Gå til innhold

Hvorfor sier man at barnet ligger i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den gjør da ikke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ligger den da?:P for meg blir det at babyen ligger i magen:P

Skrevet

Hvor i all verden har du babyen din da????

Skrevet

For meg oxo.. Hvor mener du den ligger da???

Skrevet

Hvor har du barnet du da?

Rompa?

Skrevet

jasså.. når du har vondt i lillehjernen, sier du ikke da heller at du har vondt i hodet? For det er jo i hodet..

Skrevet

Når de blir født så bør de helst stå på hodet:)

Skrevet

Ein kunne alltids sagt at babyen "er krølla saman som ein liten ball på alt for trang plass i livmora", men det høyrest liksom litt bedre ut å seie at den ligg i magen.

Skrevet

den sitter i magen? står i magen.??

jeg skjønner heller ikke helt hva du mener HI...

hva ville du ha sagt istede?

Skrevet

Man kan jo alltids si at "babyen står på hodet i magen", "babyen sitter i seteleie i magen" eller noe. Så får man heller svare på en del spørsmål etterpå

Skrevet

Jeg sier at bikkja mi har bæsj i magen, men det stemmer heller ikke.

Bæsjen er i endetarmen, og babyen i livmora.

Skrevet

Men både livmora og endetarmen er jo i magen??

Akkurat som hjertet og lunkene er i brystet. Kan man ikke si at man har vondt i brystet heller? Må man spesifisere det?

Skrevet

Endetarmen er ikke i magen! Tolvfingertarmen ja, og tynntarmen. Og tykktarmen. Men endetarmen vil jeg heller si er i de nedre regioner, og heller kalle det i rompa! ;)

Baby i magen høres jo litt ut som man har spist den, men skal gå med på at livmora ligger i magen..

Skrevet

Vi sier jo ikke i magesekken da kjære deg. Og om du skal si noe på det, så ligger magesekken relativt høyt oppe i magen, starter ved enden av brystet og ligger mest over mot venstre side.

Om et barn som spør om du har baby i magen så sier du nei da eller? Siden livmoren ligger nederst i magen, altså underlivet. Og så sier du at babyn kommer ut gjennom fødselskanalen og ut gjennom vagina?

Skrevet

Det har jeg heller aldri sagt, ikke engang til et barn. Babyen ligger i et "rom bak magen" (kaller det ofte "barnesenga") Her plantet far et lite frø som har begynt å vokse og som må vokse så mye at babyen blir stor og sterk nok til å leve utenfor "barnesenga". Rene drivhuset altså :)

Mitt prinsipp: Vær så ÆRLIG og så NØYAKTIG du kan med et barn! Men verken ærlighet eller nøyaktighet betyr at barnet skal vite alt. Det har det nemlig ikke forutsetninger for å forstå. Men alt det HAR forutsetninger for å forstå skal være nøyaktigst mulig.

Skrevet

"Rom bak magen"??? Deter nå i hvertfall ikke noen god beskrivelse. Definer hva magen er først da? Området bak huden rundt navlen ikke sant? Og inni magen har vi magesekk, tarmer osv, i følge min lege er også milt, lever og livmor en del av mageregionen. Siden livmoren er den del av magen, nedre del av den, så ligger jo faktisk babyen i magen, og når livmoren og babyen vokser presser den andre involler utover for å få plass og blir liggende helt inntil mageskinnet. Så hvordan noen klarer å få det til at babyen IKKE ligger i magen er veldig, veldig rart. Magen består jo av litt mer en huden gjør den ikke? ;-)

Skrevet

Ikke enig. "Magen" er, kanskje ikke medisinsk, men i alle fall i dagligtale her, både for voksne og barn, der maten havner. Altså magesekken. Og livmor ligger jo faktisk bak (og under) denne.

"Mageregionen " eller "magepartiet" er noe helt annet Den omfatter alt fra litt over navlen til der beina starter. Men dette er ord barn flest svært sjelden bruker.

Og tarmene ligger i "buken", ikke i "magen" :)

Skrevet

Når du har en baby inni deg, hvilken kroppsdel er det da vokser, som ser stor ut fra utsiden???????? Jo det er magen. Mange har fått høre "nei så stor mage du har fått!!!", men hvor mange har fått høre "nei så stor livmor du har fått!!!!!" Ergo ligger babyen i magen :)

Min baby befinner seg i allefall i min mage, ennå en stund forhåpentligvis:)

Skrevet

Greit, den korrekte definisjoen er at "babyen ligger i underlivet", og at underlivet strekker seg utover magen og magepartiet i løpet av sangerskapet, så pr definisjon ligger aldri babyen i magen, men i underlivet. Jeg måtte bare google dette her, og magen omfatter, etter medisonske termer, området mellom underlivet og ribbena og dermed ting som magesekk, tarmer, lever, milt, blære, galleblære osv, men ikke livmoren. Likevel så bruker jo både leger, gynekologer, JM osv benevelsen "babyen i magen", så jeg tenker nå som så at når de bruker denne benevelsen, så kan vi gravide også bruke den ;-)

Skrevet

nei, så stor livmor du har fått! hahaha..

genialt :P

Skrevet

Nå, her sier man like gjerne "Oj, så stor BUK du har fått" som "Oj, så stor MAGE du har fått", det kommer vel delvis an på vanen til den som uttaler seg og delvis an på fasongen man hadde i utgangspunktet.

Men uansett: Selv om man har fått stor mage/buk, "ligger ikke" barnet i verken mage eller buk, men i et rom bak (evt under) magen, altså livmor. Siden rommet har vokst, har mage/buk flyttet seg og man har derfor fått en "større" (mer utpreget) mage/buk.

Og spørsmålet til HI var "hvorfor sier man barnet ligger i magen". Noe jeg altså ikke sier. Fordi jeg mener dette blir feil. Selv for et barn. Vet det er barn som tror at mor har SPIST babyen siden den "ligger i magen". For noe "ligger i magen" må det jo være spist, det er slik man får noe til å "ligge i magen". Middagen f eks. Så stakkars baby.....Når de forstår at babyen ligger i ei "babyseng" BAK magen blir det straks mer rolige for at babyen har det godt.

Skrevet

Og hvordan har denne babysengen kommet inn i mamma da....Nei kjære vene, DET er vranglære det.

Om en skal være så korrekt som mulig, blir jo dette bare helt merkelig for et barn. Da er det mer riktig å si at babyn svømmer inni en pose/sekk med masse vann, som ligger nedi magen. Inni der må babyn bli for å vokse seg stor nok til å leve på utsiden av magen. Babyn tisser i vannet, drikker vannet, og den får mat gjennom navlestrengen som er inni posen.

Spørr et barn når det har vondt i magen, hvor da, så vil barnet som regel tegne på HELE mageregionen.

Livmoren vokser opp i magen ettersom babyn vokser, og presser da andre innvoller ut til sidene og opp mot brystet. Har du overvært et ks før, så ser du at det ikke ligger noe annet enn hud, fett og kjøtt over livmor i magen.

Skrevet

Ja, ved å si at du har stappa en hel seng til babyen inni kroppen din- istedet for at senga står klar på utsiden er ikke vranglære det da?

Du vet at en to og treåring ikke bestandig forstår alt? de trenger faktisk ikke vite alt heller. Om en fire- fem åring forstår at det er baby i mangen, så trenger man ikke lære de hele kapitellet om seksuallære for dèt..

Men noen seng i magen- det hvertfall ikke jeg! Verken i eller foran rompa eller i et hemmelig rom i magen?!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...