neste*gang Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 og jeg fikk tilsendt 8 a4 sider med spørsmål om hva 4 åringen kunne, og der fant jeg mange ting jeg ikke hadde tenkt på at han skulle kunne engang.. har dere noen "mal" for hva ungen skulle gjøre/lære for hvert år eller er det litt tilfeldig hva som blir lært osv. hilsen en som føler seg som en dårlig mor fordi jeg visste ikke at 4 åringen nå skulle kunne stå på et ben i minst 5 sekunder
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 8. august 2009 #2 Skrevet 8. august 2009 Du må huske på at en 4åring ikke skal kunne ALLE, men det er vel ett visst antall av de sidene du har fått tilsendt som HS går etter for eksempel? Bare for å ligge etter skjema. Det viktigste er at barnet utvikler seg og lærer nye ting. Ikke at barnet kan alt på en liste f.eks. At barnet har en god og jevn utvikling er viktig - ikke hvor mye og alt. Jeg har ikke noen mal for hva min snart 4åring skal kunne. Det eneste jeg går etter er at han utvikler seg men jevn læring og balanse i det han kan. Som, f.eks: Før kunne han ikke tegne krusseduller og nesten rette sirkler - det gjør han nå. Skjønner? ) Noen dårlig mor er du ikke! ) Det eneste du skal tenke på er at han utvikler seg og utvikler flere egenskaper - ikke hvor mye. At det han har gjort før, får en større "ramme" og at han kan utvikle den tingen han har tidl har lært. F.eks: Hvis han kan tegne en ku, så skal han videreutvikle den kuen til å få en litt lengre hale slik at halen står i samsvar med kroppen. ;o) Ting kommer etterhvert - med læring fra mamma, pappa, barnehage, skole, venner og omgangskrets og ikke minst sin egen fantasi. )
neste*gang Skrevet 8. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2009 tusen takk for godt svar fra deg. Utviklingen på min 4 åring syns jeg går "i taket" iallefall det siste året han er frempå han selv.. men han er ikke noe "supergutt" og det har jeg ikke pesa med heller, det går liksom jevnt å trutt og jeg har vært fornøyd med det.. måtte vel bare ha en bekreftelse på at det ikke noe gitt ramme vi som foreldre skal ha for å lære de små opp fra år til år.. (da hadde jeg fått aldeles hætta) annet enn vanlige normale dagligdagse ting og så får alt annet pluss komme som premie..
MintCondition Skrevet 8. august 2009 #4 Skrevet 8. august 2009 Det syns jeg var et veldig godt svar Vålerenga!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 9. august 2009 #5 Skrevet 9. august 2009 Men, da er det jo flott å se at han har en utvikling og at utviklingen hans ikke "stagnerer". ) Å kunne alt er det ingen som kan forvente. Man må jo lære for å kunne, og for å videreutvikle må man utvikles. Jeg tror det er viktigere at barna ikke skal føle press og at de blir satt bak bordet for å lære det ene og det andre - fordi foreldrene syns barnet ikke kan nok. DET er mye verre. Jeg vet av ett foreldrepar som setter ungen til å gjøre lekser alle dager fra han kommer hjem fra skolen - til han legger seg. For at han skal bli motivert til å sitte der får han godteri. Dette resulterer i at læreviljen på skolen IKKE er til stede :/ At man har ett sunt nivå ifh til hva læring angår, og at man setter klare grenser for at dagens lekser skal bli ferdig er greit - men ikke at man skal sitte der i helgene og til leggetid med å gjøre lekser. Da blir presset for stort for barnet også. Husker bare meg selv, når det gjaldt håndball. Mamma var veldig opptatt av at jeg skulle spille håndball. Problemet for meg, var at det var klassen over jeg spilte med. Og de hadde jeg ikke noen særlig god kontakt med. Tilslutt gadd jeg ikke mer, men når jeg ca 2uker etterpå fikk vite at mamma hadde betalt lisensen følte jeg at jeg måtte spille for det. Og det var egentlig press. Alle barn utvikles i forskjellig tempo, og det å skulle presse på, eller som forelder være redd for at barnet ikke kan nok, er ikke så bra. Det første man burde gjøre i slike situasjoner er å ta det opp med HS/BHG/Skole for så å ta det videre i samråd. I noen tilfeller kanskje er bare utviklingen litt tregere, i andre tilfeller må barnet ha litt ekstrahjelp for å komme videre fra punkt C til D f.eks ) Jeg slet med matte i alle år. Den dagen i 10klasse hvor jeg fikk ekstrahjelp var den beste dagen i livet mitt. Da fikk jeg endelig klare en enkel oppgave. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå