009 Skal de slå seg sammen og få universitetsstatus? Er det helt definitivt?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #14 Skrevet 8. august 2009 Bedre vil jeg ikke si, men mere akademisk er det stort sett og derfor stilles det kanskje litt høyere krav til de med universitetsutdannelse både når det kommer til disiplin og intellektuell kapasitet.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #15 Skrevet 8. august 2009 Siden det er vanskeligere å få gode karakterer på et universitet rangerer jeg universitetsutdannelse høyere når jeg ansetter til min bedrift. Det finnes selvfølgelig unntak.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #16 Skrevet 8. august 2009 Først må de tilfredsstille kravene fra NOKUT med antall doktorgradsutdanninger osv. De kan ikke bare "bestemme seg for" å bli universitetet. Men det er mange høgskoler som ligger an i løypa til å bli universiteter, så det å være universitetsutdannet blir ikke like ekslusivt som det var før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå